Κυριακός Λόγος

Μετάθεση ευθυνών που δεν σώζει 25 Μαρ. 17 (21:11) / Κυριακός ΛόγοςΜετάθεση ευθυνών που δεν σώζει Ο Χριστός στην σημερινή ευαγγελική περικοπή δεν αποπέμπει τον πάσχοντα υιό για να τιμωρήσει τον ολιγόπιστο πατέρα, αλλά αμέσως μετά από την αγανάκτησή Του, παιδαγωγικού σκοπού θα λέγαμε, η οποία εκφράζεται χωρίς κρυψίνοια με τους λόγους : «ω γενεά άπιστος…», ακολουθεί η φράση : « φέρετε αυτόν ώδε ». Βεβαίως ακολουθεί αμέσως μετά η θεραπεία του νοσούντος ανθρώπου.
Η άγκυρα της ελπίδας 25 Μαρ. 17 (20:40) / Κυριακός ΛόγοςΗ άγκυρα της ελπίδας Στη διάρκεια της Μ.Τεσσαρακοστής τα αποστολικά αναγνώσματα στη θεία Λειτουργία προέρχονται από την προς Εβραίους επιστολή. Το ανάγνωσμα της Δ΄Κυριακής των Νηστειών είναι σε μετάφραση το ακόλουθο:Σταυρός ο Ζωηφόρος 19 Μαρ. 17 (00:37) / Κυριακός ΛόγοςΣταυρός ο Ζωηφόρος Αδιαπραγμάτευτη και ταυτόχρονα αναλλοίωτη πραγματι­κότητα είναι ότι η Εκκλησία μόνο αγιάζει και σώζει τους χρι­στιανούς ακόμα και διά των αντι­κειμένων. Για τον λόγο αυτό προ­βάλλει αύριο -Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσως- τον Σταυρό του μαρτυρίου του Χριστού, για να μεταδώσει χάρη και δύναμη στους προσκυνητές του. Βρισκόμαστε ήδη στο μέσον της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως 18 Μαρ. 17 (12:34) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως O Σταυρός στον Χριστιανισμό αποτελεί έμβλημα σωτηρίας. Ο άγιος Ανδρέας Κρήτης τονίζει ότι ο Σταυρός αποτελεί την ελπίδα των χριστιανών, ότι είναι ο σωτήρας των απεγνωσμένων, «ο δωτήρ της υγείας, οδός προς αρετήν οδηγούσα.... («ύμνος από την ακολουθία της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, P.G. 97, 1020 »).Ο Σταυρός του Χριστού είναι Σταυρός κάθε ανθρώπου 18 Μαρ. 17 (11:31) / Κυριακός ΛόγοςΟ Σταυρός του Χριστού είναι Σταυρός κάθε ανθρώπου Ο Χριστός στην σημερινή ευαγγελική περικοπή λέγει : « όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτὸν και αράτω τον σταυρόν αυτοῦ ». Το ερώτημα που τίθεται είναι ποιός ή τι είναι ο σταυρός του καθενός ανθρώπου.Η θυσία του «Μεγάλου Αρχιερέα» Ιησού Χριστού 18 Μαρ. 17 (11:20) / Κυριακός ΛόγοςΗ θυσία του «Μεγάλου Αρχιερέα» Ιησού Χριστού Η αποστολική περικοπή της Κυριακής Γ΄Νηστειών προέρχεται από την προς Εβραίους επιστολή και είναι σε Νεοελληνική μετάφραση η εξής:Η νοερά προσευχή θεραπεύει και οδηγεί στην ψυχοσωματική ενότητα 11 Μαρ. 17 (15:43) / Κυριακός ΛόγοςΗ νοερά προσευχή θεραπεύει και οδηγεί στην ψυχοσωματική ενότητα Όπως κάθε τόπος στην γή μπορεί να γίνει εργαστήριο ψυχικής και σωματικής νόσου έτσι και κάθε τόπος μπορεί να γίνει ιατρείο ψυχής και σώματος. Ο Χριστός σε ένα σπίτι, στην Καπερναούμ θεραπεύει έναν ασθενή. Θεραπεύει έναν ασθενή, σε σώμα και ψυχή, γιατί κάθε αρρώστια είναι ψυχοσωματική. Ο οίκος αυτός μεταβάλλεται σε πραγματικό θεραπευτήριο.Η πραγματική πίστη ξεπερνά τα εμπόδια 11 Μαρ. 17 (15:38) / Κυριακός ΛόγοςΗ πραγματική πίστη ξεπερνά τα εμπόδια Με πολύ παραστατικό τρόπο αφηγείται ο ευαγγελι­στής Μάρκος την προσπάθεια τεσσάρων ανθρώ­πων να φέρουν μπροστά στον Ιησού έναν παράλυτο (Μάρκ. 2, 1-12): Mη μπορώντας αυτοί να τον πλησιάσουν εξαιτίας του πλήθους που είχε συγκεντρωθεί στο σπίτι, ακόμη και έξω από την πόρτα, ανέρχονται στη στέγη (προφανώς από την οπίσθια σκάλα που υπήρχε στα σπίτια της Παλαιστί­νης), ανοίγουν ένα πέρασμα (πράγμα εύκολο αν λάβει κα­νείς υπόψη τα πολύ απλούστερα των σημερινών οικοδομι­κά υλικά της εποχής) και κατεβάζουν μπροστά στον Ιη­σού το «κρεβάτι», επάνω στο οποίο βρισκόταν ο ασθενής. Β’ Κυριακή των Νηστειών- Μνήμη Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά 11 Μαρ. 17 (15:08) / Κυριακός ΛόγοςΒ’ Κυριακή των Νηστειών- Μνήμη Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά Η σημερινή εορτή της Εκκλησίας μας είναι αφιερωμένη σε μια από τις μεγαλύτερες πατερικές της μορφές, στον άγιο Γρηγόριον Παλαμά, που με το θεολογικό του έργο αντιμετώπισε αποτελεσματικά κακόδοξες αντιλήψεις για την Ορθόδοξη διδασκαλία περί της θεότητος της αγίας Τριάδος, διαφυλάσσοντας έτσι τον πιστό λαό του Θεού στην υπόθεση της προσωπικής επιτεύξεως της εν Χριστώ σωτηρίας του.Ορθοδοξία είναι πρόσκληση, συνάντηση, διάλογος04 Μαρ. 17 (17:31) / Κυριακός ΛόγοςΟρθοδοξία είναι πρόσκληση, συνάντηση, διάλογοςΣτην σημερινή ευαγγελική περικοπή αναφέρεται ότι ο μαθητής του Χριστού Φίλιππος ευρίσκει τον φίλο του Ναθαναήλ και του αναγγέλλει το χαρμόσυνο γεγονός της ευρέσεως του Μεσσία, του Σωτήρα που περίμενε από αιώνες ο ιουδαϊκός λαός, αλλά και όλη η ανθρωπότητα. Προηγουμένως ο Χριστός είχε συναντήσει τον Φίλιππο και τον είχε καλέσει κοντά Του.Ορθοδοξίας γιορτινός χαιρετισμός! 04 Μαρ. 17 (17:21) / Κυριακός ΛόγοςΟρθοδοξίας γιορτινός χαιρετισμός! Στην πρώτη βδομάδα του μεγάλου αγώνα για τον δρόμο που οδηγεί στον Γολγοθά και μετά στην Ανάστασι η Εκκλησία γιορτάζει την ουσία της πίστης μας. Ποιά είναι αυτή η ουσία; Δεν είναι άλλη από το γεγονός πως αυτό που πιστεύουμε δεν είναι ιδεολόγημα, δεν είναι θεωρία, αλλά είναι η ορθή οδός για τη σωτηρία και την αιώνια ζωή, είναι ο Χριστός που με σάρκα και οστά γνωρίστηκε από τον κόσμο και του αποκάλυψε τον Πατέρα και το Πνεύμα.Οι μάρτυρες του παρελθόντος δείκτες πορείας προς το μέλλον 04 Μαρ. 17 (17:12) / Κυριακός ΛόγοςΟι μάρτυρες του παρελθόντος δείκτες πορείας προς το μέλλον Το αποστολικό ανάγνωσμα της Α΄Κυριακής των Νηστειών ή της Ορθοδοξίας προέρχεται από μια ηρωική επιστολή, την προς Εβραίους, και περιγράφει τα κατορθώματα της πίστης των αγίων ανδρών και γυναικών της Παλαιάς Διαθήκης, που σαν νέφος μας περιβάλλουν και αποτελούν φωτεινούς δείκτες της πορείας μας προς το τέρμα, προς τη βασιλεία του Θεού. Είναι σε νεοελληνική μετάφραση το εξής:Α’ Κυριακή των Νηστειών - Η Εορτή της Ορθοδοξίας 04 Μαρ. 17 (17:06) / Κυριακός ΛόγοςΑ’ Κυριακή των Νηστειών - Η Εορτή της Ορθοδοξίας Η Εορτή της Ορθοδοξίας καθιερώθηκε πριν δώδεκα αιώνες, με αφορμή την νίκη της ορθής πίστεως (ορθής δόξας > ορθής γνώμης > Ορθοδοξίας), για το θεανθρώπινο πρόσωπο του Ιησού Χριστού και για τη τιμή στους αγίους μας διά των αγίων εικόνων.Μεγάλη Τεσσαρακοστή 25 Φεβ. 17 (16:09) / Κυριακός ΛόγοςΜεγάλη Τεσσαρακοστή Ο απ. Παύλος μας λέει χαρακτηριστικά στην προς Τιμόθεον επιστολή του: ο αθλητής «οὐ στεφανοῦται ἐάν μὴ νομίμως ἀθλήσῃ», αναφερόμενος στον αγώνα του ανθρώπου, ο οποίος, εάν δεν είναι «νόμιμος», σύμφωνα με τους κανόνες, δεν θα κερδίσει το στεφάνι της νίκης. Η αληθινή νηστεία 25 Φεβ. 17 (16:03) / Κυριακός ΛόγοςΗ αληθινή νηστεία Καθώς η Κυριακή αυτή, η λεγόμενη στην εκκλησιαστική ορολογία Κυριακή της Τυρινής, μας προετοιμάζει και μας εισάγει στο πνεύμα της Α΄εβδομάδας της νηστείας και βέβαια ολόκληρης της Μ. Τεσσαρακοστής, με τα βιβλικά αναγνώσματά της κάνει λόγο για μια πνευματικότητα που δεν σχετίζεται με την εξωτερική εμφάνιση αλλά με το εσωτερικό πραγματικό είναι του χριστιανού.Κυριακή της Τυρινής - Έξωση εκ του Παραδείσου 25 Φεβ. 17 (15:59) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή της Τυρινής - Έξωση εκ του Παραδείσου Η Κυριακή της Τυρινής είναι αφιερωμένη στην έξωση των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο, ως αποτέλεσμα στην ανυπακοή τους στο Θέλημα του Θεού. Η ανυπακοή αυτή των Πρωτοπλάστων είναι γνωστή ως Προπατορικό αμάρτημα, με αποτέλεσμα να φέρουν στη ζωή των ανθρώπων το φαινόμενο του θανάτου.Παράδεισε πάντιμε...Αγίων οικητήριον! 25 Φεβ. 17 (15:38) / Κυριακός ΛόγοςΠαράδεισε πάντιμε...Αγίων οικητήριον! Γεύσι πικρή αφήνει ο κόσμος στη ζωή του ανθρώπου! Μια γεύσι που γίνεται πικρότερη όταν ο άνθρωπος συνειδητοποιήσει πως ό, τι νόμιζε ως χαρά δεν ήταν παρά μια στιγμή σαν πυροτέχνημα φωτεινή και μετά σκοτάδι στον ορίζοντα. Και σαν πλοίο σε θάλασσα σκοτεινή και μανιασμένη από ανέμους και κύμματα, χρησιμοποιεί πολλά από αυτά τα πυροτεχνήματα, στην αρχή ως παιχνίδι αλλά στη συνέχεια για να πει: "εδώ ειμαι! Παλεύω! Βοήθησέ με!".  Μή θησαυρίζετε θησαυρούς επί τής γής 25 Φεβ. 17 (15:32) / Κυριακός Λόγος Μή θησαυρίζετε θησαυρούς επί τής γής Μη θησαυρίζετε θησαυρούς επί της γής είπε ο Χριστός. Αυτός που συγκεντρώνει θησαυρούς επί της γης ονομάζεται πλεονέκτης.Κυριακή της Απόκρεω – Αναφορά στη Δευτέρα Παρουσία 18 Φεβ. 17 (19:09) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή της Απόκρεω – Αναφορά στη Δευτέρα Παρουσία Κάθε χρόνο κατά τη Κυριακή της Απόκρεω η Εκκλησία μας αναφέρεται στην Δευτέρα Παρουσία του Χριστού και στην τελική μας κρίση, εκφράζοντας έτσι το ζωηρό ενδιαφέρον της για την σωτηρία μας, τονίζοντας ταυτόχρονα την φιλευσπλαχνία και την φιλανθρωπία του Θεού προς όλους μας.Όριο της ελευθερίας του χριστιανού η αγάπη 18 Φεβ. 17 (11:57) / Κυριακός ΛόγοςΌριο της ελευθερίας του χριστιανού η αγάπη Την Κυριακή των Απόκρεω η Εκκλησία μάς προβάλλει στην Ευαγγελική περικοπή της μελλούσης κρίσεως (Ματθ.25,31-46) την αγάπη ως το τελικό κριτήριο για τη διάκριση των ανθρώπων στους εκ δεξιών του Κριτού και στους εξ ευωνύμων και συνακόλουθα τη μελλοντική τύχη των ανθρώπων. Στην Αποστολική περικοπή (Α΄Κορ.8,8-9,2) ο Απ. Παύλος παρουσιάζει την αγάπη ως το όριο της ελευθερίας του χριστιανού. Ας δούμε πρώτα σε μετάφραση την Αποστολική περικοπή: Εδώ είναι ο παράδεισος και η κόλαση ; 18 Φεβ. 17 (11:43) / Κυριακός ΛόγοςΕδώ είναι ο παράδεισος και η κόλαση ; Περί της κολάσεως και περί της αιωνίου ζωής αναφέρει η σημερινή ευαγγελική περικοπή. Γενικότερα περί της μέλλουσας ζωής ή καλυτέρα περί της μέλλουσας υπάρξεως του ανθρώπου και της ανυπαρξίας.Η αγάπη στον πυρήνα της τελικής κρίσεως 18 Φεβ. 17 (10:53) / Κυριακός ΛόγοςΗ αγάπη στον πυρήνα της τελικής κρίσεως Μπροστά σε μια τρομερή αλλά και δίκαιη σκηνή μας τοποθετεί η σημερινή ευαγγελική διήγηση (Ματθ. 25, 31-46).. Την αγα­θότητα και καλοσύνη του Θεου μας υπογράμμισε η παρα­βολή της προηγούμενης Κυριακής με την εικόνα του Πα­τέρα που γεμάτος στοργή υποδέχεται το μετανιωμένο άσω­το παιδί του. Νεκροί μετά ή πριν τον Θάνατο; 17 Φεβ. 17 (17:33) / Κυριακός ΛόγοςΝεκροί μετά ή πριν τον Θάνατο; Πειρασμούς γεμάτη η ζωή. Πειρασμούς και κινδύνους. Εχθρούς ορατούς και αόρατους. Μα τελευταίος εχθρός μας ο Θανατος. Ο Θάνατος που άρπαξε το δικαίωμα της κοινωνίας με τον αδελφό, με τον συνάνθρωπο και μας χωρίζει από τα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής αυτής. Έτσι πορευόταν για αιώνες ο κόσμος. Με τον Θάνατο να διαφεντεύει. Με τον Θάνατο να καταβροχθίζει κάθε ίχνος ελπίδας. Μια Διαθήκη παλιά, γραμμένη από χέρι Θεού και μια προηγούμενη συντρίμμια της οργής του Μωϋσή πώς να νικήσουν τον "Ανίκητο";