Ειδικά Θέματα

Η κωδικοποίηση των ιερών κανόνων - Ένα εκκρεμές ζήτημα18 Ιαν. 17 (13:20) / ΑπόψειςΗ κωδικοποίηση των ιερών κανόνων - Ένα εκκρεμές ζήτημαΟι ιεροί κανόνες είναι ένα σύνολο ρυθμίσεων, που θεσπίσθηκαν και τέθηκαν σε εφαρμογή σε διαφορετικούς τόπους, σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, υπό διαφορετικές συνθήκες και από πρόσωπα ή συλλογικά όργανα διαφοροποιούμενα ως προς τη σύνθεση, μείζονος ή ελάσσονος αυθεντίας.
Ο βαρύς χιονιάς και το παράδειγμα των Ιταλών αδελφών μας 17 Ιαν. 17 (17:41) / ΔιαπιστώσειςΟ βαρύς χιονιάς και το παράδειγμα των Ιταλών αδελφών μας Πέρυσι τέτοιες ημέρες φιλοξενούσα στη Ρώμη φίλους κληρικούς από την Εκκλησία της Ελλάδος. Ξεναγώντας τους στην Αιώνια Πόλη εξέφρασαν την επιθυμία να επισκεφθούν τον περικαλλή Ναό του Αγίου Ευσταθίου στην ομώνυμη συνοικία προκειμένου να προσευχηθούν στον Άγιο και την οικογένειά του οι οποίοι μαρτύρησαν επί Αυτοκράτορος Αδριανού για την πίστη και την αγάπη τους στον Ιησού Χριστό. Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ και η 15η Ιανουαρίου 14 Ιαν. 17 (22:31) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ και η 15η Ιανουαρίου Ο Άγιος Νεκτάριος είναι θαυμαστώς συνδεδεμένος με την ημερομηνία της 15ης Ιανουαρίου. Είναι σημαίνουσα η ημερομηνία αυτή για την επί της γης βιοτή του Αγίου Νεκταρίου.Ευεργεσία χωρίς αντάλλαγμα που οδηγεί στην ευτυχία 14 Ιαν. 17 (17:26) / Κυριακός ΛόγοςΕυεργεσία χωρίς αντάλλαγμα που οδηγεί στην ευτυχία Συμφώνως με το σημερινό ευαγγέλιο οι εννέα ευεργετηθέντες λεπροί από τον Χριστό έδειξαν αδιαφορία και αχαριστία μετά από την δωρεά, παρότι πριν επιζητούσαν διακαώς την ευεργεσία..Τo «Ευχαριστώ» της ευγνωμοσύνης 14 Ιαν. 17 (15:28) / Κυριακός ΛόγοςΤo «Ευχαριστώ» της ευγνωμοσύνης Είναι τρομερό να φανταστούμε για μια στιγμή τον εαυτό μας απομακρυσμένο από όλους τους άλλους ανθρώπους, με απαγόρευση κάθε δυνατότητας επαφής και συναντήσεως, με άρρωστο και συνεχώς φθειρόμενο κορμί από κάποια μεταδοτική αρρώστια και επί πλέον συνοδευμένο με τη μόνιμη καταφρόνια της κοινωνίας ότι η αρρώστια που έχουμε αποτελεί τιμωρία για την αμαρτωλή ζωή μας. Και ξαφνικά κάποιος μας πλησιάζει αψηφώντας τους κιν­δύνους, καταπατώντας τις επικρατούσες κοινωνικές προ­καταλήψεις, δείχνοντας άφοβα και απεριόριστα την αγά­πη του. «Η σιωπή» ή η δοκιμασία της πίστης 12 Ιαν. 17 (20:35) / Απόψεις«Η σιωπή» ή η δοκιμασία της πίστης Η "Σιωπή" πρόκειται για ένα αξιόλογο φιλμ του Μάρτιν Σκορτσέζε. Οι διωγμοί των χριστιανών στην Ιαπωνία λίγο μετά το 1600 είναι το πλαίσιο του δράματος των ιεραποστόλων, οι οποίοι βυθίζονται μέσα σε ένα κόσμο δύσκολο, αντιφατικό, οδυνηρό. Οι απλοϊκές αντιλήψεις και βεβαιότητες των ιεραποστόλων δοκιμάζονται και διαλύονται όταν αντιμετωπίζουν την πραγματικότητα της Ιαπωνίας. Τα διλήμματα είναι έντονα και δραματικά.Κύκλος Αρθρογραφίας για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο 09 Ιαν. 17 (16:12) / ΑπόψειςΚύκλος Αρθρογραφίας για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο Διφορούμενες είναι οι τάσεις για τα αποτελέσματα της «Αγίας και Μεγάλης Συνόδου του 2016 στην Κρήτη» σε όσους παρακολουθούν τα των ορθοδόξων τοπικών Εκκλησιών στην Οικουμένη. Και οι λόγοι είναι αρκετοί. Ο πρώτος βεβαίως είναι η μη συμμετοχή την τελεταία «στιγμή» του Πρεσβυγενούς Πατριαρχείου της Αντιόχειας (το μόνο αραβόφωνο), αλλά και των νεώτερων Πατριαρχείων της Ρωσίας (ρωσόφωνο), της Βουλγαρίας (σλαυόφωνο) και της Γεωργίας (γεωργιανόφωνο).«Μετανοείτε γιατί έφτασε η Βασιλεία των Ουρανών» 07 Ιαν. 17 (23:59) / Κυριακός Λόγος«Μετανοείτε γιατί έφτασε η Βασιλεία των Ουρανών» Η ευαγγελική περικοπή αυτής της Κυριακής αναφέρεται στην έναρξη του δημόσιου κηρύγματος του Ιησού Χριστού (Ματθαίου 4, 12 – 17). Το βασικό περιεχόμενο του κηρύγματος του Ιησού Χριστού αναφέρεται στη Μετάνοια και στη Βασιλεία των Ουρανών.Μητροπολίτης Ζιμπάμπουε: Όροι για τη λύση του Κυπριακού προβλήματος στη Γενεύη 07 Ιαν. 17 (23:54) / ΑπόψειςΜητροπολίτης Ζιμπάμπουε: Όροι για τη λύση του Κυπριακού προβλήματος στη Γενεύη Η μόνη βιώσιμη και δίκαιη λύση του Κυπριακού προβλήματος είναι η εφαρμογή των ψηφισμάτων του ΟΗΕ (Γενικής Συνέλευσης και Συμβουλίου Ασφαλείας). Κατά συνέπεια οι πολιτικές ευθύνες του Προέδρου της Κύπρου κ. Αναστασιάδη και του Ηγέτη της Τουρκοκυπριακής Κοινότητας είναι η υλοποίηση των ψηφισμάτων αυτών. Την ίδια πολιτική ευθύνη έχουν και όσοι θα συμμετέχουν στη συνάντηση Κορυφής στη Γενεύη. Ήγγικεν η Βασιλεία της χαράς 07 Ιαν. 17 (14:34) / Κυριακός ΛόγοςΉγγικεν η Βασιλεία της χαράς «Ήγγικεν γαρ η βασιλεία των ουρανών». Η βασιλεία των ουρανών είναι παρούσα λέγει ο Χριστός και δεν είναι μόνο στους ουρανούς αλλά παντού. Κεντρική θέση στην βασιλεία αυτή έχει η χαρά.Τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος07 Ιαν. 17 (12:38) / Κυριακός ΛόγοςΤα χαρίσματα του Αγίου ΠνεύματοςΗ Αποστολική περικοπή της Κυριακής μετά τα Φώτα, παρμένη από την προς Εφεσίους επιστολή του Απ.Παύλου, αναφέρεται στα προσόντα ή μάλλον στα χαρίσματα των Χριστιανών που όχι μόνο δεν διαταράσσουν την ενότητα της Εκκλησίας, αλλά και συντελούν στη σταθεροποίησή της. Πως η Εκκλησία αντιμετώπισε το 1927 μια ανταρσία06 Ιαν. 17 (00:01) / Θεολογικά - ΙστορικάΠως η Εκκλησία αντιμετώπισε το 1927 μια ανταρσίαΤο Ημερολογιακό ζήτημα εκλόνισε την ειρήνη στο Άγιον Όρος το 1927 και η περιστολή αυτής της ανταρσίας ήταν δύσκολη χωρίς πειθαρχικά μέτρα. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το κανονικό ολίσθημα και αποκατασταθεί η «κοινωνία» των Αγιορείτικων θυσιαστηρίων με τον επίσκοπο και Πατριάρχη τους στάλθηκε από το Φανάρι στις Καρυές ο μετριοπαθής και διακριτικός μητροπολίτης Μαρωνείας Άνθιμος Ε’ ο Σαρίδης, βαθύς γνώστης του «Ημερολογιακού ζητήματος» για να αποκαταστήσει τη γαλήνη στη Μοναστική Πολιτεία ως πατριαρχικός Έξαρχος.Ο Μεγάλος Αγιασμός των Φώτων και η εορτή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου 05 Ιαν. 17 (22:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Μεγάλος Αγιασμός των Φώτων και η εορτή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου Η μεγάλη και δεσποτική εορτή των Θεοφανίων σχετίζεται με την τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού, τον οποίο ο λαός μας τιμά και σέβεται ιδιαιτέρως, επιζητώντας την αγιαστική του επενέργεια. Τον αγιασμό της παραμονής ρίχνουν στις βρύσες του σπιτιού και του χωριού, και με αυτόν ραντίζουν τα σπίτια, τα χωράφια και τα υποστατικά τους, ανθρώπους, καλλιέργειες και ζώα, ώστε όλα να αγιαστούν. Θεωρούν ότι με αυτόν αποδιώκονται οι καλικάντζαροι, που ήταν ελεύθεροι όλο το Δωδεκαήμερο, και που ροκάνιζαν το στύλο της γης, παραλίγο δε να τον κόψουν.Τα Άγια Θεοφάνεια: υπόθεση παιδείας στον ελληνικό πολιτισμό 05 Ιαν. 17 (10:16) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα Άγια Θεοφάνεια: υπόθεση παιδείας στον ελληνικό πολιτισμό Ο εορτασμός των Αγίων Θεοφανείων κατέχει αναμφισβήτητα μία σπουδαία θέση στη ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Εκκλησιαστική Ανασκόπηση του 2016: Η Πανορθόδοξη Συνοδος, η Amoris Laetitia και οι αντιφρονούντες 31 Δεκ. 16 (21:36) / ΑπόψειςΕκκλησιαστική Ανασκόπηση του 2016: Η Πανορθόδοξη Συνοδος, η Amoris Laetitia και οι αντιφρονούντες Η χρονιά που πέρασε (2016) ασφαλώς σημαδεύτηκε από το κορυφαίο γεγονός της νεότερης Ορθοδοξίας, την σύγκληση μετά από 12 ολόκληρους αιώνες μιας πραγματικά Πανορθόδοξης Συνόδου, της «Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθόδοξης Εκκλησίας» (Κρήτη, 19-26 Ιουνίου). Στο τέλος του χρόνου… 31 Δεκ. 16 (15:51) / Θεολογικά - ΙστορικάΣτο τέλος του χρόνου… Τέλος του χρόνου… Ποιού χρόνου; Δεν είναι όλες οι μέρες ίδιες; Δημιούργημα ανθρώπινο ο χρόνος, αναγκαίο για να ορίζουμε την πορεία μας μέσα στη φθορά. Αλλά και για να μας θυμίζει ότι τίποτε στον κόσμο αυτό δεν είναι μόνιμο και στάσιμο. «Τα πάντα ρει», του αρχαίου Ηράκλειτου, είναι αλήθεια! Όλα τρέχουν, αλλάζουν, γίνονται αλλιώτικα από χθες. Αυτό σε άλλους προκαλεί πόνο και σε άλλους χαρά. Σε άλλους σημαίνει ανασφάλεια και σε άλλους ανανέωση.Ο χρόνος στην αιωνιότητα 31 Δεκ. 16 (15:43) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ χρόνος στην αιωνιότητα Τι σχέση έχει άραγε ο χρόνος με την αισθητή φύση; Με τον άνθρωπο, την κτίση, τα δέντρα, τη θάλασσα, το έδαφος; Είναι ανεξάρτητος από τα αισθητά; «Συμφυής ἄρα τῷ κόσμῳ» θα μας πει στην Εξαήμερο ο Μ. Βασίλειος.Η πληρότητα ζωής των χριστιανών μέσα στην Εκκλησία 31 Δεκ. 16 (15:31) / Κυριακός ΛόγοςΗ πληρότητα ζωής των χριστιανών μέσα στην Εκκλησία Η επιλογή της αποστολικής περικοπής της Κυριακής αυτής που συμπίπτει με την πρώτη Ιανουαρίου, κατά την οποία η Εκκλησία μας εκτός από τη μνήμη του Μεγάλου Βασιλείου εορτάζει και την κατά σάρκα περιτομή του Ιησού Χριστού, οφείλεται στο ότι γίνεται λόγος σε αυτήν για την «πραγματική περιτομή, αυτή που δεν γίνεται με ανθρώπινα χέρια, αλλά την κάνει ο Χριστός».  Η απομάκρυνση από την οικογένεια 31 Δεκ. 16 (12:19) / Κυριακός Λόγος Η απομάκρυνση από την οικογένεια Η σημερινή ευαγγελική περικοπή αναφέρει την παρουσία του Χριστού όταν ήταν δώδεκα ετών, στον ναό. Παιδί λοιπόν ο Χριστός φεύγει από τους γονείς του και βρίσκεται στον ναό, στον τότε χώρο λατρείας του Θεού από τους ομοεθνείς του Ιουδαίους.Να μην εφησυχάζουμε...28 Δεκ. 16 (16:19) / ΑπόψειςΝα μην εφησυχάζουμε...Πώς να χαρακτηρίσεις την σύγχρονη κοινωνία μας αφού την στιγμή που κοσμοϊστορικές αλλαγές συντελούνται σε όλα τα επίπεδα οι πολίτες βρίσκονται «εν υπνώσει»; Απορείς, πώς μπορεί να κυριαρχεί τόση απάθεια; Απάθεια στους νέους, απάθεια και στους μεγαλύτερους. Μήπως τελικά δεν πρόκειται για αδιαφορία αλλά για άμυνα; Μήπως η απογοήτευση οδήγησε κάποιους σε αυτήν την στάση ζωής;«Τό πάντων καινόν καινότατον νέον» 25 Δεκ. 16 (21:43) / Θεολογικά - Ιστορικά«Τό πάντων καινόν καινότατον νέον» Στην εποχή μας, όπως όλοι γνωρίζουμε, υπάρχει υπερπαραγωγή νέων. Χιλιάδες άνθρωποι σε όλον τον κόσμο εργάζονται στην ειδησεογραφία. Χιλιάδες οργώνουν την υφήλιο για να συλλέξουν νέα. Νέα εντυπωσιακά, περίεργα, νέα αληθινά, νέα κατασκευασμένα, νέα καλά, νέα κακά.Η σημασία της Γεννήσεως του Χριστού για τον σημερινό άνθρωπο 24 Δεκ. 16 (18:21) / Κυριακός ΛόγοςΗ σημασία της Γεννήσεως του Χριστού για τον σημερινό άνθρωπο Τη Γέννηση του Χριστού αφηγούνται οι δυο από τους τέσσερες ευαγγελιστές της Καινής Διαθήκης: Ο Ματθαίος, ο οποίος αμέσως μετά τη γενεαλογία του Ιησού αναφέρει την προφητεία του Ησαΐα για την εκ Παρθένου γέννησή του και αμέσως κατόπιν την προσκύνηση των Μάγων και τη φυγή κατόπιν αγγελικής εντολής του νεογέννητου βρέφους στην Αίγυπτο καθώς και την επάνοδό του στη Ναζαρέτ της Γαλιλαίας."Να Χριστογεννηθούμε!" 24 Δεκ. 16 (18:14) / Κυριακός Λόγος"Να Χριστογεννηθούμε!" Πριν ακόμη στεγνώσει ο πηλός και πριν ακόμη ανασάνει βαθιά την πνοή του Πνεύματος μέσα του ο άνθρωπος, γεύτηκε το ξύλο της Ζωής. Καθώς ήταν, όμως, ανέτοιμος όχι μόνο δεν ωφελήθηκε αλλά αντίθετα βλάφθηκε. Έπρεπε οι αιώνες να κυλίσουν και την ανυπακοή του να έρθει του Λόγου η υπακοή για να θεραπεύσει και έτσι από το δένδρο της αγνότητας άνθισε η Αλήθεια με σάρκα και οστά ώστε να μπορέσει αυτή τη φορά το πλάσμα να προσλάβει τον Πλάστη και να ζήσει αιώνια.