Η εορτή του Ιερού Φωτίου

Ανακοινωθέν Ιεράς Συνόδου - Φωτογραφίες του Χρήστου Μπόνη
8 Φεβρουαρίου 2010, 12:25
2309 αναγνώσεις
Μοιραστείτε το:

Με λαμπροτητα εορταστηκε και εφετος η μνημη του εν Αγιοις Πατρος ημων Φωτιου, Πατριαρχου Κωνσταντινουπολεως του Μεγαλου, Προστατου της Ιερας Συνοδου της Εκκλησιας της Ελλαδος. Το πρωι τελεστηκε στο Καθολικο της Ιερας Μονης Κοιμησεως της Θεοτοκου Πεντελης, ο Ορθρος και η Θεια Λειτουργια, Ιερουργουντος του Μακαριωτατου Αρχιεπισκοπου Αθηνων και Πασης Ελλαδος κ. Ιερωνυμου μετα δυο Συνοδικων Μητροπολιτων, του Σεβασμιωτατου Μητροπολιτου Λημνου και Αγιου Ευστρατιου κ. Ιεροθεου και του Σεβασμιωτατου Μητροπολιτου Ναυπακτου και Αγιου Βλασιου κ. Ιεροθεου.

Παρεστησαν ο εκπροσωπος του Πατριαρχειου Αλεξανδρειας στην Αθηνα, Σεβασμιωτατος Μητροπολιτης Αξωμης κ. Πετρος, ο Εξαρχος του Παναγιου Ταφου στην Αθηνα Πανοσιολογιωτατος Αρχιμανδριτης κ. Δαμιανος Πανου, οι Σεβασμιωτατοι Μητροπολιτες Περιστεριου κ. Χρυσοστομος, Ζακυνθου κ. Χρυσοστομος, Μυτιληνης κ. Ιακωβος, Γουμενισσης κ. Δημητριος, Βεροιας κ. Παντελεημων, Ξανθης κ. Παντελεημων, Ελασσωνος κ. Βασιλειος, Φθιωτιδος κ. Νικολαος, Δημητριαδος κ. Ιγνατιος, Θεσσαλιωτιδος κ. Κυριλλος, Πειραιως κ. Σεραφειμ, Μεσογαιας και Λαυρεωτικης κ. Νικολαος, Μεσσηνιας κ. Χρυσοστομος, Κορωνειας κ. Παντελεημων, οι Θεοφιλεστατοι Επισκοποι Θερμοπυλων κ. Ιωαννης, Νεοχωριου κ. Παυλος, και Ναζιανζου κ. Θεοδωρητος, ο Αρχιγραμματευς της Ιερας Συνοδου κ. Κυριλλος Μισιακουλης.

Μετα το τελος της Θειας Λειτουργιας στο Διορθοδοξο Κεντρο της Εκκλησιας της Ελλαδος που ευρισκεται στο χωρο της Ιερας Μονης Πεντελης, πραγματοποιηθηκε η καθιερωμενη, κατα την ημερα αυτη, συσκεψη των μελων της Ιερας Συνοδου με τους Καθηγητες και τους λοιπους διδασκοντες στις Θεολογικες Σχολες των Πανεπιστημιων Αθηνων και Θεσσαλονικης.
Της Συσκεψεως προϊστατο ο Μακαριωτατος Αρχιεπισκοπος Αθηνων και Πασης Ελλαδος κ. Ιερωνυμος, ο οποιος κατα την εναρξη ειπε τα εξης: «Η σοφη επιλογη της εορτης του ιερου Φωτιου για την καθιερωση της επισημης συναντησεως και κοινης διασκεψεως των Σεβασμιωτατων Αρχιερεων της Ιερας Συνοδου της Εκκλησιας της Ελλαδος με τους ελλογιμωτατους καθηγητες των Θεολογικων Σχολων των Πανεπιστημιων Αθηνων και Θεσσαλονικης για ενα συγχρονο θεολογικο ζητημα της Εκκλησιας εχει ηδη διαμορφωσει μια μακρα παραδοση εποικοδομητικης συνεργασιας για την αναδειξη της διαχρονικης αξιας της ορθοδοξου παραδοσεως.

Υπο την εννοια αυτη, υποδεχομαι με ιδιαιτερη χαρα τους εκλεκτους εκπροσωπους της ποιμαινουσας Εκκλησιας και των Θεολογικων Σχολων, οπως και τους εκλεκτους συμμετεχοντες στην παρουσα συναντηση, ειμαι δε βέβαιος οτι η εισηγηση, οι παρεμβασεις και οι προτασεις θα φωτισουν σημαντικες πτυχες του θεματος».

Θεμα της εφετινης συσκεψεως ηταν: «Ο ιερος Φωτιος και το πρωτειον του επισκοπου Ρωμης». Εισηγητης ηταν ο καθηγητης του Τμηματος Κοινωνικης Θεολογιας της Θεολογικης Σχολης του Πανεπιστημιου Αθηνων Θεοφιλεστατος επισκοπος Αβύδου κ. Κυριλλος (Κατερελος). Ο Εισηγητης λαμβανοντας αφορμη απο τις συναντησεις των μικτων θεολογικων επιτροπων διαλογου σημειωνει: «Ειναι πραγματι εντυπωσιακο οτι σε ενα απο τα κειμενα που εκδοθηκαν απο τη μικτη θεολογικη επιτροπη διαλογου Ρωμαιοκαθολικης Εκκλησιας και Ορθοδοξων Εκκλησιων, κατα τη Δ’ γενικη συνελευση της επιτροπης αυτης στο Bari της Ιταλιας (1987), στην καταληκτικη του παραγραφο, αφου προηγουμενως τονιζεται οτι η μυστηριακη κοινωνια δεν ειναι δυνατη ανευ κοινωνιας εν τη πιστει, γινεται αναφορα σε μια απο τις αποφασεις της συνοδου που συνηλθε κατα τα ετη 879-880 στην Κωνσταντινουπολη. Η συνοδος αυτη, μετα απο μια πολυταραχη και οδυνηρη για την Ανατολη εκκλησιαστικη περιοδο, αναγνωρισε τον Ι. Φωτιο ως Οικουμενικο Πατριαρχη, απηγορευσε οποιαδηποτε προσθηκη στο Συμβολο της Πιστεως και μεταξυ των αλλων ορισε οτι εκαστος θρονος μπορει να διατηρει τα αρχαια εθη και τις παραδοσεις του.

Ειναι βεβαίως εντυπωσιακο και ενδιαφερον οτι γινεται η αναγωγη σε μια συνοδο που συνιστα την τελευταια συναγωγη Ανατολης και Δυσης πριν απο την οριστικη τους ρηξη το 1054. Κυριως εντυπωσιακο και ενδιαφερον ειναι το γεγονος οτι η συνοδος που προβαλλεται σημερα ως προτυπο συμφωνιας με τη Δυση ειναι εκεινη που ακυρωσε τη συνοδο που ειχε αναγνωρισει ως Πατριαρχη τον Ιγνατιο, ακριβως δεκα χρονια προηγουμενως, το 869-870. H προ δεκαετιας αυτη συνοδος ειναι εκεινη που εθεσε στα μελη της ως προϋποθεση για τη συμμετοχη τους σ’αυτη την αναγνωριση του παπικου πρωτειου, ειναι εκεινη που θεωρειται ως η Η’ Οικουμενικη Συνοδος της ρωμαιοκαθολικης Εκκλησιας, ειναι αυτη που μαζι με τη Β’ Συνοδο στη Λυων (1274) και τη συνοδο Φερραρας- Φλωρεντιας μνημονευονται στο τεταρτο κεφαλαιο του Συνταγματος Pastor aeternus της Α’ Βατικανης Συνοδου το 1870, οπου καταγραφεται η ρωμαιοκαθολικη διδασκαλια για το αλαθητο του Παπα».

Σε αλλο σημειο υπογραμμισε :«Ο πατριαρχης Φωτιος και ο παπας Νικολαος, ακομα και μεσα στην περιοδο της κοινης παραδοσεως της α’ χιλιετιας εμφανιζονται να εκπροσωπουν διαφορετικες μεταξυ τους Εκκλησιολογιες.
Κατηγορηθηκε απο τον παπα Νικολαο οτι ανηλθε αντικανονικα στον πατριαρχικο θρονο με την «αθροον» χειροτονια του στους τρεις βαθμούς της ιερωσυνης. Στην απολογητικη του επιστολη στο Νικολαο τον Αυγουστο – Σεπτεμβρη του 861 θα μνηστει της λαμπρης του σταδιοδρομιας στην αυτοκρατορικη αυλη και της υπηρεσιας του ως καθηγητου στο πανδιδακτηριο της Μαγναυρας, θεσεις που του ειχαν προσδωσει κυρος και αναγνωριση, ωστε να μην χρειαζεται την ανοδο στον πατριαρχικο θρονο για να τα αποκτησει. Καταδεικνυει διαθεση ειρηνης και καταλλαγης για τη διατηρηση της ενοτητας, ενω θα ακολουθησει η συγκλιση της Πρωτοδευτερας συνοδου για να επουλωθουν τελειως οι πληγες της εικονομαχιας».

«Αποτελουσε και αποτελει βασική αντιληψη της Ανατολης, ηδη απο τον Αγ. Ιγνατιο, οτι η Εκκλησια στην ευχαριστιακη συναξη της τοπικης Εκκλησιας αποκαλυπτεται ως καθολικη, ως το πληρες σωμα του Χριστου. Καθε τοπικη Εκκλησια αποβαινει στην ιστορια συγκεκριμενη μορφη της καθολου Εκκλησιας, αυτη ειναι η Καθολικη Εκκλησια. Καθε τοπικη Εκκλησια συμφωνα με την Μαρτυριου Πολυκαρπου επιγραφη αποτελει «παροικιαν» της καθολικης Εκκλησιας. Ως παρουσια η τοπικη Εκκλησια δεν συνιστα τμημα της Καθολικης, αλλα τον τοπον, εις το οποιον «συνολος η Καθολικη Εκκλησια ενδημοι», οπως επισημαινει ο Μητροπολιτης Περγαμου Ιωαννης Ζηζιουλας. Ειναι απολυτα συμφωνο με την αρχαια παραδοση οτι καθε τοπικη Εκκλησια ευρισκομενη σε κοινωνια με τις αλλες τοπικες Εκκλησιες αποτελει φανερωση της μιας και αδιαιρετης Εκκλησιας του Θεου, οπως επισημαινει τελευταια και το κειμενο της Ραβεννας (2007) και προηγουμενα το κειμενο του Μοναχου (1982). Υπο την εννοια αυτη η καθολικοτητα καθε τοπικης Εκκλησιας νοειται ως διαχρονικη κοινωνια με τη μια Εκκλησια σε καθε τοπο. Λογικη συνεπεια αυτων των εκκλησιολογικων θεωρησεων ειναι η αναγνωριση της αυταρκειας και της αυτονομιας της τοπικης Εκκλησιας και παρεπομενα η ποικιλια των εκφραστικων μορφων της μιας και ενιαιας πιστης των κατα τοπους Εκκλησιων που συνδεονται με το συνδεσμο και την κοινωνια της αγαπης.

Απεναντι σ’ αυτες τις εκκλησιολογικες θεωρησεις ιστανται στη Δυση πολιτικες και πολιτιστικες εξελιξεις κατα τον 9ο αιωνα, που δεν αφηνουν αδιαφορη τη θεολογικη σκεψη και την εκκλησιαστικη ζωη, που ηδη ειχε αρχισει να πορευεται το δικο της δρομο».

Τελος ο Θεοφιλεστατος ομιλητης, συμπληρωσε: «Η ρωμαλεα και γεραρα σταση του ι. Φωτιου απεναντι στους παπες Νικολαο, Ανδριανο και Ιωαννη καταδεικνυει οτι η ποικιλομορφια γινεται δεκτη σε δευτερευουσης σημασιας θεματα, ποτε ομως σε θεματα που εγγιζουν και αφορουν τη δογματικη διδασκαλια του Filioque, ενω η ολη πολιτεια του Ι. Φωτιου καταδεικνυει επισης οτι ο 34 Αποστολικος κανων ισχυσε κατα την α χιλιετία οχι μονο στο επαρχιακο επιπεδο αλλα και στο παγκοσμιο. Το πρωτειο σε οποιοδηποτε επιπεδο δε νοειται και δεν ασκειται εξω απο τη συνοδικοτητα. Η θεση του επισκοπου Ρωμης δεν μπορει να νοηθει εξω η υπερανω της Πενταρχιας των Πατριαρχων, εξω και υπερανω της Οικουμενικης Συνοδου.

Η ερευνα των ιστορικων πηγων της εποχης του ι. Φωτιου μαρτυρει αναμφιβολα οτι ο δρομος ωστε να φθασουμε ομολογουντες «ενα Κυριον, μιαν πιστιν, εν βάπτισμα» ειναι ακομα μακρυς, ειναι ομως ενας δρομος ανοικτος σε οσους με νηφαλιοτητα και βαθύ αισθημα ευθυνης διεξαγουν και στηριζουν το διεξαγομενο διαλογο αληθειας και αγαπης, « ινα παντες εν ωσι, .... ινα ο κοσμος πιστευση (Ιω. 17,21). Δεν υπαρχει αμφιβολια οτι αυτο το δρομο ακολουθουν οι Ορθοδοξες Εκκλησιες, υπο τη συντονιστικη κατευθυνση της Πρωτοθρονου Μεγαλης του Χριστου Εκκλησιας, του Οικουμενικου μας Πατριαρχειου».

Παρεμβασεις εκαναν οι Σεβασμιωτατοι Μητροπολιτες Ναυπακτου κ. Ιεροθεος, Περιστεριου κ. Χρυσοστομος, Μεσσηνιας κ. Χρυσοστομος. Επισης και οι Ελλογιμωτατοι κ.κ. Νικολαος Μητσοπουλος, Γαλιτης Γεωργιος, Οικονομου Ηλιας, Βουλγαρης Χρηστος και Βλασιος Φειδας.

Ο Μακαριωτατος εκλεισε την ολη εκδηλωση αφου ευχαριστησε τοσο τον Εισηγητη οσο και τους συνεδρους.
Στις 13,00 ο Μακαριωτατος παρεθεσε επισημο γευμα προς τιμην των Ελλογιμωτατων Καθηγητων των Θεολογικων Σχολων το οποιο τιμησε με την παρουσια Του ο ευρισκομενος στην Αθηνα Παναγιωτατος Οικουμενικος Πατριαρχης κ.κ. Βαρθολομαιος, ο οποιος μετα την προσφωνηση του Μακαριωτατου Αρχιεπισκοπου αντιφωνησε χαιρετιζοντας την ολη εκδηλωση και τους παρακαθημενους και αναφερθηκε στο ιερο προσωπο του αγιου Φωτιου.























































Τελευταίες Ειδήσεις της κατηγορίας

Ιερά Σύνοδος: Mε Εγκύκλιο της, το 1910, καταδίκαζε τη διέγερση θρησκευτικού μίσους και φανατισμού (ΦΩΤΟ)

4 Σεπτ '14, 18:33

Mία Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος από το παρελθόν και συγκεκριμένα από το 1910 έρχεται να υπενθυμίσει σε όλους ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία πάντοτε καταδίκαζε οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση έκφραση και μορφή μίσους, ακόμα και αν επρόκειτο για αντιλήψεις και έθιμα τα οποία μέσα στους αιώνες ενσωματώθηκαν στη λαϊκή παράδοση. Μία ημέρα πριν την ψήφιση από την Βουλή του πολυσυζητημένου αντιρατσιστικού νομοσχεδίου, το Amen.gr δημοσιεύει, την υπ' αρ. 2024/663/10.5.1910 Εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου με την οποία απευθυνόταν στους «ανά το Κράτος Σεβασμιωτάτους Ιεράρχας» υπό τον τίτλο, «Περί ανάγκης εξαλείψεως του εθίμου, της κατά το Άγιον Πάσχα περιφοράς και καύσεως ομοιώματος του προδότου Ιούδα».

Περισσότερα »

Τι έσοδα είχε και τι φόρους πλήρωσε το 2013 η Εκκλησία της Ελλάδος

4 Σεπτ '14, 15:45

Στο ποσό των 7.431.751,15 € ανήλθαν τα πραγματικά έσοδα της Εκκλησίας της Ελλάδος το 2013 ενώ το ποσό που κατέβαλε σε φόρους ανήλθε σε 1.653.328,45 € , σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο και τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, ο Πρόεδρος της Δ.Ε. της Εκκλησιαστικής Κεντρικής Υπηρεσίας Οικονομικών, Μητροπολίτης Σάμου Ευσέβιος και ο Διευθυντής της ίδιας υπηρεσίας, Επίσκοπος Σαλώνων Αντώνιος.

Περισσότερα »

Επιστολή στην Κυβέρνηση στέλνει η Ιερά Σύνοδος για το ζήτημα της αποτέφρωσης νεκρών

3 Σεπτ '14, 16:01

Συνήλθε σήμερα, Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2014, στην δεύτερη Συνεδρία Της για το μήνα Σεπτέμβριο η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος της 158ης Συνοδικής Περιόδου.

Περισσότερα »

Ανακοινώσεις πρώτης ημέρας εργασιών Διαρκούς Ιεράς Συνόδου

2 Σεπτ '14, 15:21

Συνήλθε σήμερα, Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2014, στην πρώτη Συνεδρία της η Διαρκής Ιερά Συνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος της 158ης Συνοδικής Περιόδου.

Περισσότερα »

Παραιτείται ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας Κωνσταντίνος

2 Σεπτ '14, 10:21

Επιστολή παραίτησης απέστειλε σήμερα το πρωί στην Ιερά Σύνοδο ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ. Κωνσταντίνος. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΔΙΣ δεν αποκλείεται να ορίσει τοποτηρητή της Μητρόπολης Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας, τον ίδιο τον παραιτηθέντα Μητροπολίτη Κωνσταντίνο, μέχρι και την ημέρα της ενθρόνισης του διαδόχου του, που θα εκλεγεί από την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος στις 10 Οκτωβρίου.

Περισσότερα »
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
WORLD
Σήμερα
Εβδομάδας
Μήνας
Aγιασμός στo Eκκλησιαστικό Λύκειο Πατρών Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού στον Εξορινό (ΦΩΤΟ) Τα "ου φωνητά" του Οιδιπόδειου Μύθου Αγιασμός για το νέο σχολικό έτος στην Ελληνική Εθνική Σχολή Βιέννης (ΦΩΤΟ) Το Τίμιο Ξύλο στον Άγ. Παντελεήμονα Αχαρνών (ΦΩΤΟ+VIDEO) Εγκαινιάστηκε η νότια πτέρυγα της Μονής Αγίου Διονυσίου Ολύμπου Στο Βυζαντινό Μουσείο θα εκτίθεται μέχρι τον Οκτώβριο σπάνιο χειρόγραφο από την Ι.Μονή Διονυσίου Η Καλαμπάκα τιμά τον Πολιούχο της, Άγιο Βησσαρίωνα (ΦΩΤΟ) Συγκλονιστικός εσπερινός στο Μοναστήρι που έχτισε ο Άγιος Βησσαρίων (ΦΩΤΟ) Η λιτάνευση του Τιμίου Σταυρού στον Κολωνό (ΦΩΤΟ) To ύστατο χαίρε σε μια στοργική Αρχόντισσα της Πόλης, τη μακαριστή Ζωή Κομματά (ΦΩΤΟ) Λαμπρός εορτασμός στο Φανάρι για την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού (ΦΩΤΟ) Ο Μητροπολίτης Μαντινείας στην Ι.Μ.Κοιμ. Θεοτόκου Επάνω Χρέπας για την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού H Ύψωση του Τιμίου Σταυρού στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του Αγίου Βασιλείου Τριπόλεως Με κάθε επισημότητα η εορτή του Τιμίου Σταυρού στις Καλυθιές της Ρόδου (ΦΩΤΟ) Κορωνείας Παντελεήμων:"Ζυγός δικαιοσύνης ευρέθη ο Σταυρός" Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στην Ι.Μ.Λαγκαδά Αλ.Τσίπρας: Εξορθολογισμός της σχέσης κράτους και Εκκλησίας (VIDEO) Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού στην Κοζάνη
12 Μαι '11: Ο Μητροπολίτης Καπιτωλιάδος Ησύχιος για όλους όσοι επιβουλεύονται τα δίκαια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
«Οσιομάρτυς Άγιος Εφραίμ, του Όρους Αμώμων»
Ευαγγέλου Π.Λέκκου
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ Για τον Μητροπολίτη Θεόκλητο... του Νίκου Παπαχρήστου ΑΠΟΨΕΙΣ Τα "ου φωνητά" του Οιδιπόδειου Μύθου ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΖΩΗ Ημερίδα στο Ιερό Κοινόβιο Πενταλόφου Παιονίας Κιλκίς για την κρίση (ΦΩΤΟ) ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Το χωριό του Αγίου Σπυρίδωνος στην Ουγκάντα (ΦΩΤΟ) ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ Ιερά Παράκληση στο Μυργιάλι του Ταΰγετου ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΛΟΓΟΣ Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

Εορτολόγιο

σήμερα
Τρι 16 Σεπ 2014

Αγία Editha (Αγγλίας), Αγίου Ninian (Αγγλίας), Αγίας Ευφημίας (+304), Μάρτυρος Μελιτινής, Μαρτίνου επισκόπου παλαιάς Ρώμης
www.synaxari.gr
Γραφτείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε τις σημαντικότερες ειδήσεις της εβδομαδας στο email σας.