Ειδικά Θέματα

Νέος Πρεσβύτερος στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Αγίας Φωτεινής Νέας Σμύρνης 27 Μαΐ. 17 (13:11) / ΑπόψειςΝέος Πρεσβύτερος στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Αγίας Φωτεινής Νέας Σμύρνης Μέ ἱεροπρέπεια καί μέσα σέ κλίμα κατάνυξης, σήμερα Σάββατο, 27 Μαΐου, στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς τελέσθηκε ἀπό τόν Σεβασμ. Μητροπολίτη μας κ. Συμεών ἡ εἰς Πρεσβύτερον χειροτονία τοῦ Ἱερολογιωτάτου Διακόνου π. Ἐμμανουήλ Σιάφη, ὁ ὁποῖος μέχρι σήμερα ὑπηρέτησε ὡς Διάκονος τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς, στήν ὁποία καί θά συνεχίσει νά ὑπηρετεῖ καί ὡς πρεσβύτερος.
Ο κληρικός ως παράγοντας ενότητας 27 Μαΐ. 17 (12:57) / ΑπόψειςΟ κληρικός ως παράγοντας ενότητας Διανύουμε τον όγδοο χρόνο μιας οικονομικής, πολιτικής και ηθικής κρίσης, η οποία έχει εξαντλήσει ψυχικά τον λαό μας. Ανησυχητικό είναι ότι δεν διαφαίνεται ακόμη στον ορίζοντα προοπτική ανάκαμψης. Η ετυμολογία του ονόματος «χριστιανοί»27 Μαΐ. 17 (02:46) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ ετυμολογία του ονόματος «χριστιανοί»Ἡ λέξη «χριστιανοὶ» ἀποτελεῖται ἀπὸ ἀπὸ δύο διαφορετικὰ μεταξύ τους μέρη:Τα μέλη της Εκκλησίας «Οι επικαλούμενοι το όνομα»27 Μαΐ. 17 (02:40) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα μέλη της Εκκλησίας «Οι επικαλούμενοι το όνομα»Σὲ προηγούμενη ἀνάρτησή μας μὲ τίτλο «Πῶς ἀποκαλοῦνται τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας στὴν Καινὴ Διαθήκη. Στὴν Ἀντιόχεια ὀνομαστήκαμε γιὰ πρώτη φορὰ «χριστιανοὶ» (Α΄ μέρος)» ἀναφερθήκαμε σὲ διάφορους προσδιορισμοὺς μὲ τοὺς ὁποίους ἀποκαλοῦσαν τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας στὴν Καινὴ Διαθήκη.Ενότητα το αεί ζητούμενον26 Μαΐ. 17 (20:20) / Κυριακός ΛόγοςΕνότητα το αεί ζητούμενονΟ Χριστός στην ευαγγελική περικοπή αυτής της Κυριακής ικετεύει τον Θεό Πατέρα υπέρ των μαθητών Του, οι οποίοι αποτελούν μια κοινωνία, μια κοινότητα διαφορετική από άλλες του κόσμου, τον οποίο κόσμο, καλείται αυτή η διαφορετική κοινότητα με το παράδειγμα της ενότητάς της να τον μεταμορφώσει καταργώντας τις όποιες διαιρέσεις του.Αποχαιρετιστήριες συμβουλές του Απ. Παύλου προς τους ηγέτες της Εκκλησίας 26 Μαΐ. 17 (19:11) / Κυριακός ΛόγοςΑποχαιρετιστήριες συμβουλές του Απ. Παύλου προς τους ηγέτες της Εκκλησίας Την Κυριακή των αγίων 318 Πατέρων της Α΄Οικουμενικής Συνόδου, που συνήλθε στη Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ.Χ., η Εκκλησία μας διαβάζει ως ευαγγελικό ανάγνωσμα ένα τμήμα της Αρχιερατικής Προσευχής, που ο Ιησούς απηύθυνε προς τον Θεό Πατέρα λίγο πριν από το πάθος του και τη διασώζει ο ευαγγελιστής Ιωάννης (Ιωάν,17, 1-13), και ως αποστολικό ανάγνωσμα ένα τμήμα από τον Αποχαιρετιστήριο λόγο του Απ. Παύλου προς τους πρεσβυτέρους της Εκκλησίας της Εφέσου (Πράξ.20,16-18 και 28-36). Σκιαγράφημα των «ου κατ΄επίγνωσιν» νεο-ζηλωτών 16 Μαΐ. 17 (09:08) / ΑπόψειςΣκιαγράφημα των «ου κατ΄επίγνωσιν» νεο-ζηλωτών «Τον μη κατ᾿επίγνωσιν ζηλωτήν χαρακτηρίζει μίσος προς τους ετεροθρήσκους ή ετεροδόξους, ο φθόνος και ο επίμονος θυμός, η εμπαθής αντίστασις προς το αληθές πνεύμα του θείου νόμου, η παράλογος επιμονή εν τη υπερασπίσει των ιδίων φρονημάτων, ο παράφορος ζήλος προς κατίσχυσιν εν πάσιν, η φιλοδοξία, η φιλονικία, η έρις, και το φιλοτάραχον. Ο μη κατ᾿επίγνωσιν ζηλωτής εύχεται τω Θεώ να ρίψη πυρ εξ ουρανού και να κατακαύση πάντας τους μη δεχομένους τας αρχάς και πεποιθήσεις αυτού». Στην Αντιόχεια ονομαστήκαμε για πρώτη φορὰ «χριστιανοί» (Α΄ μέρος)14 Μαΐ. 17 (14:05) / Θεολογικά - ΙστορικάΣτην Αντιόχεια ονομαστήκαμε για πρώτη φορὰ «χριστιανοί» (Α΄ μέρος)Μία πολὺ ἐνδιαφέρουσα στιγμὴ τῆς χριστιανικῆς ζωῆς τῆς Ἀντιόχειας εἶναι ἡ μαρτυρία τοῦ Πράξεων 11:26 ὅτι ἐκεῖ ἀποδόθηκε γιὰ πρώτη φορὰ στοὺς πιστοὺς τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ὁ χαρακτηρισμὸς «χριστιανοί». Ἐπιπλέον, στὴν πόλη αὐτὴ ἡ Ἐκκλησία ὀνομάσθηκε γιὰ πρώτη φορὰ «χριστιανισμός», ὅπως μαθαίνουμε ἀπὸ τὴν Ἐπιστολὴ ποὺ ἔστειλε ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος στὴν ἐκκλησία τῆς Μαγνησίας τῆς Μικρᾶς Ἀσίας.Ο Χριστός γκρεμίζει τα τείχη των διακρίσεων 14 Μαΐ. 17 (09:15) / Κυριακός ΛόγοςΟ Χριστός γκρεμίζει τα τείχη των διακρίσεων Τρία μεγάλα τείχη, το ένα μεγαλύτερο του άλλου, γκρεμίζει ο Χριστός προς τιμήν της Σαμαρείτιδος για να συζητήσει με αυτήν και έτσι να συναντηθεί ουσιαστικά μαζί της. Το πρώτο τείχος ήταν αυτό του φύλου, το δεύτερο της φυλής στην οποία ανήκε η Σαμαρείτιδα και το τρίτο της προσωπικής της ηθικής.Ο τόπος και ο τρόπος λατρείας του Θεού 14 Μαΐ. 17 (09:10) / Κυριακός ΛόγοςΟ τόπος και ο τρόπος λατρείας του Θεού Χαρακτηριστικό γνώρισμα των περικοπών του κατά Ιωάννην ευαγγελίου που αναγινώσκει η Εκκλησία μας στην περίοδο του Πεντηκοσταρίου είναι ότι παρουσιάζουν μερικά ουσιαστικά γνωρίσματα του Ιησου: Είναι ο «Κύριος και Θεός» (Κυριακή του Θωμά), ο Λόγος που δίνει ζωή στους πονεμένους (Κυριακή του παραλύτου), η πηγή που αναβλύζει νερό ζωής αιώνιας (Κυριακή Σαμαρείτιδας), το φως του κόσμου (Κυριακή του τυφλού).Η ελληνική βυζαντινή αυτοκρατορία10 Μαΐ. 17 (23:44) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ ελληνική βυζαντινή αυτοκρατορίαΣτις 11 Μαίου του 330, μια νέα Πόλη και ένας νέος κόσμος γεννιούνται. O Πρώτος Ρωμηός Αυτοκράτορας, ύστερα από την νίκη του εναντίον του Λικινίου, μένει ο μοναδικός κυρίαρχος και Ηγέτης μιας καταρρέουσας Αυτοκρατορίας, η οποία ήθελε ανανέωση και αναγέννηση. Αφήνει την παλαιά Ρώμη, η οποία είχε ξεπέσει λόγω του παρελθόντος της, αναζητά μια νέα τοποθεσία για να εγκαταστήσει εκεί το επιτελείο του και ό,τι υγιές είχε μείνει από το παρελθόν. Συνάντηση εργασίας στην Αίγυπτο του Υφυπουργού Εξωτερικών Τέρενς Κουίκ με την Ελληνική Κοινότητα Καϊρου03 Μαΐ. 17 (16:11) / Οικουμενικός ΕλληνισμόςΣυνάντηση εργασίας στην Αίγυπτο του Υφυπουργού Εξωτερικών Τέρενς Κουίκ με την Ελληνική Κοινότητα ΚαϊρουΤη δεύτερη συνάντηση μέσα σε τέσσερις μήνες με την Ελληνική Κοινότητα Καΐρου, είχε ο Υφυπουργός Εξωτερικών Τέρενς Κουίκ, προκειμένου να την ενημερώσει για την πορεία επίλυσης των χρόνιων αιτημάτων που έχουν θέσει στην ελληνική Κυβέρνηση, οι Έλληνες της Αιγύπτου, μέσω των κοινοτικών τους φορέων και του Καΐρου και της Αλεξάνδρειας.Εκκλησιαστική Δικαιοσύνη: Τι πρέπει να αλλάξει 03 Μαΐ. 17 (10:10) / ΑπόψειςΕκκλησιαστική Δικαιοσύνη: Τι πρέπει να αλλάξει Σε πρόσφατο άρθρο μου με τίτλο: «Σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας: Χωρισμός ή ενίσχυση της αυτοδιοικήσεως της Εκκλησίας;» σημείωσα μεταξύ άλλων ότι η ενίσχυση της αυτοδιαθέσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος περνά μέσα και από την αναδιάρθρωση της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης. Σε συνέχεια, λοιπόν, της διαπιστώσεως αυτής, θέτω σήμερα στην κρίση σας ορισμένες σκέψεις μου επ’ αυτού του θέματος.Ο Άγιος Λέων ο εν Μεθώνη Μεσσηνίας 30 Απρ. 17 (16:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Άγιος Λέων ο εν Μεθώνη Μεσσηνίας Το παρακάτω κείμενο δημοσιεύεται με την ευκαιρία της εορτής, την Κυριακή των Μυροφόρων, της Συνάξεως των Μεσσηνίων Αγίων, προκειμένου να γίνει γνωστός ο βίος ενός εξ αυτών του Αγίου Λέοντος Μεθώνης και να δούν όλοι την ορθή εικονογράφησή του.Οἱ Μυροφόρες φθάνουν στὸν κενὸ τάφο30 Απρ. 17 (13:09) / Θεολογικά - ΙστορικάΟἱ Μυροφόρες φθάνουν στὸν κενὸ τάφοΣύμφωνα μὲ τὴν ἐπικρατοῦσα στὸν ἰουδαϊσμὸ συνήθεια κατὰ τὴν ἐποχὴ τοῦ Χριστοῦ ἕνα νεκρὸ σῶμα ἔπρεπε νὰ ἀλειφθεῖ μὲ πολύτιμα μύρα ὥστε νὰ εἶναι ἕτοιμο γιὰ νὰ παραδοθεῖ στὴ φθορὰ τοῦ θανάτου. Ἀπὸ αὐτὴ τὴν πρακτικὴ δὲν ἐξαιρέθηκε οὔτε τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ ὁμάδα μυροφόρων γυναικῶν ἐπισκέφθηκε τὸν τάφο γιὰ νὰ πράξει τὸ καθῆκον κάθε εὐσεβοῦς Ἰουδαίου ἀπέναντι σὲ ἕναν νεκρό.Κυριακή των Μυροφόρων και το μεγαλείο του ρόλου της γυναίκας για μια καλύτερη κοινωνία29 Απρ. 17 (15:43) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή των Μυροφόρων και το μεγαλείο του ρόλου της γυναίκας για μια καλύτερη κοινωνίαΗ Ευαγγελική Περικοπή αυτής της Κυριακής αναφέρεται στο μεγαλείο του ρόλου της γυναίκας για μια καλύτερη κοινωνία. Την ώρα που οι μαθητές του Χριστού «διά τον φόβον των Ιουδαίων» παρέμειναν κρυμμένοι σε ασφαλές μέρος, βλέπουμε μερικές γυναίκες, τις Μυροφόρες, χωρίς φόβο για τη ζωή τους να φθάνουν θαρραλέες στον τάφο του Ιησού.Διάκονοι στα συσσίτια της πρώτης Εκκλησίας 29 Απρ. 17 (15:25) / Κυριακός ΛόγοςΔιάκονοι στα συσσίτια της πρώτης Εκκλησίας «Εκείνες τις μέρες, καθώς μεγάλωνε ο αριθμός των μαθητών, άρχισαν να παραπονιούνται οι ελληνόφωνοι πιστοί εναντίον των εβραιοφώνων, ότι στην καθημερινή διανομή των τροφίμων δεν φρόντιζαν τις ελληνόφωνες χήρες όσο έπρεπε. Τότε οι δώδεκα απόστολοι σύναξαν όλους τους μαθητές και τους είπαν: ‘Δεν είναι σωστό εμείς ν' αφήσουμε το κήρυγμα του λόγου του Θεού και να ασχολούμαστε με διανομές τροφίμων...Κρίση και κατάκριση 25 Απρ. 17 (15:05) / ΑπόψειςΚρίση και κατάκριση Η κρίση ανήκει στον δίκαιο κριτή! Η κατάκριση είναι πάθος του ανθρώπου!Λαμπαδηφόροι με τ' Άγιο Φως (απέναντι στην κακομοιριά του αρνητισμού) 25 Απρ. 17 (14:59) / ΑπόψειςΛαμπαδηφόροι με τ' Άγιο Φως (απέναντι στην κακομοιριά του αρνητισμού) Ἐνόψει τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος ἔγινε πάλι λόγος, λόγος τῶν ἐλαχιστ-ολιγίστων, γιά τό Ἅγιο Φῶς πού συναγείρει τήν πανορθοδοξία καί μᾶς θυμίζει τήν πατροπαράδοτη ἐμπειρία τοῦ ἀκτίστου φωτός τοῦ Τριαδικοῦ μας Θεοῦ. Καί ὅμως, τά πρόσφατα χρόνια γίνεται καί παρα-γίνεται τόσος ἐλευθεριάζων λόγος περί τό ἀμελητέο “ἐλαχιστότατο πολιτικό ξόδεμα” γιά τούτη τήν ἅγια φωτεινή σημαία τῆς παράδοσης τοῦ λαοῦ μας.«Χωρισμός ἤ σχέσεις μεταξύ ’Εκκλησίας καί Πολιτείας» 25 Απρ. 17 (14:08) / Απόψεις«Χωρισμός ἤ σχέσεις μεταξύ ’Εκκλησίας καί Πολιτείας» Κατά καιρούς γίνονται διάφορες συζητήσεις καί ἀνταλλαγή ἀπόψεων γιά τόν λεγόμενο «χωρισμό Ἐκκλησίας καί Πολιτείας». Τήν ἀφορμή τήν δίνουν οἱ πολιτικοί, οἱ ὁποῖοι μέ τόν τρόπο αὐτόν θέλουν νά ἐφαρμόσουν τίς ἰδεολογικές τους ἀρχές ἤ ἀκόμη θέλουν νά δικαιολογήσουν τήν ἀβελτηρία τους σέ ἄλλα κοινωνικά καί πολιτικά ζητήματα, καί οἱ ἐκκλησιαστικοί παράγοντες ἀντιδροῦν σπασμωδικά ἤ ἀρνοῦνται κάθε σκέψη γιά περαιτέρω συζήτηση. Όταν οι αισθήσεις δημιουργούν εμπειρία σχέσης22 Απρ. 17 (11:55) / Κυριακός ΛόγοςΌταν οι αισθήσεις δημιουργούν εμπειρία σχέσηςΟ Θωμάς αντιμετωπίζει την σχέση του με του άλλους και με τον Χριστό βάζοντας ως προτεραιότητα τις αισθήσεις. Ο κόσμος των αισθήσεων είναι ο κόσμος του Θωμά, ο οποίος έχει χάσει την πίστη του στον Χριστό γιατί δεν πίστευε ότι ο Χριστός θα έφθανε έως τον σταυρικό θάνατο.«Μακάριοι εκείνοι που πιστεύουν χωρίς να μ' έχουν δει!» 22 Απρ. 17 (11:46) / Κυριακός Λόγος«Μακάριοι εκείνοι που πιστεύουν χωρίς να μ' έχουν δει!» Κατά την περίοδο αυτή, από την Κυριακή του Πάσχα έως και την Πεντηκοστή, τα ευαγγελικά αναγνώσματα προέρχονται από το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο. 100 χρόνια και μια εποχή19 Απρ. 17 (10:22) / Απόψεις100 χρόνια και μια εποχήΛογικά στην προμετωπίδα του παρόντος «επαναστατικού» σημειώματος ο γράφων θα έπρεπε ίσως να επιλέξει κάποιο απόσπασμα από το βιβλίο του John Reed «Ten Days that Shook the World», αλλά σκέφτηκε ότι για τον αναγνώστη του ΑΜΗΝ η επιλογή αυτή θα ήταν αναμενόμενη και εν πολλοίς τετριμμένη. Έτσι, για να διασκεδάσει κάπως την ανία που του προκαλούσε ο «σουρεαλιστικός» μοσχοβίτικος καιρός των τελευταίων ημερών, επέλεξε το συγκεκριμένο τραγουδάκι από μια συλλογή ελληνικών ρομάντζων, που του είχε χαρίσει σε ανύποπτο χρόνο ο καλός Έλληνας φίλος.