Κυριακός Λόγος

Ο Χριστός γκρεμίζει τα τείχη των διακρίσεων 14 Μαΐ. 17 (09:15) / Κυριακός ΛόγοςΟ Χριστός γκρεμίζει τα τείχη των διακρίσεων Τρία μεγάλα τείχη, το ένα μεγαλύτερο του άλλου, γκρεμίζει ο Χριστός προς τιμήν της Σαμαρείτιδος για να συζητήσει με αυτήν και έτσι να συναντηθεί ουσιαστικά μαζί της. Το πρώτο τείχος ήταν αυτό του φύλου, το δεύτερο της φυλής στην οποία ανήκε η Σαμαρείτιδα και το τρίτο της προσωπικής της ηθικής.
Ο τόπος και ο τρόπος λατρείας του Θεού 14 Μαΐ. 17 (09:10) / Κυριακός ΛόγοςΟ τόπος και ο τρόπος λατρείας του Θεού Χαρακτηριστικό γνώρισμα των περικοπών του κατά Ιωάννην ευαγγελίου που αναγινώσκει η Εκκλησία μας στην περίοδο του Πεντηκοσταρίου είναι ότι παρουσιάζουν μερικά ουσιαστικά γνωρίσματα του Ιησου: Είναι ο «Κύριος και Θεός» (Κυριακή του Θωμά), ο Λόγος που δίνει ζωή στους πονεμένους (Κυριακή του παραλύτου), η πηγή που αναβλύζει νερό ζωής αιώνιας (Κυριακή Σαμαρείτιδας), το φως του κόσμου (Κυριακή του τυφλού).Κυριακή των Μυροφόρων και το μεγαλείο του ρόλου της γυναίκας για μια καλύτερη κοινωνία29 Απρ. 17 (15:43) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή των Μυροφόρων και το μεγαλείο του ρόλου της γυναίκας για μια καλύτερη κοινωνίαΗ Ευαγγελική Περικοπή αυτής της Κυριακής αναφέρεται στο μεγαλείο του ρόλου της γυναίκας για μια καλύτερη κοινωνία. Την ώρα που οι μαθητές του Χριστού «διά τον φόβον των Ιουδαίων» παρέμειναν κρυμμένοι σε ασφαλές μέρος, βλέπουμε μερικές γυναίκες, τις Μυροφόρες, χωρίς φόβο για τη ζωή τους να φθάνουν θαρραλέες στον τάφο του Ιησού.Διάκονοι στα συσσίτια της πρώτης Εκκλησίας 29 Απρ. 17 (15:25) / Κυριακός ΛόγοςΔιάκονοι στα συσσίτια της πρώτης Εκκλησίας «Εκείνες τις μέρες, καθώς μεγάλωνε ο αριθμός των μαθητών, άρχισαν να παραπονιούνται οι ελληνόφωνοι πιστοί εναντίον των εβραιοφώνων, ότι στην καθημερινή διανομή των τροφίμων δεν φρόντιζαν τις ελληνόφωνες χήρες όσο έπρεπε. Τότε οι δώδεκα απόστολοι σύναξαν όλους τους μαθητές και τους είπαν: ‘Δεν είναι σωστό εμείς ν' αφήσουμε το κήρυγμα του λόγου του Θεού και να ασχολούμαστε με διανομές τροφίμων...Όταν οι αισθήσεις δημιουργούν εμπειρία σχέσης22 Απρ. 17 (11:55) / Κυριακός ΛόγοςΌταν οι αισθήσεις δημιουργούν εμπειρία σχέσηςΟ Θωμάς αντιμετωπίζει την σχέση του με του άλλους και με τον Χριστό βάζοντας ως προτεραιότητα τις αισθήσεις. Ο κόσμος των αισθήσεων είναι ο κόσμος του Θωμά, ο οποίος έχει χάσει την πίστη του στον Χριστό γιατί δεν πίστευε ότι ο Χριστός θα έφθανε έως τον σταυρικό θάνατο.«Μακάριοι εκείνοι που πιστεύουν χωρίς να μ' έχουν δει!» 22 Απρ. 17 (11:46) / Κυριακός Λόγος«Μακάριοι εκείνοι που πιστεύουν χωρίς να μ' έχουν δει!» Κατά την περίοδο αυτή, από την Κυριακή του Πάσχα έως και την Πεντηκοστή, τα ευαγγελικά αναγνώσματα προέρχονται από το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο. Η εσχατολογική αναμονή πρέπει να είναι πηγή δημιουργικής δραστηριότητας στο παρόν 15 Απρ. 17 (18:47) / Κυριακός ΛόγοςΗ εσχατολογική αναμονή πρέπει να είναι πηγή δημιουργικής δραστηριότητας στο παρόν Από την Κυριακή του Πάσχα αρχίζει να διαβάζεται στη θεία Λειτουργία για μεν τα ευαγγελικά αναγνώσματα το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο για δε τα αποστολικά οι Πράξεις των Αποστόλων. Το αποστολικό λοιπόν ανάγνωσμα στην πρώτη αναστάσιμη Λειτουργία είναι το ακόλουθο (σε μετάφραση) από τις Πράξεις των Αποστόλων 1,1-8:Η ειρήνη ως συμφιλίωση του ανθρώπου με τον Θεό και τον συνάνθρωπο 08 Απρ. 17 (23:25) / Κυριακός ΛόγοςΗ ειρήνη ως συμφιλίωση του ανθρώπου με τον Θεό και τον συνάνθρωπο Το αποστολικό ανάγνωσμα της Κυριακής των Βαΐων, από την προς Φιλιππησίους επιστολή του Απ.Παύλου, είναι σε μετάφραση το ακόλουθο, :Κυριακή των Βαΐων 08 Απρ. 17 (14:35) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή των Βαΐων Tην Κυριακή των Βαίων εορτάζομεν ένα είδος μικρού Πάσχα στο πρόσωπο του Αναστάντος Λαζάρου και στην ένδοξη πανήγυρι της εισόδου του Ιησού στα Ιεροσόλυμα, που μαζί συμβολίζουν και προεικονίζουν την Ανάσταση του Ιησού.Η ρευστότητα των ανθρωπίνων καταστάσεων και η απάντηση του Χριστού08 Απρ. 17 (11:24) / Κυριακός ΛόγοςΗ ρευστότητα των ανθρωπίνων καταστάσεων και η απάντηση του ΧριστούΑς συγκρίνουμε την ημέρα αυτή με την Μεγάλη Παρασκευή. Η χρονική απόσταση δεν είναι μεγάλη, η ποιοτική διαφορά όμως μεγίστη."Έως ότου το φώς εκείνο το γλυκύ περιέλαμψε..."01 Απρ. 17 (20:16) / Κυριακός Λόγος"Έως ότου το φώς εκείνο το γλυκύ περιέλαμψε..."Ήταν στα μάτια του κόσμου αμαρτωλή μα η Εκκλησία σοφά την τιμά δυο φορές τον χρόνο. Ήταν ένα πλάσμα τόσο υπέροχο που έζησε μέσα στα χρόνια της όλη την πορεία της δημιουργίας αλλά και της αναγέννησης του ανθρώπου στο πρόσωπο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Είναι η Μαρία από την Αίγυπτο. Η μετανιωμένη. Η Αγία.Μνήμη της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας 01 Απρ. 17 (19:57) / Κυριακός ΛόγοςΜνήμη της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας H Εκκλησία μας έχει καθιερώσει αυτή τη Κυρικακή να τιμούμε τη μνήμη της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας, που αποτελεί φωτεινό παράδειγμα μετανοίας για όλους μας. Αν και ήταν μια από τις αμαρτωλότερες γυναίκες, με τη μετάνοια της και την στροφή της στον Θεό, έγινε μια από τις μεγάλες μορφές των αγίων μας που ανέδειξε η Εκκλησία μας στον δισχιλιετή ιστορικό της βίο.Επιβολή στον εαυτό μας σημαίνει υπηρεσία στους συνανθρώπους μας01 Απρ. 17 (11:00) / Κυριακός ΛόγοςΕπιβολή στον εαυτό μας σημαίνει υπηρεσία στους συνανθρώπους μαςΟι μαθητές ζητούν από τον Χριστό κοσμικά μεγαλεία για να υπηρετούνται και να επιβάλλονται στους συνανθρώπους τους. Ο Χριστός όμως λέγει στους μαθητές Του, ότι οι άρχοντες των λαών για να επικρατήσουν επιδιώκουν την βία και την καταπιεστική εξουσία.Η σημασία της θυσίας του Χριστού στον Σταυρό 01 Απρ. 17 (10:46) / Κυριακός ΛόγοςΗ σημασία της θυσίας του Χριστού στον Σταυρό Η αποστολική περικοπή της Ε΄Κυριακής των Νηστειών προέρχεται, όπως όλες οι αποστολικές περικοπές αυτής της περιόδου, από την προς Εβραίους επιστολή και είναι σε μετάφραση η ακόλουθη: «Αδελφοί, ο Χριστός ήρθε ως αρχιερέας των αγαθών πραγμάτων που προσμένουμε. Η σκηνή στην οποία μπήκε είναι ανώτερη και τελειότερη. Δεν είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα, μέρος δηλαδή αυτής της δημιουργίας. Μετάθεση ευθυνών που δεν σώζει 25 Μαρ. 17 (21:11) / Κυριακός ΛόγοςΜετάθεση ευθυνών που δεν σώζει Ο Χριστός στην σημερινή ευαγγελική περικοπή δεν αποπέμπει τον πάσχοντα υιό για να τιμωρήσει τον ολιγόπιστο πατέρα, αλλά αμέσως μετά από την αγανάκτησή Του, παιδαγωγικού σκοπού θα λέγαμε, η οποία εκφράζεται χωρίς κρυψίνοια με τους λόγους : «ω γενεά άπιστος…», ακολουθεί η φράση : « φέρετε αυτόν ώδε ». Βεβαίως ακολουθεί αμέσως μετά η θεραπεία του νοσούντος ανθρώπου.Η άγκυρα της ελπίδας 25 Μαρ. 17 (20:40) / Κυριακός ΛόγοςΗ άγκυρα της ελπίδας Στη διάρκεια της Μ.Τεσσαρακοστής τα αποστολικά αναγνώσματα στη θεία Λειτουργία προέρχονται από την προς Εβραίους επιστολή. Το ανάγνωσμα της Δ΄Κυριακής των Νηστειών είναι σε μετάφραση το ακόλουθο:Σταυρός ο Ζωηφόρος 19 Μαρ. 17 (00:37) / Κυριακός ΛόγοςΣταυρός ο Ζωηφόρος Αδιαπραγμάτευτη και ταυτόχρονα αναλλοίωτη πραγματι­κότητα είναι ότι η Εκκλησία μόνο αγιάζει και σώζει τους χρι­στιανούς ακόμα και διά των αντι­κειμένων. Για τον λόγο αυτό προ­βάλλει αύριο -Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσως- τον Σταυρό του μαρτυρίου του Χριστού, για να μεταδώσει χάρη και δύναμη στους προσκυνητές του. Βρισκόμαστε ήδη στο μέσον της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως 18 Μαρ. 17 (12:34) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως O Σταυρός στον Χριστιανισμό αποτελεί έμβλημα σωτηρίας. Ο άγιος Ανδρέας Κρήτης τονίζει ότι ο Σταυρός αποτελεί την ελπίδα των χριστιανών, ότι είναι ο σωτήρας των απεγνωσμένων, «ο δωτήρ της υγείας, οδός προς αρετήν οδηγούσα.... («ύμνος από την ακολουθία της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, P.G. 97, 1020 »).Ο Σταυρός του Χριστού είναι Σταυρός κάθε ανθρώπου 18 Μαρ. 17 (11:31) / Κυριακός ΛόγοςΟ Σταυρός του Χριστού είναι Σταυρός κάθε ανθρώπου Ο Χριστός στην σημερινή ευαγγελική περικοπή λέγει : « όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτὸν και αράτω τον σταυρόν αυτοῦ ». Το ερώτημα που τίθεται είναι ποιός ή τι είναι ο σταυρός του καθενός ανθρώπου.Η θυσία του «Μεγάλου Αρχιερέα» Ιησού Χριστού 18 Μαρ. 17 (11:20) / Κυριακός ΛόγοςΗ θυσία του «Μεγάλου Αρχιερέα» Ιησού Χριστού Η αποστολική περικοπή της Κυριακής Γ΄Νηστειών προέρχεται από την προς Εβραίους επιστολή και είναι σε Νεοελληνική μετάφραση η εξής:Η νοερά προσευχή θεραπεύει και οδηγεί στην ψυχοσωματική ενότητα 11 Μαρ. 17 (15:43) / Κυριακός ΛόγοςΗ νοερά προσευχή θεραπεύει και οδηγεί στην ψυχοσωματική ενότητα Όπως κάθε τόπος στην γή μπορεί να γίνει εργαστήριο ψυχικής και σωματικής νόσου έτσι και κάθε τόπος μπορεί να γίνει ιατρείο ψυχής και σώματος. Ο Χριστός σε ένα σπίτι, στην Καπερναούμ θεραπεύει έναν ασθενή. Θεραπεύει έναν ασθενή, σε σώμα και ψυχή, γιατί κάθε αρρώστια είναι ψυχοσωματική. Ο οίκος αυτός μεταβάλλεται σε πραγματικό θεραπευτήριο.Η πραγματική πίστη ξεπερνά τα εμπόδια 11 Μαρ. 17 (15:38) / Κυριακός ΛόγοςΗ πραγματική πίστη ξεπερνά τα εμπόδια Με πολύ παραστατικό τρόπο αφηγείται ο ευαγγελι­στής Μάρκος την προσπάθεια τεσσάρων ανθρώ­πων να φέρουν μπροστά στον Ιησού έναν παράλυτο (Μάρκ. 2, 1-12): Mη μπορώντας αυτοί να τον πλησιάσουν εξαιτίας του πλήθους που είχε συγκεντρωθεί στο σπίτι, ακόμη και έξω από την πόρτα, ανέρχονται στη στέγη (προφανώς από την οπίσθια σκάλα που υπήρχε στα σπίτια της Παλαιστί­νης), ανοίγουν ένα πέρασμα (πράγμα εύκολο αν λάβει κα­νείς υπόψη τα πολύ απλούστερα των σημερινών οικοδομι­κά υλικά της εποχής) και κατεβάζουν μπροστά στον Ιη­σού το «κρεβάτι», επάνω στο οποίο βρισκόταν ο ασθενής. Β’ Κυριακή των Νηστειών- Μνήμη Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά 11 Μαρ. 17 (15:08) / Κυριακός ΛόγοςΒ’ Κυριακή των Νηστειών- Μνήμη Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά Η σημερινή εορτή της Εκκλησίας μας είναι αφιερωμένη σε μια από τις μεγαλύτερες πατερικές της μορφές, στον άγιο Γρηγόριον Παλαμά, που με το θεολογικό του έργο αντιμετώπισε αποτελεσματικά κακόδοξες αντιλήψεις για την Ορθόδοξη διδασκαλία περί της θεότητος της αγίας Τριάδος, διαφυλάσσοντας έτσι τον πιστό λαό του Θεού στην υπόθεση της προσωπικής επιτεύξεως της εν Χριστώ σωτηρίας του.