Η εορτή του Ιερού Φωτίου

Ανακοινωθέν Ιεράς Συνόδου - Φωτογραφίες του Χρήστου Μπόνη
8 Φεβρουαρίου 2010, 12:25
2309 αναγνώσεις
Μοιραστείτε το:

Με λαμπροτητα εορταστηκε και εφετος η μνημη του εν Αγιοις Πατρος ημων Φωτιου, Πατριαρχου Κωνσταντινουπολεως του Μεγαλου, Προστατου της Ιερας Συνοδου της Εκκλησιας της Ελλαδος. Το πρωι τελεστηκε στο Καθολικο της Ιερας Μονης Κοιμησεως της Θεοτοκου Πεντελης, ο Ορθρος και η Θεια Λειτουργια, Ιερουργουντος του Μακαριωτατου Αρχιεπισκοπου Αθηνων και Πασης Ελλαδος κ. Ιερωνυμου μετα δυο Συνοδικων Μητροπολιτων, του Σεβασμιωτατου Μητροπολιτου Λημνου και Αγιου Ευστρατιου κ. Ιεροθεου και του Σεβασμιωτατου Μητροπολιτου Ναυπακτου και Αγιου Βλασιου κ. Ιεροθεου.

Παρεστησαν ο εκπροσωπος του Πατριαρχειου Αλεξανδρειας στην Αθηνα, Σεβασμιωτατος Μητροπολιτης Αξωμης κ. Πετρος, ο Εξαρχος του Παναγιου Ταφου στην Αθηνα Πανοσιολογιωτατος Αρχιμανδριτης κ. Δαμιανος Πανου, οι Σεβασμιωτατοι Μητροπολιτες Περιστεριου κ. Χρυσοστομος, Ζακυνθου κ. Χρυσοστομος, Μυτιληνης κ. Ιακωβος, Γουμενισσης κ. Δημητριος, Βεροιας κ. Παντελεημων, Ξανθης κ. Παντελεημων, Ελασσωνος κ. Βασιλειος, Φθιωτιδος κ. Νικολαος, Δημητριαδος κ. Ιγνατιος, Θεσσαλιωτιδος κ. Κυριλλος, Πειραιως κ. Σεραφειμ, Μεσογαιας και Λαυρεωτικης κ. Νικολαος, Μεσσηνιας κ. Χρυσοστομος, Κορωνειας κ. Παντελεημων, οι Θεοφιλεστατοι Επισκοποι Θερμοπυλων κ. Ιωαννης, Νεοχωριου κ. Παυλος, και Ναζιανζου κ. Θεοδωρητος, ο Αρχιγραμματευς της Ιερας Συνοδου κ. Κυριλλος Μισιακουλης.

Μετα το τελος της Θειας Λειτουργιας στο Διορθοδοξο Κεντρο της Εκκλησιας της Ελλαδος που ευρισκεται στο χωρο της Ιερας Μονης Πεντελης, πραγματοποιηθηκε η καθιερωμενη, κατα την ημερα αυτη, συσκεψη των μελων της Ιερας Συνοδου με τους Καθηγητες και τους λοιπους διδασκοντες στις Θεολογικες Σχολες των Πανεπιστημιων Αθηνων και Θεσσαλονικης.
Της Συσκεψεως προϊστατο ο Μακαριωτατος Αρχιεπισκοπος Αθηνων και Πασης Ελλαδος κ. Ιερωνυμος, ο οποιος κατα την εναρξη ειπε τα εξης: «Η σοφη επιλογη της εορτης του ιερου Φωτιου για την καθιερωση της επισημης συναντησεως και κοινης διασκεψεως των Σεβασμιωτατων Αρχιερεων της Ιερας Συνοδου της Εκκλησιας της Ελλαδος με τους ελλογιμωτατους καθηγητες των Θεολογικων Σχολων των Πανεπιστημιων Αθηνων και Θεσσαλονικης για ενα συγχρονο θεολογικο ζητημα της Εκκλησιας εχει ηδη διαμορφωσει μια μακρα παραδοση εποικοδομητικης συνεργασιας για την αναδειξη της διαχρονικης αξιας της ορθοδοξου παραδοσεως.

Υπο την εννοια αυτη, υποδεχομαι με ιδιαιτερη χαρα τους εκλεκτους εκπροσωπους της ποιμαινουσας Εκκλησιας και των Θεολογικων Σχολων, οπως και τους εκλεκτους συμμετεχοντες στην παρουσα συναντηση, ειμαι δε βέβαιος οτι η εισηγηση, οι παρεμβασεις και οι προτασεις θα φωτισουν σημαντικες πτυχες του θεματος».

Θεμα της εφετινης συσκεψεως ηταν: «Ο ιερος Φωτιος και το πρωτειον του επισκοπου Ρωμης». Εισηγητης ηταν ο καθηγητης του Τμηματος Κοινωνικης Θεολογιας της Θεολογικης Σχολης του Πανεπιστημιου Αθηνων Θεοφιλεστατος επισκοπος Αβύδου κ. Κυριλλος (Κατερελος). Ο Εισηγητης λαμβανοντας αφορμη απο τις συναντησεις των μικτων θεολογικων επιτροπων διαλογου σημειωνει: «Ειναι πραγματι εντυπωσιακο οτι σε ενα απο τα κειμενα που εκδοθηκαν απο τη μικτη θεολογικη επιτροπη διαλογου Ρωμαιοκαθολικης Εκκλησιας και Ορθοδοξων Εκκλησιων, κατα τη Δ’ γενικη συνελευση της επιτροπης αυτης στο Bari της Ιταλιας (1987), στην καταληκτικη του παραγραφο, αφου προηγουμενως τονιζεται οτι η μυστηριακη κοινωνια δεν ειναι δυνατη ανευ κοινωνιας εν τη πιστει, γινεται αναφορα σε μια απο τις αποφασεις της συνοδου που συνηλθε κατα τα ετη 879-880 στην Κωνσταντινουπολη. Η συνοδος αυτη, μετα απο μια πολυταραχη και οδυνηρη για την Ανατολη εκκλησιαστικη περιοδο, αναγνωρισε τον Ι. Φωτιο ως Οικουμενικο Πατριαρχη, απηγορευσε οποιαδηποτε προσθηκη στο Συμβολο της Πιστεως και μεταξυ των αλλων ορισε οτι εκαστος θρονος μπορει να διατηρει τα αρχαια εθη και τις παραδοσεις του.

Ειναι βεβαίως εντυπωσιακο και ενδιαφερον οτι γινεται η αναγωγη σε μια συνοδο που συνιστα την τελευταια συναγωγη Ανατολης και Δυσης πριν απο την οριστικη τους ρηξη το 1054. Κυριως εντυπωσιακο και ενδιαφερον ειναι το γεγονος οτι η συνοδος που προβαλλεται σημερα ως προτυπο συμφωνιας με τη Δυση ειναι εκεινη που ακυρωσε τη συνοδο που ειχε αναγνωρισει ως Πατριαρχη τον Ιγνατιο, ακριβως δεκα χρονια προηγουμενως, το 869-870. H προ δεκαετιας αυτη συνοδος ειναι εκεινη που εθεσε στα μελη της ως προϋποθεση για τη συμμετοχη τους σ’αυτη την αναγνωριση του παπικου πρωτειου, ειναι εκεινη που θεωρειται ως η Η’ Οικουμενικη Συνοδος της ρωμαιοκαθολικης Εκκλησιας, ειναι αυτη που μαζι με τη Β’ Συνοδο στη Λυων (1274) και τη συνοδο Φερραρας- Φλωρεντιας μνημονευονται στο τεταρτο κεφαλαιο του Συνταγματος Pastor aeternus της Α’ Βατικανης Συνοδου το 1870, οπου καταγραφεται η ρωμαιοκαθολικη διδασκαλια για το αλαθητο του Παπα».

Σε αλλο σημειο υπογραμμισε :«Ο πατριαρχης Φωτιος και ο παπας Νικολαος, ακομα και μεσα στην περιοδο της κοινης παραδοσεως της α’ χιλιετιας εμφανιζονται να εκπροσωπουν διαφορετικες μεταξυ τους Εκκλησιολογιες.
Κατηγορηθηκε απο τον παπα Νικολαο οτι ανηλθε αντικανονικα στον πατριαρχικο θρονο με την «αθροον» χειροτονια του στους τρεις βαθμούς της ιερωσυνης. Στην απολογητικη του επιστολη στο Νικολαο τον Αυγουστο – Σεπτεμβρη του 861 θα μνηστει της λαμπρης του σταδιοδρομιας στην αυτοκρατορικη αυλη και της υπηρεσιας του ως καθηγητου στο πανδιδακτηριο της Μαγναυρας, θεσεις που του ειχαν προσδωσει κυρος και αναγνωριση, ωστε να μην χρειαζεται την ανοδο στον πατριαρχικο θρονο για να τα αποκτησει. Καταδεικνυει διαθεση ειρηνης και καταλλαγης για τη διατηρηση της ενοτητας, ενω θα ακολουθησει η συγκλιση της Πρωτοδευτερας συνοδου για να επουλωθουν τελειως οι πληγες της εικονομαχιας».

«Αποτελουσε και αποτελει βασική αντιληψη της Ανατολης, ηδη απο τον Αγ. Ιγνατιο, οτι η Εκκλησια στην ευχαριστιακη συναξη της τοπικης Εκκλησιας αποκαλυπτεται ως καθολικη, ως το πληρες σωμα του Χριστου. Καθε τοπικη Εκκλησια αποβαινει στην ιστορια συγκεκριμενη μορφη της καθολου Εκκλησιας, αυτη ειναι η Καθολικη Εκκλησια. Καθε τοπικη Εκκλησια συμφωνα με την Μαρτυριου Πολυκαρπου επιγραφη αποτελει «παροικιαν» της καθολικης Εκκλησιας. Ως παρουσια η τοπικη Εκκλησια δεν συνιστα τμημα της Καθολικης, αλλα τον τοπον, εις το οποιον «συνολος η Καθολικη Εκκλησια ενδημοι», οπως επισημαινει ο Μητροπολιτης Περγαμου Ιωαννης Ζηζιουλας. Ειναι απολυτα συμφωνο με την αρχαια παραδοση οτι καθε τοπικη Εκκλησια ευρισκομενη σε κοινωνια με τις αλλες τοπικες Εκκλησιες αποτελει φανερωση της μιας και αδιαιρετης Εκκλησιας του Θεου, οπως επισημαινει τελευταια και το κειμενο της Ραβεννας (2007) και προηγουμενα το κειμενο του Μοναχου (1982). Υπο την εννοια αυτη η καθολικοτητα καθε τοπικης Εκκλησιας νοειται ως διαχρονικη κοινωνια με τη μια Εκκλησια σε καθε τοπο. Λογικη συνεπεια αυτων των εκκλησιολογικων θεωρησεων ειναι η αναγνωριση της αυταρκειας και της αυτονομιας της τοπικης Εκκλησιας και παρεπομενα η ποικιλια των εκφραστικων μορφων της μιας και ενιαιας πιστης των κατα τοπους Εκκλησιων που συνδεονται με το συνδεσμο και την κοινωνια της αγαπης.

Απεναντι σ’ αυτες τις εκκλησιολογικες θεωρησεις ιστανται στη Δυση πολιτικες και πολιτιστικες εξελιξεις κατα τον 9ο αιωνα, που δεν αφηνουν αδιαφορη τη θεολογικη σκεψη και την εκκλησιαστικη ζωη, που ηδη ειχε αρχισει να πορευεται το δικο της δρομο».

Τελος ο Θεοφιλεστατος ομιλητης, συμπληρωσε: «Η ρωμαλεα και γεραρα σταση του ι. Φωτιου απεναντι στους παπες Νικολαο, Ανδριανο και Ιωαννη καταδεικνυει οτι η ποικιλομορφια γινεται δεκτη σε δευτερευουσης σημασιας θεματα, ποτε ομως σε θεματα που εγγιζουν και αφορουν τη δογματικη διδασκαλια του Filioque, ενω η ολη πολιτεια του Ι. Φωτιου καταδεικνυει επισης οτι ο 34 Αποστολικος κανων ισχυσε κατα την α χιλιετία οχι μονο στο επαρχιακο επιπεδο αλλα και στο παγκοσμιο. Το πρωτειο σε οποιοδηποτε επιπεδο δε νοειται και δεν ασκειται εξω απο τη συνοδικοτητα. Η θεση του επισκοπου Ρωμης δεν μπορει να νοηθει εξω η υπερανω της Πενταρχιας των Πατριαρχων, εξω και υπερανω της Οικουμενικης Συνοδου.

Η ερευνα των ιστορικων πηγων της εποχης του ι. Φωτιου μαρτυρει αναμφιβολα οτι ο δρομος ωστε να φθασουμε ομολογουντες «ενα Κυριον, μιαν πιστιν, εν βάπτισμα» ειναι ακομα μακρυς, ειναι ομως ενας δρομος ανοικτος σε οσους με νηφαλιοτητα και βαθύ αισθημα ευθυνης διεξαγουν και στηριζουν το διεξαγομενο διαλογο αληθειας και αγαπης, « ινα παντες εν ωσι, .... ινα ο κοσμος πιστευση (Ιω. 17,21). Δεν υπαρχει αμφιβολια οτι αυτο το δρομο ακολουθουν οι Ορθοδοξες Εκκλησιες, υπο τη συντονιστικη κατευθυνση της Πρωτοθρονου Μεγαλης του Χριστου Εκκλησιας, του Οικουμενικου μας Πατριαρχειου».

Παρεμβασεις εκαναν οι Σεβασμιωτατοι Μητροπολιτες Ναυπακτου κ. Ιεροθεος, Περιστεριου κ. Χρυσοστομος, Μεσσηνιας κ. Χρυσοστομος. Επισης και οι Ελλογιμωτατοι κ.κ. Νικολαος Μητσοπουλος, Γαλιτης Γεωργιος, Οικονομου Ηλιας, Βουλγαρης Χρηστος και Βλασιος Φειδας.

Ο Μακαριωτατος εκλεισε την ολη εκδηλωση αφου ευχαριστησε τοσο τον Εισηγητη οσο και τους συνεδρους.
Στις 13,00 ο Μακαριωτατος παρεθεσε επισημο γευμα προς τιμην των Ελλογιμωτατων Καθηγητων των Θεολογικων Σχολων το οποιο τιμησε με την παρουσια Του ο ευρισκομενος στην Αθηνα Παναγιωτατος Οικουμενικος Πατριαρχης κ.κ. Βαρθολομαιος, ο οποιος μετα την προσφωνηση του Μακαριωτατου Αρχιεπισκοπου αντιφωνησε χαιρετιζοντας την ολη εκδηλωση και τους παρακαθημενους και αναφερθηκε στο ιερο προσωπο του αγιου Φωτιου.























































Τελευταίες Ειδήσεις της κατηγορίας

«Η ζωή των υ­πο­δού­λων Ελ­λή­νων επί Τουρ­κο­κρα­τίας. Κα­τα­πί­εση - Κοι­νο­τι­σμός - Παι­δεία»

23 Μαρ '15, 22:16

Πρα­γμα­το­ποι­ή­θηκε σή­μερα στην Αθήνα, στην αί­θουσα Λό­γου και Τέ­χνης, στη Στοά του Βι­βλίου, στις 18:00, η πα­ρου­σί­αση του Τό­μου των Πρα­κτι­κών του Β’ Δι­ε­θνούς Ε­πι­στη­μο­νι­κού Συ­νε­δρίου με θέμα: «Η ζωή των υ­πο­δού­λων Ελ­λή­νων επί Τουρ­κο­κρα­τίας. Κα­τα­πί­εση - Κοι­νο­τι­σμός - Παι­δεία».

Περισσότερα »

Συνεργασίες της Αντιπροσωπείας του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος στη Μόσχα

23 Μαρ '15, 13:05

Ολοκληρώθηκε χθες, Κυριακή 22 Μαρτίου 2015, ο κύκλος επαφών και συναντήσεων της Αντιπροσωπείας του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος στη Μόσχα, στο πλαίσιο των εργασιών της Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού ΜΙΤΤ 2015, που αποτελείται από τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη κ. Σπυρίδωνα Κατραμάδο, Γραμματέα, και τους κ.κ. Βασίλειο Τζέρπο και Χρήστο Πετρέα, Μέλη αυτού. Οι επαφές περιέλαβαν συναντήσεις με εκκλησιαστικές αρχές, την επίσημη διπλωματική εκπροσώπηση της Ελλάδος στη Ρωσία, θεσμικούς φορείς της ελληνικής ομογένειας, εκπροσώπους της ελληνικής τοπικής αυτοδιοίκησης, Έλληνες και Ρώσους επαγγελματίες του Τουρισμού.

Περισσότερα »

Επίσημη παρουσίαση του Τόμου των Πρακτικών του Β’ Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου για το 1821

18 Μαρ '15, 16:37

H Επίσημη παρουσίαση του Τόμου των Πρακτικών του Β’ Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου για το 1821 θα πρα­γμα­το­ποι­η­θεί την Δευ­τέρα 23 Μαρ­τίου 2015, ώρα 18:00 στην αί­θουσα «Λό­γου και Τέ­χνης» στην Στοά του Βιβλίου (ο­δός Πε­σμα­ζό­γλου 5 και Στα­δίου, Αρ­σά­κειο Μέ­γα­ρο). Την εκδήλωση που διοργανώνεται από την Ι­ερά Σύ­νο­δο της Εκ­κλη­σίας της Ελ­λά­δος θα χαιρετίσει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος.

Περισσότερα »

Εορτάσθηκαν στη Ριζάρειο Σχολή οι Ιερατικές Κλήσεις

16 Μαρ '15, 12:23

Εορτάσθηκε από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος το Σάββατο 14.3.2015 η Εβδομάς των Ιερατικών Κλήσεων (Γ εβδομάς των Νηστειών 9-15.03.2015) με Θεία Λειτουργία στη Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή στο Χαλάνδρι, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, τακτικού μέλους της Συνοδικης Επιτροπής Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως και Επιμορφώσεως του Εφημεριακού Κλήρου.

Περισσότερα »

Εόρτια εκδήλωση για την Εβδομάδα Ιερατικών Κλίσεων

12 Μαρ '15, 16:57

Με την ευκαιρία του εορτασμού της Εβδομάδος των Ιερατικών Κλίσεων (Γ Ἑβδομάδα Νηστειών 9-15.03.2015) το Σάββατο 14 Μαρτίου ε.ε. θα πραγματοποιηθεί, στη Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή στο Χαλάνδρι, εόρτια εκδήλωση.

Περισσότερα »
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
WORLD
Σήμερα
Εβδομάδας
Μήνας
Οι διδαχές του Οσίου Πορφυρίου Απονομή οφφικίου στην Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στα Χανιά! Αποφυγή και μίμηση Χειροθεσία Ψάλτη από τον Μητροπολίτη Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας Γαβριήλ (φωτορεπορτάζ) Τα λύτρα μιας απαγωγής Προικοννήσου Ιωσήφ: Ο Ευαγγελισμός δεν ήταν μια υπόθεση που αφορούσε μόνο την Παναγία, αφορούσε και εμάς Οι πολλές Ιουδαϊκές θυσίες και η μια θυσία του Χριστού VIDEO-ΦΩΤΟ από την Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στον Καθεδρικό Ναό Αθηνών (ΦΩΤΟ) Ο Ακάθιστος Ύμνος στην Ιερά Μητρόπολη Πατρών Η ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στο 401 ΓΣΝΑ Λαγκαδά Ιωάννης: Η Παναγία είναι η συνέχεια της δικής μας ζωής και ολοκλήρου του ανθρωπίνου γένους Η ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Πέτρου στο Άργος Λαμπρή υποδοχή στην Παναγία Βουλκανιώτισσα Δοξολογία για την επέτειο της 25ης Μαρτίου στα Ιεροσόλυμα (ΦΩΤΟ) H εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στη Σιάτιστα 80 χρόνια του Ι.Ναού Αγίας Μαρίνας Η «Αποστολή» και ο IOCC παρέδωσε στη Θράκη υγειονομικό υλικό αξίας 900.000 δολαρίων Ο Επίσκοπος Κερνίτσης στο Σταυροδρόμι Τριταίας Λαμπρός ο εορτασμός της εθνικής επετείου στην Καλαμάτα Με λαμπρότητα και επισημότητα η διπλή εορτή στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου (ΦΩΤΟ)
18 Μαρ '11: Συνέντευξη με τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων & Αιγιαλείας Αμβρόσιο
Επίκαιροι και εύστοχοι «Ιερατικοί Στοχασμοί»
Βιβλιοκρισία στο νέο βιβλίο του Αρχιμ.Θωμά Ανδρέου
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ Για τον άνθρωπο που συγκίνησε με τη χειροτονία του του Νίκου Παπαχρήστου ΑΠΟΨΕΙΣ Ευαγγελισμός της Παναγίας και η Εθνική μας εορτή ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΖΩΗ Ημερίδα στο Ιερό Κοινόβιο Πενταλόφου Παιονίας Κιλκίς για την κρίση (ΦΩΤΟ) ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Ιεραποστολή στο Χαράρε – Μια προσωπική μαρτυρία ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ Ιερά Παράκληση στο Μυργιάλι του Ταΰγετου ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΛΟΓΟΣ Άλαλο πνεύμα σε λαλίστατη εποχή. Απελευθέρωσι;

Εορτολόγιο

σήμερα
Σαβ 28 Μαρ 2015

Ευστράτιος οσιομάρτυρας Ρώσος, Ηρωδίων μάρτυρας ο Απόστολος, Ησύχιος όσιος ο Ιεροσολυμίτης, Ησύχιος όσιος ο Σιναΐτης, Ιλαρίων όσιος ο Νέος (ήγούμ. Μ. Πελεκητής), Στέφανος όσιος ο θαυματουργός (Ρώσος)
www.synaxari.gr
Γραφτείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τις σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομαδας στο email σας.