Η εορτή του Ιερού Φωτίου

Ανακοινωθέν Ιεράς Συνόδου - Φωτογραφίες του Χρήστου Μπόνη
8 Φεβρουαρίου 2010, 12:25
2306 αναγνώσεις
Μοιραστείτε το:

Με λαμπροτητα εορταστηκε και εφετος η μνημη του εν Αγιοις Πατρος ημων Φωτιου, Πατριαρχου Κωνσταντινουπολεως του Μεγαλου, Προστατου της Ιερας Συνοδου της Εκκλησιας της Ελλαδος. Το πρωι τελεστηκε στο Καθολικο της Ιερας Μονης Κοιμησεως της Θεοτοκου Πεντελης, ο Ορθρος και η Θεια Λειτουργια, Ιερουργουντος του Μακαριωτατου Αρχιεπισκοπου Αθηνων και Πασης Ελλαδος κ. Ιερωνυμου μετα δυο Συνοδικων Μητροπολιτων, του Σεβασμιωτατου Μητροπολιτου Λημνου και Αγιου Ευστρατιου κ. Ιεροθεου και του Σεβασμιωτατου Μητροπολιτου Ναυπακτου και Αγιου Βλασιου κ. Ιεροθεου.

Παρεστησαν ο εκπροσωπος του Πατριαρχειου Αλεξανδρειας στην Αθηνα, Σεβασμιωτατος Μητροπολιτης Αξωμης κ. Πετρος, ο Εξαρχος του Παναγιου Ταφου στην Αθηνα Πανοσιολογιωτατος Αρχιμανδριτης κ. Δαμιανος Πανου, οι Σεβασμιωτατοι Μητροπολιτες Περιστεριου κ. Χρυσοστομος, Ζακυνθου κ. Χρυσοστομος, Μυτιληνης κ. Ιακωβος, Γουμενισσης κ. Δημητριος, Βεροιας κ. Παντελεημων, Ξανθης κ. Παντελεημων, Ελασσωνος κ. Βασιλειος, Φθιωτιδος κ. Νικολαος, Δημητριαδος κ. Ιγνατιος, Θεσσαλιωτιδος κ. Κυριλλος, Πειραιως κ. Σεραφειμ, Μεσογαιας και Λαυρεωτικης κ. Νικολαος, Μεσσηνιας κ. Χρυσοστομος, Κορωνειας κ. Παντελεημων, οι Θεοφιλεστατοι Επισκοποι Θερμοπυλων κ. Ιωαννης, Νεοχωριου κ. Παυλος, και Ναζιανζου κ. Θεοδωρητος, ο Αρχιγραμματευς της Ιερας Συνοδου κ. Κυριλλος Μισιακουλης.

Μετα το τελος της Θειας Λειτουργιας στο Διορθοδοξο Κεντρο της Εκκλησιας της Ελλαδος που ευρισκεται στο χωρο της Ιερας Μονης Πεντελης, πραγματοποιηθηκε η καθιερωμενη, κατα την ημερα αυτη, συσκεψη των μελων της Ιερας Συνοδου με τους Καθηγητες και τους λοιπους διδασκοντες στις Θεολογικες Σχολες των Πανεπιστημιων Αθηνων και Θεσσαλονικης.
Της Συσκεψεως προϊστατο ο Μακαριωτατος Αρχιεπισκοπος Αθηνων και Πασης Ελλαδος κ. Ιερωνυμος, ο οποιος κατα την εναρξη ειπε τα εξης: «Η σοφη επιλογη της εορτης του ιερου Φωτιου για την καθιερωση της επισημης συναντησεως και κοινης διασκεψεως των Σεβασμιωτατων Αρχιερεων της Ιερας Συνοδου της Εκκλησιας της Ελλαδος με τους ελλογιμωτατους καθηγητες των Θεολογικων Σχολων των Πανεπιστημιων Αθηνων και Θεσσαλονικης για ενα συγχρονο θεολογικο ζητημα της Εκκλησιας εχει ηδη διαμορφωσει μια μακρα παραδοση εποικοδομητικης συνεργασιας για την αναδειξη της διαχρονικης αξιας της ορθοδοξου παραδοσεως.

Υπο την εννοια αυτη, υποδεχομαι με ιδιαιτερη χαρα τους εκλεκτους εκπροσωπους της ποιμαινουσας Εκκλησιας και των Θεολογικων Σχολων, οπως και τους εκλεκτους συμμετεχοντες στην παρουσα συναντηση, ειμαι δε βέβαιος οτι η εισηγηση, οι παρεμβασεις και οι προτασεις θα φωτισουν σημαντικες πτυχες του θεματος».

Θεμα της εφετινης συσκεψεως ηταν: «Ο ιερος Φωτιος και το πρωτειον του επισκοπου Ρωμης». Εισηγητης ηταν ο καθηγητης του Τμηματος Κοινωνικης Θεολογιας της Θεολογικης Σχολης του Πανεπιστημιου Αθηνων Θεοφιλεστατος επισκοπος Αβύδου κ. Κυριλλος (Κατερελος). Ο Εισηγητης λαμβανοντας αφορμη απο τις συναντησεις των μικτων θεολογικων επιτροπων διαλογου σημειωνει: «Ειναι πραγματι εντυπωσιακο οτι σε ενα απο τα κειμενα που εκδοθηκαν απο τη μικτη θεολογικη επιτροπη διαλογου Ρωμαιοκαθολικης Εκκλησιας και Ορθοδοξων Εκκλησιων, κατα τη Δ’ γενικη συνελευση της επιτροπης αυτης στο Bari της Ιταλιας (1987), στην καταληκτικη του παραγραφο, αφου προηγουμενως τονιζεται οτι η μυστηριακη κοινωνια δεν ειναι δυνατη ανευ κοινωνιας εν τη πιστει, γινεται αναφορα σε μια απο τις αποφασεις της συνοδου που συνηλθε κατα τα ετη 879-880 στην Κωνσταντινουπολη. Η συνοδος αυτη, μετα απο μια πολυταραχη και οδυνηρη για την Ανατολη εκκλησιαστικη περιοδο, αναγνωρισε τον Ι. Φωτιο ως Οικουμενικο Πατριαρχη, απηγορευσε οποιαδηποτε προσθηκη στο Συμβολο της Πιστεως και μεταξυ των αλλων ορισε οτι εκαστος θρονος μπορει να διατηρει τα αρχαια εθη και τις παραδοσεις του.

Ειναι βεβαίως εντυπωσιακο και ενδιαφερον οτι γινεται η αναγωγη σε μια συνοδο που συνιστα την τελευταια συναγωγη Ανατολης και Δυσης πριν απο την οριστικη τους ρηξη το 1054. Κυριως εντυπωσιακο και ενδιαφερον ειναι το γεγονος οτι η συνοδος που προβαλλεται σημερα ως προτυπο συμφωνιας με τη Δυση ειναι εκεινη που ακυρωσε τη συνοδο που ειχε αναγνωρισει ως Πατριαρχη τον Ιγνατιο, ακριβως δεκα χρονια προηγουμενως, το 869-870. H προ δεκαετιας αυτη συνοδος ειναι εκεινη που εθεσε στα μελη της ως προϋποθεση για τη συμμετοχη τους σ’αυτη την αναγνωριση του παπικου πρωτειου, ειναι εκεινη που θεωρειται ως η Η’ Οικουμενικη Συνοδος της ρωμαιοκαθολικης Εκκλησιας, ειναι αυτη που μαζι με τη Β’ Συνοδο στη Λυων (1274) και τη συνοδο Φερραρας- Φλωρεντιας μνημονευονται στο τεταρτο κεφαλαιο του Συνταγματος Pastor aeternus της Α’ Βατικανης Συνοδου το 1870, οπου καταγραφεται η ρωμαιοκαθολικη διδασκαλια για το αλαθητο του Παπα».

Σε αλλο σημειο υπογραμμισε :«Ο πατριαρχης Φωτιος και ο παπας Νικολαος, ακομα και μεσα στην περιοδο της κοινης παραδοσεως της α’ χιλιετιας εμφανιζονται να εκπροσωπουν διαφορετικες μεταξυ τους Εκκλησιολογιες.
Κατηγορηθηκε απο τον παπα Νικολαο οτι ανηλθε αντικανονικα στον πατριαρχικο θρονο με την «αθροον» χειροτονια του στους τρεις βαθμούς της ιερωσυνης. Στην απολογητικη του επιστολη στο Νικολαο τον Αυγουστο – Σεπτεμβρη του 861 θα μνηστει της λαμπρης του σταδιοδρομιας στην αυτοκρατορικη αυλη και της υπηρεσιας του ως καθηγητου στο πανδιδακτηριο της Μαγναυρας, θεσεις που του ειχαν προσδωσει κυρος και αναγνωριση, ωστε να μην χρειαζεται την ανοδο στον πατριαρχικο θρονο για να τα αποκτησει. Καταδεικνυει διαθεση ειρηνης και καταλλαγης για τη διατηρηση της ενοτητας, ενω θα ακολουθησει η συγκλιση της Πρωτοδευτερας συνοδου για να επουλωθουν τελειως οι πληγες της εικονομαχιας».

«Αποτελουσε και αποτελει βασική αντιληψη της Ανατολης, ηδη απο τον Αγ. Ιγνατιο, οτι η Εκκλησια στην ευχαριστιακη συναξη της τοπικης Εκκλησιας αποκαλυπτεται ως καθολικη, ως το πληρες σωμα του Χριστου. Καθε τοπικη Εκκλησια αποβαινει στην ιστορια συγκεκριμενη μορφη της καθολου Εκκλησιας, αυτη ειναι η Καθολικη Εκκλησια. Καθε τοπικη Εκκλησια συμφωνα με την Μαρτυριου Πολυκαρπου επιγραφη αποτελει «παροικιαν» της καθολικης Εκκλησιας. Ως παρουσια η τοπικη Εκκλησια δεν συνιστα τμημα της Καθολικης, αλλα τον τοπον, εις το οποιον «συνολος η Καθολικη Εκκλησια ενδημοι», οπως επισημαινει ο Μητροπολιτης Περγαμου Ιωαννης Ζηζιουλας. Ειναι απολυτα συμφωνο με την αρχαια παραδοση οτι καθε τοπικη Εκκλησια ευρισκομενη σε κοινωνια με τις αλλες τοπικες Εκκλησιες αποτελει φανερωση της μιας και αδιαιρετης Εκκλησιας του Θεου, οπως επισημαινει τελευταια και το κειμενο της Ραβεννας (2007) και προηγουμενα το κειμενο του Μοναχου (1982). Υπο την εννοια αυτη η καθολικοτητα καθε τοπικης Εκκλησιας νοειται ως διαχρονικη κοινωνια με τη μια Εκκλησια σε καθε τοπο. Λογικη συνεπεια αυτων των εκκλησιολογικων θεωρησεων ειναι η αναγνωριση της αυταρκειας και της αυτονομιας της τοπικης Εκκλησιας και παρεπομενα η ποικιλια των εκφραστικων μορφων της μιας και ενιαιας πιστης των κατα τοπους Εκκλησιων που συνδεονται με το συνδεσμο και την κοινωνια της αγαπης.

Απεναντι σ’ αυτες τις εκκλησιολογικες θεωρησεις ιστανται στη Δυση πολιτικες και πολιτιστικες εξελιξεις κατα τον 9ο αιωνα, που δεν αφηνουν αδιαφορη τη θεολογικη σκεψη και την εκκλησιαστικη ζωη, που ηδη ειχε αρχισει να πορευεται το δικο της δρομο».

Τελος ο Θεοφιλεστατος ομιλητης, συμπληρωσε: «Η ρωμαλεα και γεραρα σταση του ι. Φωτιου απεναντι στους παπες Νικολαο, Ανδριανο και Ιωαννη καταδεικνυει οτι η ποικιλομορφια γινεται δεκτη σε δευτερευουσης σημασιας θεματα, ποτε ομως σε θεματα που εγγιζουν και αφορουν τη δογματικη διδασκαλια του Filioque, ενω η ολη πολιτεια του Ι. Φωτιου καταδεικνυει επισης οτι ο 34 Αποστολικος κανων ισχυσε κατα την α χιλιετία οχι μονο στο επαρχιακο επιπεδο αλλα και στο παγκοσμιο. Το πρωτειο σε οποιοδηποτε επιπεδο δε νοειται και δεν ασκειται εξω απο τη συνοδικοτητα. Η θεση του επισκοπου Ρωμης δεν μπορει να νοηθει εξω η υπερανω της Πενταρχιας των Πατριαρχων, εξω και υπερανω της Οικουμενικης Συνοδου.

Η ερευνα των ιστορικων πηγων της εποχης του ι. Φωτιου μαρτυρει αναμφιβολα οτι ο δρομος ωστε να φθασουμε ομολογουντες «ενα Κυριον, μιαν πιστιν, εν βάπτισμα» ειναι ακομα μακρυς, ειναι ομως ενας δρομος ανοικτος σε οσους με νηφαλιοτητα και βαθύ αισθημα ευθυνης διεξαγουν και στηριζουν το διεξαγομενο διαλογο αληθειας και αγαπης, « ινα παντες εν ωσι, .... ινα ο κοσμος πιστευση (Ιω. 17,21). Δεν υπαρχει αμφιβολια οτι αυτο το δρομο ακολουθουν οι Ορθοδοξες Εκκλησιες, υπο τη συντονιστικη κατευθυνση της Πρωτοθρονου Μεγαλης του Χριστου Εκκλησιας, του Οικουμενικου μας Πατριαρχειου».

Παρεμβασεις εκαναν οι Σεβασμιωτατοι Μητροπολιτες Ναυπακτου κ. Ιεροθεος, Περιστεριου κ. Χρυσοστομος, Μεσσηνιας κ. Χρυσοστομος. Επισης και οι Ελλογιμωτατοι κ.κ. Νικολαος Μητσοπουλος, Γαλιτης Γεωργιος, Οικονομου Ηλιας, Βουλγαρης Χρηστος και Βλασιος Φειδας.

Ο Μακαριωτατος εκλεισε την ολη εκδηλωση αφου ευχαριστησε τοσο τον Εισηγητη οσο και τους συνεδρους.
Στις 13,00 ο Μακαριωτατος παρεθεσε επισημο γευμα προς τιμην των Ελλογιμωτατων Καθηγητων των Θεολογικων Σχολων το οποιο τιμησε με την παρουσια Του ο ευρισκομενος στην Αθηνα Παναγιωτατος Οικουμενικος Πατριαρχης κ.κ. Βαρθολομαιος, ο οποιος μετα την προσφωνηση του Μακαριωτατου Αρχιεπισκοπου αντιφωνησε χαιρετιζοντας την ολη εκδηλωση και τους παρακαθημενους και αναφερθηκε στο ιερο προσωπο του αγιου Φωτιου.























































Τελευταίες Ειδήσεις της κατηγορίας

Μήνυμα με πολλαπλά μηνύματα από την Ιερά Σύνοδο

27 Αυγ '14, 14:45

Μήνυμα προς το Χριστεπώνυμο πλήρωμα με αναφορές στην οικονομική κρίση και την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα απευθύνει η Ιερά Σύνοδος. «Ελάτε να σταθούμε όλοι μαζύ, ενωμένοι και δυνατοί, με κύριο φιλάνθρωπο οπλισμό μας την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη των Πατέρων μας και με όλο τον πλούτο του εθνικού μας βίου. Με κύρια μέσα την εθνική μας ενότητα, την εργατικότητά μας, την τιμιότητά μας και την ειρήνη με τους γείτονές μας λαούς. Η Εκκλησία είναι η ακένωτη δεξαμενή της αγάπης, της ελπίδος και της δημιουργικότητος» αναφέρει, μεταξύ άλλων η ΔΙΣ στο μήνυμά της.

Περισσότερα »

Επίσημο ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου για την εκδημία του Μητροπολίτη Μεγάρων και Σαλαμίνος

27 Αυγ '14, 09:45

Η Εκκλησία της Ελλάδος με βαθειά συγκίνηση αναγγέλλει την προς Κύριον εκδημίαν του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεγάρων και Σαλαμίνος κυρού Βαρθολομαίου. Ο εκλιπών Ιεράρχης εξεδήμησε προς Κύριον σε ηλικία 86 ετών.

Περισσότερα »

H ΔΙΣ για την απώλεια χιλιάδων αθώων Χριστιανών στη Μέση Ανατολή και την Αφρική

26 Αυγ '14, 15:44

Οι χριστιανοί αδελφοί μας στη Μέση Ανατολή και την Αφρική υφίστανται εκτεταμένους βίαιους διωγμούς και απάνθρωπες αγριότητες. Εις βάρος τους διαπράττονται θηριωδίες και ανοσιουργήματα που εφορμούνται από θρησκευτικό φανατισμό και μισαλλοδοξία και στόχο έχουν τη βίαιη εξασφάλιση θρησκευτικής ομοιογένειας σε χώρες οι οποίες αποτέλεσαν ιστορικά λίκνα και εστίες λαμπρής παρουσίας του Χριστιανισμού και στις οποίες ιστορικά ιερά σεβάσματα και ναοί βεβηλώνονται και καταστρέφονται.

Περισσότερα »

Η ΔΙΣ για το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο

26 Αυγ '14, 14:40

Θετική είναι η άποψη που διατύπωσε η Εκκλησία της Ελλάδος αναφορικά με το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για την καταπολέμηση του ρατσισμού. Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος σε ανακοίνωσή της διατυπώνει την επίσημη θέση της σημειώνοντας ότι οι προτάσεις βελτίωσης που έχει υποβάλλει «έχουν συνεκτιμηθεί και γίνει δεκτές στο παρόν νομοσχέδιο, προς την κατεύθυνση της εκλογικεύσεώς του, ώστε να μην ποινικοποιηθή η ελευθερία δημόσιας εκφράσεως».

Περισσότερα »

Συνέρχεται η ΔΙΣ

22 Αυγ '14, 13:44

Από την Δευτέρα 25 έως και την Τετάρτη 27 Αυγούστου 2014 συνέρχεται η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, της 157ης Συνοδικής Περιόδου, για να ασχοληθεί με θέματα της Ημερησίας Διατάξεως.

Περισσότερα »
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
WORLD
Σήμερα
Εβδομάδας
Μήνας
Ένα όνειρο ζωής του Μητροπολίτη Ξάνθης στην υπηρεσία του λαού του Θεού (ΦΩΤΟ) Αποφάσεις Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου Τα ονομαστήρια του Μητροπολίτη Μαντινείας Αλεξάνδρου Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στην ορκωμοσία του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου (ΦΩΤΟ) Οι εντολές του Θεού και η βασιλεία των ουρανών (Κυριακός Λόγος) O Παπάγου τίμησε τον Καλό Ποιμένα, Άγιο Αλέξανδρο (ΦΩΤΟ) Μητροπολίτης Ελευθερουπόλεως κυρός Ευδόκιμος Κοκκινάκης: Μικρό αφιέρωμα, μεγάλης ευγνωμοσύνης… Η Ιερά Μονή της Παναγίας της Παμμακαρίστου στην Κωνσταντινούπολη Άγιος Αλέξανδρος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (VIDEO) Πρωτοχριστιανικές «Αγάπες» στην Ι.Μ.Κοιμήσεως της Θεοτόκου της δοκιμαζόμενης Ι.Αρχιεπισκοπής Αχρίδος (ΦΩΤΟ) Θαυμακού Ιάκωβος: "Η αλήθεια της Εκκλησίας πάντα θα ενοχλεί, γι' αυτό και πάντα θα τη σταυρώνουν" Κλήρος και λαός της Ξάνθης προσευχήθηκαν στον προστάτη τους Τίμιο Πρόδρομο (ΦΩΤΟ) Εκπαιδευτική εξόρμηση στελεχών νεανικού έργου Ι.Μ.Κίτρους Ορκωμοσία του Δημάρχου Σερρών και των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου Πανήγυρις Ι.Ν.Τιμίου Προδρόμου Νικομηδινού (ΦΩΤΟ) Ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης στον Μητροπολίτη Μεσσηνίας Συνάντηση Αρχιεπισκόπου Αθηνών με τον Πρέσβη του Ιράν Εγκαίνια Ορθόδοξου Ναού στην Ισπανία Προσκύνημα των Τρικακαλινών στον Αϊ Γιάννη τον Πρόδρομο (ΦΩΤΟ) Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας στους Μητροπολίτες της Θράκης (ΦΩΤΟ)
12 Μαι '11: Ο Μητροπολίτης Καπιτωλιάδος Ησύχιος για όλους όσοι επιβουλεύονται τα δίκαια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
«Οσιομάρτυς Άγιος Εφραίμ, του Όρους Αμώμων»
Ευαγγέλου Π.Λέκκου
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ Για τον Μητροπολίτη Θεόκλητο... του Νίκου Παπαχρήστου ΑΠΟΨΕΙΣ Τo μάθημα των θρησκευτικών στο νέο λύκειο ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΖΩΗ Ημερίδα στο Ιερό Κοινόβιο Πενταλόφου Παιονίας Κιλκίς για την κρίση (ΦΩΤΟ) ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Το χωριό του Αγίου Σπυρίδωνος στην Ουγκάντα (ΦΩΤΟ) ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ Ιερά Παράκληση στο Μυργιάλι του Ταΰγετου ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΛΟΓΟΣ Οι εντολές του Θεού και η βασιλεία των ουρανών (Κυριακός Λόγος)

Εορτολόγιο

σήμερα
Κυρ 31 Αυγ 2014

Αγίου Aidan (Σκωτίας), Αγίας Cuthburge (Βρεταννίας), Ανάμνησις της εν τη ''Αγία σορώ'' καταθέσεως της τίμιας Ζώνης της υπεραγίας Θεοτόκου, Μαρτύρων Ανδρέου, Διαδόχου, Ηρακλείου, Μήνα, Φαύστου, Φιλέορτου, Των εν Νικομήδεια 366 αγίων Μαρτύρων
www.synaxari.gr
Γραφτείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τις σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομαδας στο email σας.