Ειδικά Θέματα

Νηφάλιες σκέψεις για την συγκληθείσα στην Κρήτη Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας 21 Φεβ. 17 (12:49) / ΑπόψειςΝηφάλιες σκέψεις για την συγκληθείσα στην Κρήτη Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας Το παρελθόν θέρος (19-26 Ιουνίου 2016) πραγματοποιήθηκε στην Κρήτη (Κολυμπάρι Χανίων), ύστερα από πολύχρονες και πολύπλευρες συνεννοήσεις, συγκλίσεις και αμοιβαίες υποχωρήσεις, η «Αγία και Μεγάλη Σύνοδος» των Ορθοδόξων[1]. Η σύγκλησή της, σημείο ορατό εκκλησιαστικής ενότητος, ανυποκρίτου μαρτυρίας και συγχρόνου ομολογίας των ορθοδόξως κατ’ Ανατολήν πιστευόντων, προκάλεσε, τόσο πριν όσο και μετά την ολοκλήρωσή της, ποικίλες θετικές αλλά και αρνητικές ή αντιφατικές (δυσκόλως ίσως εξηγούμενες με κριτήρια πνευματικά ή όρους υγείας) αντιδράσεις, που οφείλουμε κάποτε να αξιολογήσουμε με νηφαλιότητα και αντικειμενικότητα.
Κυριακή της Απόκρεω – Αναφορά στη Δευτέρα Παρουσία 18 Φεβ. 17 (19:09) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή της Απόκρεω – Αναφορά στη Δευτέρα Παρουσία Κάθε χρόνο κατά τη Κυριακή της Απόκρεω η Εκκλησία μας αναφέρεται στην Δευτέρα Παρουσία του Χριστού και στην τελική μας κρίση, εκφράζοντας έτσι το ζωηρό ενδιαφέρον της για την σωτηρία μας, τονίζοντας ταυτόχρονα την φιλευσπλαχνία και την φιλανθρωπία του Θεού προς όλους μας.Η αναστύλωση του Ιερού Κουβουκλίου του Παναγίου Τάφου 18 Φεβ. 17 (18:46) / ΑπόψειςΗ αναστύλωση του Ιερού Κουβουκλίου του Παναγίου Τάφου Πολύς λόγος έχει γίνει, τον τελευταίο καιρό, για την αναστύλωση του Ιερού Κουβουκλίου του Παναγίου Τάφου, στο Ναό της Αναστάσεως, στα Ιεροσόλυμα. Και δικαίως, αφού πρόκειται για το σημαντικότερο ίσως μνημείο της χριστιανοσύνης, τον τόπο απ’ όπου πήγασε η αιώνια ζωή, και το ακήρατο φως της Αναστάσεως, αυτό που οδηγεί κάθε χριστιανό από τα εδώ στα επέκεινα, από την παρούσα ζωή, στην μακαριότητα της αιώνιας ζωής. Όριο της ελευθερίας του χριστιανού η αγάπη 18 Φεβ. 17 (11:57) / Κυριακός ΛόγοςΌριο της ελευθερίας του χριστιανού η αγάπη Την Κυριακή των Απόκρεω η Εκκλησία μάς προβάλλει στην Ευαγγελική περικοπή της μελλούσης κρίσεως (Ματθ.25,31-46) την αγάπη ως το τελικό κριτήριο για τη διάκριση των ανθρώπων στους εκ δεξιών του Κριτού και στους εξ ευωνύμων και συνακόλουθα τη μελλοντική τύχη των ανθρώπων. Στην Αποστολική περικοπή (Α΄Κορ.8,8-9,2) ο Απ. Παύλος παρουσιάζει την αγάπη ως το όριο της ελευθερίας του χριστιανού. Ας δούμε πρώτα σε μετάφραση την Αποστολική περικοπή: Εδώ είναι ο παράδεισος και η κόλαση ; 18 Φεβ. 17 (11:43) / Κυριακός ΛόγοςΕδώ είναι ο παράδεισος και η κόλαση ; Περί της κολάσεως και περί της αιωνίου ζωής αναφέρει η σημερινή ευαγγελική περικοπή. Γενικότερα περί της μέλλουσας ζωής ή καλυτέρα περί της μέλλουσας υπάρξεως του ανθρώπου και της ανυπαρξίας.Η αγάπη στον πυρήνα της τελικής κρίσεως 18 Φεβ. 17 (10:53) / Κυριακός ΛόγοςΗ αγάπη στον πυρήνα της τελικής κρίσεως Μπροστά σε μια τρομερή αλλά και δίκαιη σκηνή μας τοποθετεί η σημερινή ευαγγελική διήγηση (Ματθ. 25, 31-46).. Την αγα­θότητα και καλοσύνη του Θεου μας υπογράμμισε η παρα­βολή της προηγούμενης Κυριακής με την εικόνα του Πα­τέρα που γεμάτος στοργή υποδέχεται το μετανιωμένο άσω­το παιδί του. Η αντιπολίτευση ως ανάμνηση 18 Φεβ. 17 (10:24) / ΑπόψειςΗ αντιπολίτευση ως ανάμνηση Πόσο άχαρος πρέπει να είναι ο ρόλος της αντιπολιτεύσεως, ιδιαίτερα όταν το αντικείμενο που αντιπολιτεύεσαι απολαμβάνει υψηλά ποσοστά δημοτικότητας και είναι ικανό να προσαρμόζεται στις σύγχρονες απαιτήσεις της διεξαγωγής του... «πολέμου εντυπώσεων», ενώ εσύ παραμένεις προσκολλημένος σε στρατηγικές και τακτικές που θυμίζουν παλαιό ραδιόφωνο από βακελίτη με λυχνίες. Νεκροί μετά ή πριν τον Θάνατο; 17 Φεβ. 17 (17:33) / Κυριακός ΛόγοςΝεκροί μετά ή πριν τον Θάνατο; Πειρασμούς γεμάτη η ζωή. Πειρασμούς και κινδύνους. Εχθρούς ορατούς και αόρατους. Μα τελευταίος εχθρός μας ο Θανατος. Ο Θάνατος που άρπαξε το δικαίωμα της κοινωνίας με τον αδελφό, με τον συνάνθρωπο και μας χωρίζει από τα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής αυτής. Έτσι πορευόταν για αιώνες ο κόσμος. Με τον Θάνατο να διαφεντεύει. Με τον Θάνατο να καταβροχθίζει κάθε ίχνος ελπίδας. Μια Διαθήκη παλιά, γραμμένη από χέρι Θεού και μια προηγούμενη συντρίμμια της οργής του Μωϋσή πώς να νικήσουν τον "Ανίκητο";Ὁ Μητροπολίτης Μεσσηνίας, κυρὸς Χρυσόστομος Θέμελης 1965-2007, δέκα ἔτη ἀπὸ τὴν κοίμηση αὐτοῦ16 Φεβ. 17 (16:09) / ΑπόψειςὉ Μητροπολίτης Μεσσηνίας, κυρὸς Χρυσόστομος Θέμελης 1965-2007, δέκα ἔτη ἀπὸ τὴν κοίμηση αὐτοῦΔέκα χρόνια συμπληρώθηκαν ἀπὸ τότε ποὺ ὁ μακαριστὸς Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος Θέμελης παρέδωκε τὴν ψυχή του στὰ χέρια τοῦ Θεοῦ.Ο άνθρωπος του Θεού 14 Φεβ. 17 (16:48) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ άνθρωπος του Θεού Ζούμε σε μια εποχή με κύριο χαρακτηριστικό του ανθρώπου το άγχος! Η εποχή της ταχύτητος, «να τα κάνω γρήγορα όλα, να τα προλάβω όλα», έχει οδηγήσει μοιραία τον άνθρωπο σε ένταση και ταραχή, με αποτέλεσμα καταστροφικό για την ψυχική και σωματική του υγεία, το άγχος.H έννοια της συνειδήσεως 11 Φεβ. 17 (22:37) / ΑπόψειςH έννοια της συνειδήσεως Από τη στιγμή κατά την οποία ο άνθρωπος αρχίζει να κατανοεί ότι υπάρχει σαν πρόσωπο αρχίζει να λειτουργεί και συνειδησιακά. Αρχίζει δηλαδή να ενεργοποιείται η συνείδησή του.Η ασωτία της εποχής μας 11 Φεβ. 17 (21:17) / Κυριακός ΛόγοςΗ ασωτία της εποχής μας Στην Ευαγγελική Περικοπή αυτής της Κυριακής έχουμε την Παραβολή του Άσωτου υιού.Η παραβολή του αγαθού πατέρα 11 Φεβ. 17 (20:30) / Κυριακός ΛόγοςΗ παραβολή του αγαθού πατέρα Είπε ο Κύριος αυτή την παραβολή: «Κάποιος άνθρωπος είχε δύο γιους. Ο μικρότερος απ' αυτούς είπε στον πατέρα του: “πατέρα, δώσε μου το μερίδιο της περιουσίας που μου αναλογεί”· κι εκείνος τους μοίρασε την περιουσία. 'Υστερα από λίγες μέρες ο μικρότερος γιος τα μάζεψε όλα κι έφυγε σε χώρα μακρινή. Εκεί σκόρπισε την περιουσία του κάνοντας άσωτη ζωή. Νηστεία και αλληλεγγύη, διάκριση και Ευχαριστία κατά τόπους 11 Φεβ. 17 (16:22) / ΑπόψειςΝηστεία και αλληλεγγύη, διάκριση και Ευχαριστία κατά τόπους Έχει γραφεί ότι «είμαστε ό,τι τρώμε». Η τροφή ως δια-τροφή, μετά την αναπνοή και το νερό, αποτελεί το αναγκαίο μέσο συντήρησης και ανάπτυξης της βιολογικής ζωής."Πάτερ αγαθέ" 11 Φεβ. 17 (12:03) / Κυριακός Λόγος"Πάτερ αγαθέ" Οι σκέψεις για την περίοδο του Τριωδίου, που ξεκίνησε από την προηγούμενη Κυριακή, ποικίλουν ανάλογα με το φρόνημα ή την άποψι του ανθρώπου για τη ζωή. Άλλοι βλέπουμε την περίοδο αυτή σαν μια ευκαιρία για άφθονο γλέντι και ξεφάντωμα και άλλοι σαν ένα προκαταρκτικό στάδιο με ωφέλιμες διηγήσεις του Κυρίου ως εφόδια για τη Μεγάλη Σαρακοστή που καταφθάνει. Πού βρίσκεται άραγε η Αλήθεια;Ασωτεία και Μετάνοια 11 Φεβ. 17 (11:14) / Κυριακός ΛόγοςΑσωτεία και Μετάνοια Ο λεγόμενος στην σημερινή ευαγγελική περικοπή άσωτος υιός είναι ένας από εμάς, ή καλύτερα εμείς είμαστε κατά την διάρκεια του επιγείου βίου μας οι άσωτοι υιοί. Ο συγκεκριμένος υιός δύναται κρινόμενος από τα έργα του σε σχέση με τους άλλους και συγκεκριμένα με τον πατέρα του να ονομαστεί και άσωτος αλλά και μετανοών.Απόστολος Παύλος: Ελευθερία και ευθύνη του Ανθρώπου έναντι του σώματος 11 Φεβ. 17 (11:05) / Κυριακός ΛόγοςΑπόστολος Παύλος: Ελευθερία και ευθύνη του Ανθρώπου έναντι του σώματος Η Αποστολική περικοπή, που διαβάζεται στη θεία Λειτουργία την β΄Κυριακή του Τριωδίου μαζί με τη Ευαγγελική παραβολή του ασώτου υιού ή ορθότερα του Εύσπλαχνου Πατέρα, είναι από την Α΄ προς Κορινθίους επιστολή 6,12-20 που σε μετάφραση είναι η εξής: «Αδελφοί, μερικοί μεταξύ σας λένε: ‘'Ολα μού επιτρέπονται’. Σωστά· όλα όμως δεν είναι προς το συμφέρον μου. 'Ολα μού επιτρέπονται, εγώ όμως δε θα αφήσω τίποτε να με κυριέψει. Ο Πειραιώς Σεραφείμ και οι Κόπτες Χριστιανοί 11 Φεβ. 17 (10:34) / ΑπόψειςΟ Πειραιώς Σεραφείμ και οι Κόπτες Χριστιανοί Η πρόσφατη σύσκεψη μεταξύ Καθηγητών Θεολογικών Σχολών και Μητροπολιτών της Εκκλησίας της Ελλάδος κατά τον καθιερωμένο εορτασμό της μνήμης του ιερού Φωτίου στη Μονή Πεντέλης στις 6 Φεβρουαρίου 2017 με αφορμή τη θαυμάσια εισήγηση του Καθηγητού του Τμήματος Ποιμαντικής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ Θεόδωρου Γιάγκου με θέμα «Μ. Φώτιος και Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης. Μεταμόρφωση ή καταπάτηση των παθών; 11 Φεβ. 17 (10:07) / Θεολογικά - ΙστορικάΜεταμόρφωση ή καταπάτηση των παθών; Η πραγματική γνώση του εαυτού μας συνίσταται στην αναγνώριση των χαρισμάτων και των ελαττωμάτων. Κανένας άνθρωπος δεν είναι χωρίς χαρίσματα, αφού σε όλους ο Θεός ως Πατέρας δίνει από τον εαυτό Του κάτι. Όπως, βέβαια, και κανένας άνθρωπος δεν είναι χωρίς ελαττώματα, αδυναμίες, πάθη.Εκκλησία και ομοφυλοφιλία: Η άλλη όψη του νομίσματος 11 Φεβ. 17 (10:00) / ΑπόψειςΕκκλησία και ομοφυλοφιλία: Η άλλη όψη του νομίσματος Δύσκολο ζήτημα που κλωθογυρίζει συχνά από πολλούς στην επικαιρότητα με όχι και τόσο νηφάλια και ψύχραιμη ματιά εκατέρωθεν. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο οφείλουμε όλοι να το αντιμετωπίσουμε με διάθεση να κατανοήσουμε πραγματικά τον άλλον, με στόχο να επικοινωνήσουμε μαζί του και να χειριστούμε τα δεδομένα όπως τους πρέπει. Με σοβαρότητα.La création et la solution du problème du Filioque 10 Φεβ. 17 (12:13) / Θεολογικά - ΙστορικάLa création et la solution du problème du Filioque Il est constaté que l’examen isolé des verbes, procéde. “εκπορεύεται” (Jean 15, 26: “Ο παρά του Πατρός εκπορεύεται” (“qui du Père procede”), et du Credo. “Το εκ του Πατρός εκπορευόμενον” (“qui du Pere est procedé”), et du (verbe) procedere (en latin), n’aide pas, définitivement, à la compréhension et la solution du problème du Filioque entre l’Orient et l’Occident. Et ceci parce que et les deux ces verbes (εκπορεύεσθαι) (procéder) et procedere) peuvent recevoir et la notion spéciale d’émaner (πηγάζειν), mais aussi la notion génerale du (“προέρχεσθαι”) provenir et du (εξέρχεσθαι) sortir.Πάτερ να το ξαναγυρίσουμε; ή όταν η Εκκλησία γίνεται κόσμος 07 Φεβ. 17 (19:54) / ΑπόψειςΠάτερ να το ξαναγυρίσουμε; ή όταν η Εκκλησία γίνεται κόσμος Αφορμή για τον παρακάτω προβληματισμό έδωσε η παρουσιαζόμενη στις ιστοσελίδες εκκλησιαστικών ειδήσεων πρωτοβουλία της Αρχιεπισκοπής Αθηνών σχετικά με την ηλεκτρονική έκδοση των αδειών γάμου. Δηλαδή οι μέλλοντες «ελθείν εις γάμου κοινωνίαν» δεν χρειάζεται να έλθουν σε προσωπική επαφή με τον ιερέα και στην ουσία με τον Επίσκοπο, αλλά αρκεί μια απρόσωπη ηλεκτρονική αίτηση για την έγκριση του γάμου αυτού."Η διαχρονικότητα της συκοφαντίας και η ιστορική της ερμηνεία"07 Φεβ. 17 (17:29) / Απόψεις"Η διαχρονικότητα της συκοφαντίας και η ιστορική της ερμηνεία"Συκοφαντία… Μια λέξη που προφέρεται τόσο εύκολα, όσο εύκολα διαπράττεται. Μια λέξη που εμπερικλείει μια αρνητική ενέργεια, μια δόλια πράξη κατευθυνόμενη με πλήρη συνείδηση, μεθοδευμένα, στοχευμένα και καταλυτικά ως προς το σκοπούμενο αποτέλεσμα.