Ξεκίνησε την Κυριακή 10 Φεβρουαρίου 2013, στο Κέντρο Νεότητας της Μητροπόλεως Μεσσηνίας το σεμινάριο που διοργανώνει το Γραφείο Γυναικείων Θεμάτων και Οικογενείας της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας  σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου και το Πρόγραμμα ΑΡΙΑΔΝΗ του Πανεπιστημίου Αθηνών, με γενικό τίτλο :"Το Διαδίκτυο στη ζωή μας-Οφέλη και κίνδυνοι"  .  Το σεμινάριο απευθύνεται σε ιερείς, στελέχη νεότητας και συνεργάτες της Ιεράς Μητροπόλεως  και επιχειρεί να προσφέρει εμπεριστατωμένη ενημέρωση πάνω στο θέμα των κινδύνων που εγκυμονεί η αλόγιστη χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά και όχι μόνο. Επίσης βασικός στόχος του είναι η εκπαίδευση στο δημιουργικό διαδίκτυο.

Το σεμινάριο θα ολοκληρωθεί σε τέσσερες τρίωρες συναντήσεις. Στην πρώτη εναρκτήρια συνάντηση μετά τον χαιρετισμό του Αρχιμανδρίτη π.Φιλίππου Χαμαργιά, εκπροσώπου  του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομου,  η πρεσβυτέρα Χριστίνα Μπουγά-Χατζή,  Κοινωνική Λειτουργός, εκπρόσωπος του Γραφείου Οικογενείας της Ι.Μ.Μ. αναφέρθηκε στο  ρόλο της Εκκλησίας  σε σχέση με τους  κινδύνους από το διαδίκτυο τονίζοντας  ότι η Ορθόδοξη πίστη μας ακολουθώντας την παρακαταθήκη των μεγάλων Πατέρων της Εκκλησίας,  μάς διδάσκει  να μην φοβόμαστε τις σύγχρονες τεχνολογικές εφαρμογές που μπαίνουν στη ζωή μας αλλά να αξιοποιούμε τις θετικές πλευρές της που σίγουρα υπάρχουν. Τόνισε ότι στις εφαρμογές του διαδικτύου – όπου εκεί εναπόκειται και ο μεγαλύτερος κίνδυνος – η Εκκλησία ακολουθεί την οδό της διακριτικής αποδοχής.  Υιοθετεί την μέση ευαγγελική οδό, αποφεύγοντας τις ακρότητες, είτε της απόρριψης είτε της ανεπιφύλακτης  αποδοχής.   Ανεφέρθη στη «Διαδικτυακή Ποιμαντική»  που είναι μια πραγματικότητα σήμερα  κάνοντας συνοπτική αναφορά στη ποικιλόμορφη παρουσία της Εκκλησίας στο κόσμο του διαδικτύου, και επεσήμανε  ότι το ασφαλές διαδίκτυο προϋποθέτει  τη σωστή γνώση των όρων και των ορίων, της ευθύνης και της αυτοσυνειδησίας μας, της απόλυτης  βεβαιότητάς  μας ότι δεν μπορεί τίποτα στο κόσμο αυτό να υποκαταστήσει τη ζωντανή σχέση μας με το Θεό και επικοινωνία μας με τον συνάνθρωπο.

Στη συνέχεια η κ. Ρουμελιώτου  Αγγελική, Κοινωνική Λειτουργός – Εκπαιδεύτρια του  Προγράμματος ΑΡΙΑΔΝΗ του Πανεπιστημίου Αθηνών επιχείρησε να δώσει μια εναρκτήρια απάντηση στο ερώτημα «Διαδίκτυο. Εργαλείο ή κίνδυνος;» αναφέροντας  ότι η σύγχρονη τεχνολογία έχει τη θετική της διάσταση (πληροφορίες, μηχανές αναζήτησης, ενημέρωση, επικοινωνία, κοινωνική, δικτύωση, ψυχαγωγία) αλλά εμπεριέχει μικρούς ή και μεγάλους κινδύνους. «Ο στόχος αυτού του σεμιναρίου είναι να μιλήσουμε για όλα τα θετικά και αρνητικά  και να είμαστε  πιο προετοιμασμένοι ως γονείς, κατηχητές και επαγγελματίες, για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας στο μεγάλωμα τους. Οι γονείς ανέφερε χαρακτηριστικά είναι η γη πάνω στην οποία θα στηριχθούν τα παιδιά στα πρώτα τους βήματα και πρέπει να υποστηρίζονται σε αυτό τους το ρόλο. Οι έφηβοι, από την άλλη, είναι «από εύφλεκτο υλικό». Αυτό που χρειάζεται τόνισε καταλήγοντας είναι το μέτρο  γιατί το μέτρο δεν είναι μετριότητα. Και μπορούν να το γνωρίσουν μόνο όσοι διακατέχονται από μια «καλή ανησυχία», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Γέροντας Παϊσιος.

Τις εισηγήσεις, εν συνεχεία, ανέλαβαν οι πιστοποιημένοι συνεργάτες του ΑΡΙΑΔΝΗ ξεκινώντας με την κ. Κωτσάκη Ελένη, Ψυχολόγο, που αναφέρθηκε στα «Δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης και την ψυχολογία ανήλικων χρηστών». Εξήγησε ότι το  facebook αποτελεί τον πιο διαδεδομένο τρόπο κοινωνικής δικτύωσης όπως αποδεικνύεται από τις σύγχρονες έρευνες. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη δημιουργία και επεξεργασία των προφίλ, στη δημοσίευση φωτογραφιών στα προφίλ, στους «διαδικτυακούς» φίλους, στο σχολιασμό και την επικοινωνία και στα κίνητρα και τις ανάγκες των ανήλικων χρηστών. Επίσης, έγινε ιδιαίτερη μνεία στους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν, όπως είναι η κακή χρήση προσωπικών δεδομένων, το φαινόμενο grooming, η παρενόχληση, η κλοπή ταυτότητας και η αξιοπιστία περιεχομένου. Τέλος, αναφέρθηκαν και κάποια βασικοί κανόνες ασφαλείας.

Συνεχίζοντας, στο τραπέζι μπήκαν τα «Διαδικτυακά παιγνίδια  και ο  ρόλος τους στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών», θέμα το οποίο εισηγήθηκε η κ. ΚΑΡΑΜΗΤΡΗ ΙΩΑΝΝΑ , MSc Διοίκησης Μονάδων Υγείας - Στέλεχος ΚΕΦΙΑΠ. Αφού δόθηκαν κάποια στατιστικά στοιχεία για τα διαδικτυακά παιχνίδια, αναφέρθηκαν οι βασικότεροι λόγοι χρήσης του διαδικτύου από τους νέους και τα παιχνίδια βρίσκονται πολύ ψηλά σε αυτή τη λίστα. Αναλύθηκαν ποιοι μπορεί να είναι οι λόγοι για τους οποίους οι παίκτες παίζουν όπως επίσης και κάποιες πιθανές προσδοκίες τους από αυτή τους την ενασχόληση. Είναι συγκεκριμένα τα είδη των online ηλεκτρονικών παιχνιδιών (δικτύου, διαφημιστικά, μέσω browser, MMORPG). Επίσης, παρουσιάστηκε το PEGI, το οποίο αποτελεί το σύστημα αξιολόγησης των παιχνιδιών. Ακόμη, αναφέρθηκαν οι παράγοντες που συντελούν στη θετική επίδραση των διαδικτυακών παιχνιδιών όπως και οι παράγοντες που συντελούν στην αρνητική επίδρασή τους. Τέλος, δόθηκαν στοιχεία για το πότε θεωρείται η χρήση υπερβάλλουσα και βασικές συμβουλές για την ορθή χρήση αυτού του μέσου για ψυχαγωγία.

   Η πρώτη συνάντηση του σεμιναρίου έκλεισε με την κ. Καζιάνη Αμαλία,  Εκπαιδευτικό – Ψυχολόγο και  Υπεύθυνη Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Β’ βάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας που αναφέρθηκε στις  «Συμπεριφορές εξάρτησης των εφήβων από το διαδίκτυο - Ο Ρόλος του σχολείου και της οικογένειας στην πρόληψη και αντιμετώπισή τους».

Υπάρχουν κοινά στοιχεία ανάμεσα στην εξάρτηση από το διαδίκτυο και στην εξάρτηση από τυχερά παιχνίδια. Οι έφηβοι αποτελούν ομάδα «αυξημένου κινδύνου» στις συμπεριφορές εξάρτησης. Στις ενδείξεις εξάρτησης από το διαδίκτυο συγκαταλέγονται ο χρόνος ενασχόλησης, τα συμπτώματα στέρησης, η έκπτωση της λειτουργικότητας καθώς και οι επανειλημμένες ανεπιτυχείς προσπάθειες διακοπής αναφέρθηκε χαρακτηριστικά ενώ παρουσιάστηκαν σχετικά στοιχεία από την  ευρωπαϊκή μελέτη για τις συμπεριφορές εξάρτησης από το διαδίκτυο (EUNETADB).

Ο ρόλος της οικογένειας, τόνισε η κ. Καζιάνη,  συνίσταται στην ενημέρωση των παιδιών, στην τοποθέτηση του υπολογιστή σε κεντρικό σημείο, στην από κοινού περιήγηση, στην επικοινωνία και εμπιστοσύνη, στους σαφείς και σταθερούς κανόνες, στην αιτιολόγηση των περιορισμών, στην ενημέρωση για την προστασία την ιδιωτικής ζωής, στην υιοθέτηση «κοινής γραμμής», στην έγκαιρη επικοινωνία με ειδικούς και στην ψύχραιμη προσέγγιση.  Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, από την άλλη, συνίσταται στην εξοικείωση του με το διαδίκτυο, στην συνεργασία του με τους μαθητές καθώς και στην πληροφόρηση από ειδικούς.