Σε λιγες ημερες όλος ο ορθόδοξος κόσμος, θα εορτασει την μεγαλη θεομητορική εορτή, της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, η όπως χαρακτηριστικα αναφερειν ο "άγιος" των ελληνικων γραμμάτων Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης " το Πάσχα του καλοκαιριού". Θα εορτασουμε με καθε λαμπροτητα σε μεγαλοπρεπεστατους Ναους και σε ταπεινα εξωκκλησια, σε αρχαια Βασιλικα και Πατριαρχικα Μοναστηρια, και σε νεοτερα, την Κοιμηση και την εις ουρανους μετασταση της Παναγιας, την οποια το Γενος μας, το Γενος των Ρωμηων την εχει προστατιδα και καταφυγη.

    Καθε χρονο, ανημερα της εορτης της, ο ιερος υμνωδος  εγκωμιαζει την Παναγια στην θ ωδη του κανονος με τον εξης στιχο: "Αι γενεαι αι πασαι μακαριζομεν σε την μονην Θεοτοκον".

   Η Παναγια, οταν επισκεφτηκε στην ορεινη την εξαδελφη της Ελισαβετ, μετα τον ασπασμο που δεχτηκε, ειπε: " Ιδου γαρ απο του νυν  μακαριουσι με πασαι αι γενεαι" (Λουκ. 1, 48). Ο λογος της ηταν προφητικος. Γιατι απο την αρχη της υπαρξεως της Εκκλησιας την ημερα της Πεντηκοστης, αλλα και μετα απο την Τριτη Οικουμενικη Συνοδο της Εφεσου το 431 η οποια ασχοληθηκε με το Ιερο της Προσωπο της, συμπασα η ανθρωποτητα αρχισε να την εγκωμιαζει και να την υμνει. Ετσι το Αγιο Ονομα της, εφτασε να υμνειται και να μεγαλυνεται σε ολες τις εποχες και απο ολες τις γενιες.

    Γιατι ομως ολες οι γενεες των ανθρωπων τιμουν και μακαριζουν την Θεοτοκο και Μητερα του Φωτος;  

  Την μακαριζουν πασαι αι γενεαι, διοτι εγινε η Μητερα του Θεου. Ηταν η μονη απο ολες τις κοπελες που θα μπορουσε να αναλαβει αυτο το μεγαλο και υψιστο εργο. Μεσα στην μητρα της, συνελαβε υπερφυσικα "εκ πνευματος αγιου" τον Υιον και Λογον του Θεου, ο οποιος ως τελειος Ανθρωπος μεγαλωσε οπως μεγαλωνουν ολα τα παιδια, ακουσε το κλαμα Του, τον χαιδεψε, τον αγκαλιασε και ειδε και τα πρωτα Του βηματα.

  Την μακαριζουν πασαι αι γενεαι, γιατι, ευλογηθηκε απο τον Θεο καθοτι " εχωρησε αστεναχωριτως μεσα στο ασυλητον ταμειον της παρθενιας της, τον ουρανιον θησαυρον". Την μακαριζουν, γιατι, ενω ο καρπος του δεντρου του " γινωσκειν καλον και πονηρον" που εφαγε ο Αδαμ, μας οδηγησε στην πτωση και την  παρακοη, ο  καρπος της που ειναι ο Κυριος Ιησους Χριστος, εκ του οποιου αναβλυζουν "πηγες υδατος αλλομενου εις ζωην αιωνιον" μας οδηγει στην λυτρωση και την αθανασια κατα τον Αγιο Ανδρεα Επισκοπο Κρητης.

  Την μακαριζουν πασαι αι γενεαι, διοτι η Παναγια αλλαξε την πορεια της ανθρωποτητος. Εγινε η Δευτερα Ευα η οποια σε αντιδιαστολη προς την πρωτη, εκανε υπακοη στο θελημα του Θεου με την φραση "ιδου η δουλη Κυριου, γενοιτο μοι κατα το ρημα σου" (Λουκ. 1,32) αποκαθιστωνταςτην ανθρωπινη και την γυναικεια αξιοπρεπεια και φυση. 

  Την μακαριζουν, γιατι εγινε η "γεφυρα η μεταγουσα τους εκ γης προς ουρανον" (απο την ακολουθια των χαιρετισμων). Η Παναγια κατεστη η γεφυρα η οποια με ασφαλεια μας μεταφερει στην αλλη ζωη, την αιωνια και ατελευτητη.

   Την μακαριζουν πασαι αι γενεαι, διοτι  οπως αναφερει ο Αγιος Ιωαννης ο Δαμασκηνος, την μετεφεραν απο την γη προς τον ουρανο οι αγγελοι και οι αρχαγγελοι. Βλεποντας την ανοδος της, τρομαξαν τα ακαθαρτα πνευματα που υπαρχουν μεταξυ ουρανου και γης. Αυτα ειναι τα γνωστα τελωνια που προσπαθουν να αρπαξουν την ψυχη μετα την εξοδο της απο το σωμα και να την οδηγησουν στην κολαση. Η Παναγια δεν ανεβηκε στους ουρανους οπως ο Προφητης Ηλιας η ο Αποστολος Παυλος, αλλα εφτασε μεχρι τον Θρονο του Θεου, καθαρη και αμολυντη και βρισκεται εντος της Βασιλειας του Υιου και Θεου της, πρεσβευουσα αεναως υπερ της του κοσμου ζωης και σωτηριας. Απο εκει η Παναγια, δεν εγκατελειψε τον κοσμο " εν τη κοιμησει τον κοσμον ου κατελειπες Θεοτοκε" αλλα συνεχιζει να ευλογει και να προσευχεται για τον κοσμο και να ευλογει την κτιση. Απο εκει, γινεται η παρηγορια των αδικημενων, η γιατρεια των ασθενων, το λιμανι των θαλασσοδαρμενων.

   Την μακαριζουν ομως ξεχωριστα και ολες οι γενεες του ευλαβους και ευσεβους Γενους μας, του Γενους των Ρωμηων. Απο την πρωτη στιγμη η Παναγια σταθηκε διπλα στην Ρωμηοσυνη. Ο Πρωτος Ρωμηος Αυτοκρατορας ο Μεγας Κωνσταντινος με τα εγκαινια της Κωνσταντινουπολως στις 11 Μαιου 330 στην Παναγια την αφιερωσε. Η Παναγια σε δυσκολες στιγμες εσωσε το Γενος και την Πολη. Χαρακτηριστικη επεμβαση το 626 μ. Χ οπου την εσωσε απο την πολιορκια των Αβαρων. Αυτοκρατορες χτιζουν Εκκλησιες και Μοναστηρια στο ονομα της. Δυο σημαντικα αγιασματα που υπαρχουν μεχρι σημερα, δειχνουν το μεγεθος και την αγαπη τους προς το Προσωπο της. Βλαχερνα και Μπαλουκλη. 

   Την μακαριζουν ολες οι γενεες των Ρωμηων διοτι, ακουσε τους αλαλητους στεναγμους της Πονεμενης Ρωμηοσυνης και λειτουργουνται απο τον Πατριαρχη του Γενους και Πρωτου της Ορθοδοξιας κυριο Βαρθολομαιο, τα δυο σημαντικα παλλαδια της μετα απο σιωπη πολλων δεκαετιων απο την καταστροφη. Η Σουμελα στον Ποντο και η Φανερωμενη στην Κυζικο.

   Για ολα αυτα και για πολλα αλλα την μακαριζουν πασαι αι γενεαι. Μαζι με τις γενεες των ανθρωπων ας μακαρισουμε και εμεις την " Μονην Αγνην". Ας ενωσουμε τα λογια μας με τα λογια του Αγιου Ιωαννου του Δαμασκηνου προς την Υπεραγια Θεοτοκο. "Ας ψαλλουμε υμνους ιερους, τετοια περιπου λεγοντας μελωδικα ασματα. Χαιρε κεχαριτωμενη ο Κυριος μετα σου. Χαιρε αμνας που γεννησες τον Αμνο του Θεου. Χαιρε συ που εισαι πιο πανω απο τις αγγελικες δυναμεις. Χαιρε η δουλη και Μητερα του Θεου". 

  Χρονια πολλα. Η χαρις και η ευλογια της Παναγιας να σκεπαζει ολους και ιδιαιτερως το Γενος των Ρωμηων και τον Υπατο αυτου, τον Πατριαρχη κυριο Βαρθολομαιο, την Αυλη, και την Πολη της.