Η εορτή του Ιερού Φωτίου

Ανακοινωθέν Ιεράς Συνόδου - Φωτογραφίες του Χρήστου Μπόνη
8 Φεβρουαρίου 2010, 12:25
2309 αναγνώσεις
Μοιραστείτε το:

Με λαμπροτητα εορταστηκε και εφετος η μνημη του εν Αγιοις Πατρος ημων Φωτιου, Πατριαρχου Κωνσταντινουπολεως του Μεγαλου, Προστατου της Ιερας Συνοδου της Εκκλησιας της Ελλαδος. Το πρωι τελεστηκε στο Καθολικο της Ιερας Μονης Κοιμησεως της Θεοτοκου Πεντελης, ο Ορθρος και η Θεια Λειτουργια, Ιερουργουντος του Μακαριωτατου Αρχιεπισκοπου Αθηνων και Πασης Ελλαδος κ. Ιερωνυμου μετα δυο Συνοδικων Μητροπολιτων, του Σεβασμιωτατου Μητροπολιτου Λημνου και Αγιου Ευστρατιου κ. Ιεροθεου και του Σεβασμιωτατου Μητροπολιτου Ναυπακτου και Αγιου Βλασιου κ. Ιεροθεου.

Παρεστησαν ο εκπροσωπος του Πατριαρχειου Αλεξανδρειας στην Αθηνα, Σεβασμιωτατος Μητροπολιτης Αξωμης κ. Πετρος, ο Εξαρχος του Παναγιου Ταφου στην Αθηνα Πανοσιολογιωτατος Αρχιμανδριτης κ. Δαμιανος Πανου, οι Σεβασμιωτατοι Μητροπολιτες Περιστεριου κ. Χρυσοστομος, Ζακυνθου κ. Χρυσοστομος, Μυτιληνης κ. Ιακωβος, Γουμενισσης κ. Δημητριος, Βεροιας κ. Παντελεημων, Ξανθης κ. Παντελεημων, Ελασσωνος κ. Βασιλειος, Φθιωτιδος κ. Νικολαος, Δημητριαδος κ. Ιγνατιος, Θεσσαλιωτιδος κ. Κυριλλος, Πειραιως κ. Σεραφειμ, Μεσογαιας και Λαυρεωτικης κ. Νικολαος, Μεσσηνιας κ. Χρυσοστομος, Κορωνειας κ. Παντελεημων, οι Θεοφιλεστατοι Επισκοποι Θερμοπυλων κ. Ιωαννης, Νεοχωριου κ. Παυλος, και Ναζιανζου κ. Θεοδωρητος, ο Αρχιγραμματευς της Ιερας Συνοδου κ. Κυριλλος Μισιακουλης.

Μετα το τελος της Θειας Λειτουργιας στο Διορθοδοξο Κεντρο της Εκκλησιας της Ελλαδος που ευρισκεται στο χωρο της Ιερας Μονης Πεντελης, πραγματοποιηθηκε η καθιερωμενη, κατα την ημερα αυτη, συσκεψη των μελων της Ιερας Συνοδου με τους Καθηγητες και τους λοιπους διδασκοντες στις Θεολογικες Σχολες των Πανεπιστημιων Αθηνων και Θεσσαλονικης.
Της Συσκεψεως προϊστατο ο Μακαριωτατος Αρχιεπισκοπος Αθηνων και Πασης Ελλαδος κ. Ιερωνυμος, ο οποιος κατα την εναρξη ειπε τα εξης: «Η σοφη επιλογη της εορτης του ιερου Φωτιου για την καθιερωση της επισημης συναντησεως και κοινης διασκεψεως των Σεβασμιωτατων Αρχιερεων της Ιερας Συνοδου της Εκκλησιας της Ελλαδος με τους ελλογιμωτατους καθηγητες των Θεολογικων Σχολων των Πανεπιστημιων Αθηνων και Θεσσαλονικης για ενα συγχρονο θεολογικο ζητημα της Εκκλησιας εχει ηδη διαμορφωσει μια μακρα παραδοση εποικοδομητικης συνεργασιας για την αναδειξη της διαχρονικης αξιας της ορθοδοξου παραδοσεως.

Υπο την εννοια αυτη, υποδεχομαι με ιδιαιτερη χαρα τους εκλεκτους εκπροσωπους της ποιμαινουσας Εκκλησιας και των Θεολογικων Σχολων, οπως και τους εκλεκτους συμμετεχοντες στην παρουσα συναντηση, ειμαι δε βέβαιος οτι η εισηγηση, οι παρεμβασεις και οι προτασεις θα φωτισουν σημαντικες πτυχες του θεματος».

Θεμα της εφετινης συσκεψεως ηταν: «Ο ιερος Φωτιος και το πρωτειον του επισκοπου Ρωμης». Εισηγητης ηταν ο καθηγητης του Τμηματος Κοινωνικης Θεολογιας της Θεολογικης Σχολης του Πανεπιστημιου Αθηνων Θεοφιλεστατος επισκοπος Αβύδου κ. Κυριλλος (Κατερελος). Ο Εισηγητης λαμβανοντας αφορμη απο τις συναντησεις των μικτων θεολογικων επιτροπων διαλογου σημειωνει: «Ειναι πραγματι εντυπωσιακο οτι σε ενα απο τα κειμενα που εκδοθηκαν απο τη μικτη θεολογικη επιτροπη διαλογου Ρωμαιοκαθολικης Εκκλησιας και Ορθοδοξων Εκκλησιων, κατα τη Δ’ γενικη συνελευση της επιτροπης αυτης στο Bari της Ιταλιας (1987), στην καταληκτικη του παραγραφο, αφου προηγουμενως τονιζεται οτι η μυστηριακη κοινωνια δεν ειναι δυνατη ανευ κοινωνιας εν τη πιστει, γινεται αναφορα σε μια απο τις αποφασεις της συνοδου που συνηλθε κατα τα ετη 879-880 στην Κωνσταντινουπολη. Η συνοδος αυτη, μετα απο μια πολυταραχη και οδυνηρη για την Ανατολη εκκλησιαστικη περιοδο, αναγνωρισε τον Ι. Φωτιο ως Οικουμενικο Πατριαρχη, απηγορευσε οποιαδηποτε προσθηκη στο Συμβολο της Πιστεως και μεταξυ των αλλων ορισε οτι εκαστος θρονος μπορει να διατηρει τα αρχαια εθη και τις παραδοσεις του.

Ειναι βεβαίως εντυπωσιακο και ενδιαφερον οτι γινεται η αναγωγη σε μια συνοδο που συνιστα την τελευταια συναγωγη Ανατολης και Δυσης πριν απο την οριστικη τους ρηξη το 1054. Κυριως εντυπωσιακο και ενδιαφερον ειναι το γεγονος οτι η συνοδος που προβαλλεται σημερα ως προτυπο συμφωνιας με τη Δυση ειναι εκεινη που ακυρωσε τη συνοδο που ειχε αναγνωρισει ως Πατριαρχη τον Ιγνατιο, ακριβως δεκα χρονια προηγουμενως, το 869-870. H προ δεκαετιας αυτη συνοδος ειναι εκεινη που εθεσε στα μελη της ως προϋποθεση για τη συμμετοχη τους σ’αυτη την αναγνωριση του παπικου πρωτειου, ειναι εκεινη που θεωρειται ως η Η’ Οικουμενικη Συνοδος της ρωμαιοκαθολικης Εκκλησιας, ειναι αυτη που μαζι με τη Β’ Συνοδο στη Λυων (1274) και τη συνοδο Φερραρας- Φλωρεντιας μνημονευονται στο τεταρτο κεφαλαιο του Συνταγματος Pastor aeternus της Α’ Βατικανης Συνοδου το 1870, οπου καταγραφεται η ρωμαιοκαθολικη διδασκαλια για το αλαθητο του Παπα».

Σε αλλο σημειο υπογραμμισε :«Ο πατριαρχης Φωτιος και ο παπας Νικολαος, ακομα και μεσα στην περιοδο της κοινης παραδοσεως της α’ χιλιετιας εμφανιζονται να εκπροσωπουν διαφορετικες μεταξυ τους Εκκλησιολογιες.
Κατηγορηθηκε απο τον παπα Νικολαο οτι ανηλθε αντικανονικα στον πατριαρχικο θρονο με την «αθροον» χειροτονια του στους τρεις βαθμούς της ιερωσυνης. Στην απολογητικη του επιστολη στο Νικολαο τον Αυγουστο – Σεπτεμβρη του 861 θα μνηστει της λαμπρης του σταδιοδρομιας στην αυτοκρατορικη αυλη και της υπηρεσιας του ως καθηγητου στο πανδιδακτηριο της Μαγναυρας, θεσεις που του ειχαν προσδωσει κυρος και αναγνωριση, ωστε να μην χρειαζεται την ανοδο στον πατριαρχικο θρονο για να τα αποκτησει. Καταδεικνυει διαθεση ειρηνης και καταλλαγης για τη διατηρηση της ενοτητας, ενω θα ακολουθησει η συγκλιση της Πρωτοδευτερας συνοδου για να επουλωθουν τελειως οι πληγες της εικονομαχιας».

«Αποτελουσε και αποτελει βασική αντιληψη της Ανατολης, ηδη απο τον Αγ. Ιγνατιο, οτι η Εκκλησια στην ευχαριστιακη συναξη της τοπικης Εκκλησιας αποκαλυπτεται ως καθολικη, ως το πληρες σωμα του Χριστου. Καθε τοπικη Εκκλησια αποβαινει στην ιστορια συγκεκριμενη μορφη της καθολου Εκκλησιας, αυτη ειναι η Καθολικη Εκκλησια. Καθε τοπικη Εκκλησια συμφωνα με την Μαρτυριου Πολυκαρπου επιγραφη αποτελει «παροικιαν» της καθολικης Εκκλησιας. Ως παρουσια η τοπικη Εκκλησια δεν συνιστα τμημα της Καθολικης, αλλα τον τοπον, εις το οποιον «συνολος η Καθολικη Εκκλησια ενδημοι», οπως επισημαινει ο Μητροπολιτης Περγαμου Ιωαννης Ζηζιουλας. Ειναι απολυτα συμφωνο με την αρχαια παραδοση οτι καθε τοπικη Εκκλησια ευρισκομενη σε κοινωνια με τις αλλες τοπικες Εκκλησιες αποτελει φανερωση της μιας και αδιαιρετης Εκκλησιας του Θεου, οπως επισημαινει τελευταια και το κειμενο της Ραβεννας (2007) και προηγουμενα το κειμενο του Μοναχου (1982). Υπο την εννοια αυτη η καθολικοτητα καθε τοπικης Εκκλησιας νοειται ως διαχρονικη κοινωνια με τη μια Εκκλησια σε καθε τοπο. Λογικη συνεπεια αυτων των εκκλησιολογικων θεωρησεων ειναι η αναγνωριση της αυταρκειας και της αυτονομιας της τοπικης Εκκλησιας και παρεπομενα η ποικιλια των εκφραστικων μορφων της μιας και ενιαιας πιστης των κατα τοπους Εκκλησιων που συνδεονται με το συνδεσμο και την κοινωνια της αγαπης.

Απεναντι σ’ αυτες τις εκκλησιολογικες θεωρησεις ιστανται στη Δυση πολιτικες και πολιτιστικες εξελιξεις κατα τον 9ο αιωνα, που δεν αφηνουν αδιαφορη τη θεολογικη σκεψη και την εκκλησιαστικη ζωη, που ηδη ειχε αρχισει να πορευεται το δικο της δρομο».

Τελος ο Θεοφιλεστατος ομιλητης, συμπληρωσε: «Η ρωμαλεα και γεραρα σταση του ι. Φωτιου απεναντι στους παπες Νικολαο, Ανδριανο και Ιωαννη καταδεικνυει οτι η ποικιλομορφια γινεται δεκτη σε δευτερευουσης σημασιας θεματα, ποτε ομως σε θεματα που εγγιζουν και αφορουν τη δογματικη διδασκαλια του Filioque, ενω η ολη πολιτεια του Ι. Φωτιου καταδεικνυει επισης οτι ο 34 Αποστολικος κανων ισχυσε κατα την α χιλιετία οχι μονο στο επαρχιακο επιπεδο αλλα και στο παγκοσμιο. Το πρωτειο σε οποιοδηποτε επιπεδο δε νοειται και δεν ασκειται εξω απο τη συνοδικοτητα. Η θεση του επισκοπου Ρωμης δεν μπορει να νοηθει εξω η υπερανω της Πενταρχιας των Πατριαρχων, εξω και υπερανω της Οικουμενικης Συνοδου.

Η ερευνα των ιστορικων πηγων της εποχης του ι. Φωτιου μαρτυρει αναμφιβολα οτι ο δρομος ωστε να φθασουμε ομολογουντες «ενα Κυριον, μιαν πιστιν, εν βάπτισμα» ειναι ακομα μακρυς, ειναι ομως ενας δρομος ανοικτος σε οσους με νηφαλιοτητα και βαθύ αισθημα ευθυνης διεξαγουν και στηριζουν το διεξαγομενο διαλογο αληθειας και αγαπης, « ινα παντες εν ωσι, .... ινα ο κοσμος πιστευση (Ιω. 17,21). Δεν υπαρχει αμφιβολια οτι αυτο το δρομο ακολουθουν οι Ορθοδοξες Εκκλησιες, υπο τη συντονιστικη κατευθυνση της Πρωτοθρονου Μεγαλης του Χριστου Εκκλησιας, του Οικουμενικου μας Πατριαρχειου».

Παρεμβασεις εκαναν οι Σεβασμιωτατοι Μητροπολιτες Ναυπακτου κ. Ιεροθεος, Περιστεριου κ. Χρυσοστομος, Μεσσηνιας κ. Χρυσοστομος. Επισης και οι Ελλογιμωτατοι κ.κ. Νικολαος Μητσοπουλος, Γαλιτης Γεωργιος, Οικονομου Ηλιας, Βουλγαρης Χρηστος και Βλασιος Φειδας.

Ο Μακαριωτατος εκλεισε την ολη εκδηλωση αφου ευχαριστησε τοσο τον Εισηγητη οσο και τους συνεδρους.
Στις 13,00 ο Μακαριωτατος παρεθεσε επισημο γευμα προς τιμην των Ελλογιμωτατων Καθηγητων των Θεολογικων Σχολων το οποιο τιμησε με την παρουσια Του ο ευρισκομενος στην Αθηνα Παναγιωτατος Οικουμενικος Πατριαρχης κ.κ. Βαρθολομαιος, ο οποιος μετα την προσφωνηση του Μακαριωτατου Αρχιεπισκοπου αντιφωνησε χαιρετιζοντας την ολη εκδηλωση και τους παρακαθημενους και αναφερθηκε στο ιερο προσωπο του αγιου Φωτιου.























































Τελευταίες Ειδήσεις της κατηγορίας

Μηνύματα της Ι.Σ. της Εκκλησίας της Ελλάδος προς μαθητές και εκπαιδευτικούς για την σχολική εορτή των Τριών Ιεραρχών

28 Ιαν '15, 12:51

Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών καί Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος καί τά Μέλη της Δ.Ι.Σ. της Εκκλησίας της Ελλάδος αναγνωρίζοντας τον σπουδαίο ρόλο που διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί στην διαπαιδαγώγηση των μαθητών καθώς καί τήν σπουδαία ευκαιρία των μαθητών να λάβουν γνώσεις καί αγωγή μέσα από τα εκπαιδευτικά έδρανα που θα καθορίσουν την πορεία της ζωής τους, με την ευκαιρία της Εορτής των Τριών Ιεραρχών απευθύνουν μηνύματα αγάπης καί ευχών με την προσδοκία η ζωή καί το έργο των Αγίων Τριών Ιεραρχών να εμπνέουν πάντοτε την πρόοδό τους.

Περισσότερα »

Ο Αγγλικανός Επίσκοπος Γιβραλτάρ στο Συνοδικό Μέγαρο

15 Ιαν '15, 14:04

Συνήλθε σήμερα Πέμπτη, 15 Ιανουαρίου 2015, στην τρίτη Συνεδρία Της για τον μήνα Ιανουάριο, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.

Περισσότερα »

Η ΔΙΣ εξέφρασε την ικανοποίησή της για την αποφυλάκιση του Αρχιεπισκόπου Αχρίδος Ιωάννη

14 Ιαν '15, 14:09

Την ικανοποίησή της για την απόφαση των αρχών της ΠΓΔΜ να προχωρήσουν στην αποφυλάκιση του έγκλειστου Αρχιεπισκόπου Αχρίδος Ιωάννη εξέφρασε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η ΔΙΣ συνεδρίασε το πρωί της Τετάρτης και ενέκρινε τον Προκαταρκτικό Πίνακα των υποψηφίων προς εγγραφήν στον Κατάλογο των προς Αρχιερατείαν Εκλογίμων της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Περισσότερα »

H Εκκλησία της Ελλάδος καταδικάζει απερίφραστα κάθε μορφή βίας

13 Ιαν '15, 17:07

Συνήλθε σήμερα Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2015, στην πρώτη Συνεδρία Της για τον μήνα Ιανουάριο, η Διαρκής Ιερά Συνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.

Περισσότερα »

Προβληματισμός στην Ιεραρχία από τις παρεμβάσεις του Μητροπολίτη Καλαβρύτων

15 Δεκ '14, 13:58

Πριν καν ολοκληρωθεί το ήμισυ της Συνοδικής περιόδου, η συμμετοχή του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Καλαβρύτων κ. Αμβροσίου στην τρέχουσα Διαρκή Ιερά Σύνοδο εξελίσσεται σε έναν αστάθμητο παράγοντα, που ενδέχεται να σφραγίσει την ημερήσια διάταξη της Δ.Ι.Σ. με την προσωπική του ατζέντα, η οποία περιλαμβάνει θεματολογία ικανή να γυρίσει τις διμερείς σχέσεις Εκκλησίας της Ελλάδος και Οικουμενικού Πατριαρχείου στο κλίμα των ημερών του 2004.

Περισσότερα »
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
WORLD
Σήμερα
Εβδομάδας
Μήνας
Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η Πατρίδα μας έχει ανάγκη από Δασκάλους με ψυχή!» Η “αξία” της μή ορκοδοσίας !!! Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Εύοσμο για τους Τρείς Ιεράρχες (ΦΩΤΟ) Οι νικητές της ζωής Ο εορτασμός της μνήμης των Τριών Ιεραρχών στην Ι.Μ.Κώου και Νισύρου Ο μακαριστός Ευμενείας Μάξιμος στη γενέτειρα γη (Βίντεο-φωτο) Η εορτή των Τριών Ιεραρχών στο Αννόβερο Γερμανίας Η αυτάρκεια και η ταπείνωση Οι εκπλήξεις ενός Ιερού Η Καλαμάτα εορτάζει την πολιούχο της "Διαχρονικός και απρόσβλητος" ο λόγος των Τριών Ιεραρχών Η Εκκλησία των Σερρών τίμησε τον φιλογενή ευεργέτη της κ. Δημήτριο Αναστασιάδη. Oμιλία του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου στο Πανεπιστήμιο της Λουβαίν (ΦΩΤΟ) Εορτασμός των Τριών Ιεραρχών στην Σιβιτανίδειο (ΦΩΤΟ) Κερκύρας Νεκτάριος: Η αληθινή πρόοδος δεν μπορεί να έρθει χωρίς τον Χριστό Σεμινάριο από το Ίδρυμα "Άρτος Ζωής" για την Προς Ρωμαίους επιστολή Η Εορτή των Τριών Ιεραρχών στην Ι.Μ.Σάμου Η εορτή των Τριών Ιεραρχών στην Ι.Μ.Κορίνθου (ΦΩΤΟ) Φωτογραφίες από την Θεία Λειτουργία που τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος για την εορτή των Τριών Ιεραρχών Η Αριστερά στην κυβέρνηση: ευκαιρία και για πνευματική ανανέωση;
24 Μαι '11: O π.Φιλόθεος Φάρος στο Amen Tv (Β' Μέρος συνέντευξης)
«Οικουμενικό Πατριαρχείο και Πολιτικές Δυνάμεις»
Αρχιμ. Ευαγγέλου Στ. Υφαντίδη
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ Για τον άνθρωπο που συγκίνησε με τη χειροτονία του του Νίκου Παπαχρήστου ΑΠΟΨΕΙΣ Θρησκευτικός φανατισμός και τρομοκρατία ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΖΩΗ Ημερίδα στο Ιερό Κοινόβιο Πενταλόφου Παιονίας Κιλκίς για την κρίση (ΦΩΤΟ) ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Ουγκάντα: Η μόνη απάντηση είναι πως ο Θεός είναι σίγουρα εκεί, βοηθάει κ... ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ Ιερά Παράκληση στο Μυργιάλι του Ταΰγετου ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΛΟΓΟΣ Φαινόμενα και πραγματικότητα

Εορτολόγιο

σήμερα
Κυρ 01 Φεβ 2015

Αναστάσιος εκ Ναυπλίου Νεομάρτυρας, Βασίλειος ο Ομολογητής, Βενδιμιανός όσιος, Δαβίδ όσιος, εν Μυτιλήνη μοναχός, Ιανουάριος μάρτυρας, Καρίων μάρτυρας, Περπετούα μάρτυς, Πέτρος όσιος, Ρευκάτος μάρτυρας, Σεκούνδος μάρτυρας, Σεκούνδος μάρτυρας, Τιμόθεος ο Ομολογητής, Τρύφων μάρτυρας, Φηλικιτάτη μάρτυς
www.synaxari.gr
Γραφτείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τις σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομαδας στο email σας.