Κυριακός Λόγος

Η ειρήνη ως δωρεά του Θεού 30 Μαρ. 18 (17:40) / Κυριακός ΛόγοςΗ ειρήνη ως δωρεά του Θεού Το αποστολικό ανάγνωσμα της Κυριακής των Βαΐων, από την προς Φιλιππησίους επιστολή του Απ΄Παύλου, είναι σε μετάφραση το ακόλουθο, :
«Σήμερον της σωτηρίας ημών το Κεφάλαιον» 24 Μαρ. 18 (20:02) / Κυριακός Λόγος«Σήμερον της σωτηρίας ημών το Κεφάλαιον» Ο ευαγγελισμός της Θεοτόκου αποτελεί σημαντική Θεομητορική εορτή της Εκκλησίας μας, διότι γιορτάζουμε την απαρχή και τη φανέρωση του «χρόνοις αιωνίοις σεσιγημένου μυστηρίου» (Ρωμ.16,25) της σωτηρίας, που αποκαλύπτεται από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ στην Παναγία. Η ευαγγελική περικοπή που διαβάζεται στη θεία Λειτουργία από το κατά Λουκάν Ευαγγέλιο είναι η ακόλουθη:«Όλα είναι δυνατά γι' αυτόν που πιστεύει»18 Μαρ. 18 (09:00) / Κυριακός Λόγος«Όλα είναι δυνατά γι' αυτόν που πιστεύει»Το επεισόδιο που αφηγείται το σημερινό ανάγνω­σμα από το ευαγγέλιο του Μάρκου (9, 17-31) τοποθετείται ευθύς μετά την κάθοδο του Ιησού από το όρος όπου μεταμορφώθηκε μπροστά σε τρεις από τους μαθητές του. Η δύναμη του Σταυρού του Χριστού 10 Μαρ. 18 (21:07) / Κυριακός ΛόγοςΗ δύναμη του Σταυρού του Χριστού Η αποστολική περικοπή της Κυριακής Γ΄ Νηστειών προέρχεται από την προς Εβραίους επιστολή και είναι σε Νεοελληνική μετάφραση η εξής:Η Ορθοδοξία ως βίωμα προσωπικής συναντήσεως με τον Χριστό 24 Φεβ. 18 (20:44) / Κυριακός ΛόγοςΗ Ορθοδοξία ως βίωμα προσωπικής συναντήσεως με τον Χριστό Η ιστορία της Εκκλησίας μας έχει να επιδείξει πολλές μορφές αγίων Πατέρων που είχαν βιωματική σχέση με τον Χριστό. Τέτοιοι πατέρες είναι και αυτοί που συγκρότησαν την 7η Οικουμενική Σύνοδο, η οποία αντιμετωπίζοντας τους εικονομάχους αναστήλωσε τις εικόνες (το 786-7). Το 843 νέα Σύνοδος στην Κωνσταντινούπολη αναγνώρισε οριστικά την αναστήλωση των εικόνων, θέσπισε την εορτή της Ορθοδοξίας κατά την Α΄Κυριακή των Νηστειών και δέχτηκε την άποψη του Μ.Βασιλείου ότι «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει». Όριο της ελευθερίας του Χριστιανού ο σεβασμός της συνειδήσεως του αδελφού 10 Φεβ. 18 (16:31) / Κυριακός ΛόγοςΌριο της ελευθερίας του Χριστιανού ο σεβασμός της συνειδήσεως του αδελφού Την Κυριακή των Απόκρεω η Εκκλησία μάς προβάλλει στην Ευαγγελική περικοπή της μελλούσης κρίσεως (Ματθ.25,31-46) την αγάπη ως το τελικό κριτήριο για τη διάκριση των ανθρώπων στους εκ δεξιών του Κριτού και στους εξ ευωνύμων και συνακόλουθα τη μελλοντική τύχη των ανθρώπων. Στην Αποστολική περικοπή (Α΄Κορ.8,8-9,2) ο Απ. Παύλος παρουσιάζει την αγάπη ως το όριο της ελευθερίας του χριστιανού. Ας δούμε πρώτα σε μετάφραση την Αποστολική περικοπή: Η ανθρώπινη αυτάρκεια και το έλεος του Θεού 27 Ιαν. 18 (10:52) / Κυριακός ΛόγοςΗ ανθρώπινη αυτάρκεια και το έλεος του Θεού Δυο χαρακτηριστικούς τύπους ανθρώπων μας παρου­σιάζει η ευαγγελική περικοπή αυτής της Κυριακής: Ένα Φαρισαίο και έναν τελώνη που προσεύχονται στο Ναό. Τα γνωρίσματα του υπεύθυνου εκκλησιαστικού ηγέτη 20 Ιαν. 18 (01:30) / Κυριακός ΛόγοςΤα γνωρίσματα του υπεύθυνου εκκλησιαστικού ηγέτη Το αποστολικό ανάγνωσμα της Κυριακής προέρχεται από την Α΄προς Τιμόθεον επιστολή του Απ.Παύλου, που περιέχει συμβουλές του Αποστόλου προς τον μαθητή και συνεργάτη του Τιμόθεο, τον οποίο άφησε επίσκοπο στην Εκκλησία της Εφέσου:Τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος και η αγάπη 13 Ιαν. 18 (11:20) / Κυριακός ΛόγοςΤα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος και η αγάπη Η Αποστολική περικοπή της Κυριακής μετά τα Φώτα, παρμένη από την προς Εφεσίους επιστολή του Απ.Παύλου, αναφέρεται στα προσόντα ή μάλλον στα χαρίσματα των Χριστιανών που όχι μόνο δεν διαταράσσουν την ενότητα της Εκκλησίας, αλλά και συντελούν στη σταθεροποίησή της. Η εκδίκηση των ειδώλων 17 Δεκ. 17 (17:41) / Κυριακός ΛόγοςΗ εκδίκηση των ειδώλων Αίτημα βασικό του Χριστιανισμού είναι η ανακαίνιση του ανθρώπου, η ανακαίνιση όχι σαν ένα στατικό γεγονός που συντελείται αυτόματα και αστραπιαία αλλά σαν μία συνεχής δυναμική πορεία με πτώσεις και επανορθώσεις. Το χριστιανικό ευαγγέλιο δεν παρουσιάστηκε μέσα στον κόσμο σαν μια καινούργια διδασκαλία μόνο, αλλά κυρίως και κατ’ εξοχή ήλθε σαν καινούργια ζωή, σαν δείκτης πορείας από τον φθαρμένο από την αμαρτία άνθρωπο στον σωστό και ολοκληρωμένο άνθρωπο. Γι’αυτό γράφει ο Απ. Παύλος στους Κολοσσαείς: Η πανοπλία του χριστιανού 10 Δεκ. 17 (13:33) / Κυριακός ΛόγοςΗ πανοπλία του χριστιανού Ο Απ.Παύλος, αν και με έμφαση υπογραμμίζει ότι στον σταυρό του Χριστού νικήθηκαν κατά κράτος οι αντίθεες σατανικές δυνάμεις, ωστόσο κάνει λόγο στις επιστολές του για το καθήκον των πιστών να αγωνίζονται στην καθημερινή τους ζωή εναντίον τους. Χαρακτηριστικό επί του θέματος αυτού είναι το απόσπασμα από την προς Εφεσίους επιστολή που διαβάζεται αυτήν την Κυριακή: Το θαύμα της θεραπείας του τυφλού της Ιεριχώ - Το κριτήριο της θρησκευτικότητας02 Δεκ. 17 (23:17) / Κυριακός Λόγος Το θαύμα της θεραπείας του τυφλού της Ιεριχώ - Το κριτήριο της θρησκευτικότηταςΗ Ευαγγελική Περικοπή αυτής της Κυριακής αναφέρεται στη θεραπεία του τυφλού στη πόλη της Ιεριχώ. Το στοιχείο που μας εντυπωσιάζει είναι η σιγουριά που είχε ο τυφλός άνθρωπος, ότι ο Χριστός μπορούσε να τον θεραπεύσει.Η αξία του χρόνου στη ζωή του ανθρώπου 02 Δεκ. 17 (23:06) / Κυριακός ΛόγοςΗ αξία του χρόνου στη ζωή του ανθρώπου Φως και σκοτάδι είναι δυο αντίθετες έννοιες και πραγματικότητες που συναποκλείονται αμοιβαία. Το τόσο παραστατικό αυτό ζεύγος των αντιθέτων εννοιών το χρησιμοποιούν πολύ συχνά οι συγγραφείς της Κ.Διαθήκης για να τονίσουν την πλήρη αντίθεση μεταξύ της περιοχής του Θεού και της καλοσύνης αφενός, και της αντίθεης περιοχής των δαιμονικών δυνάμεων και της κακίας αφετέρου.Η συμφιλίωση των ετεροτήτων ως βάση της ενότητας της Εκκλησίας 25 Νοε. 17 (09:16) / Κυριακός ΛόγοςΗ συμφιλίωση των ετεροτήτων ως βάση της ενότητας της Εκκλησίας Η σύντομη περικοπή Εφε δ΄ 1-7 βρίσκεται στο μέσον περίπου της Επιστολής και διαμορφώνει έναν σύνδεσμο ανάμεσα στην ενότητα των κεφαλαίων α΄ – γ΄, όπου περιγράφεται το λυτρωτικό έργο του Θεού μέσα στην ιστορία της ανθρωπότητας, και στην ενότητα των κεφαλαίων δ΄ – ς΄, όπου παρουσιάζονται οι συνέπειες που απορρέουν για τη ζωή των μελών της Εκκλησίας από τη σωτηρία που τους προσφέρθηκε.Το γκρέμισμα των διαχωριστικών τειχών ανάμεσα σ΄εμάς και τους «άλλους» 19 Νοε. 17 (09:20) / Κυριακός ΛόγοςΤο γκρέμισμα των διαχωριστικών τειχών ανάμεσα σ΄εμάς και τους «άλλους» «Αδελφοί, ο Χριστός πραγματικά είναι για μας η ειρήνη. Αυτός έκανε τους δύο αντιμαχόμενους κόσμους ένα λαό και γκρέμισε με τον σταυρικό του θάνατο ό,τι σαν τείχος τούς χώριζε και προκαλούσε έχθρα μεταξύ τους. Κατήργησε δηλαδή τον ιουδαϊκό νόμο των εντολών και των διατάξεων, για να δημιουργήσει με το έργο του από τα δύο εχθρικά μέρη, από τους Ιουδαίους και τους εθνικούς, μία νέα ανθρωπότητα, φέρνοντας την ειρήνη...«Ψυχή μου γλέντα και ευφραίνου. Δεν έχεις ανάγκη τον Θεό» 18 Νοε. 17 (15:16) / Κυριακός Λόγος«Ψυχή μου γλέντα και ευφραίνου. Δεν έχεις ανάγκη τον Θεό» Ο Χριστός συνήθιζε να μιλάει με παραβολές στους ανθρώπους, προκειμένου να τους μυήσει με κατανοητό τρόπο στις αλήθειες του ευαγγελίου. Σύμφωνα με την παραβολή της Κυριακής, ένας πλούσιος είδε τα χωράφια του να αποδίδουν μεγάλη σοδειά. Βρισκόμενος σε προβληματισμό για τον τρόπο που θα διαχειριστεί αυτή τη μεγάλη σοδειά, κατεδάφισε τις αποθήκες και έχτισε μεγαλύτερες. Εκεί συγκέντρωσε όλα τα αγαθά που είχε και είπε στην ψυχή του «ψυχή, έχεις πολλά αγαθά για πολλά χρόνια∙ αναπαύσου, φάε, πιες και ευφραίνου» (Λουκ. 12, 19). Ο Θεός όμως εκείνη τη νύχτα του είπε πως τη νύχτα εκείνη ζητούν την ψυχή του λέγοντας του, «εκείνα δε που ετοίμασες, ποιος θα τα πάρει»; (Λουκ. 12, 20).VIDEO: Το Ευαγγέλιο της Κυριακής Η' Λουκά με τον Μητροπολίτη Πατρών14 Νοε. 17 (16:27) / Κυριακός ΛόγοςVIDEO: Το Ευαγγέλιο της Κυριακής Η' Λουκά με τον Μητροπολίτη ΠατρώνΔείτε την ομιλία του Μητροπολίτη Πατρών Χρυσοστόμου για το Ευαγγέλιο της Κυριακής Η' Λουκά μέσω του του Λύχνος TV.Η σωτηρία μας δεν προέρχεται από τις αρετές μας, αλλ’ είναι δώρο του Θεού 11 Νοε. 17 (11:42) / Κυριακός ΛόγοςΗ σωτηρία μας δεν προέρχεται από τις αρετές μας, αλλ’ είναι δώρο του Θεού Μπορείτε να φαντασθείτε, αγαπητοί αναγνώστες, τα αισθήματα ευγνωμοσύνης και την όρεξη για ζωή ενός καταδικασμένου σε θάνατο ανθρώπου, ο οποίος μαθαίνει την τελευταία στιγμή ότι του παρέχεται χάρη; Οπωσδήποτε η συνειδητοποίηση της σωτηρίας του τον οδηγεί σε μια καινούργια δημιουργική ζωή. Έτσι κάπως παρουσιάζει ο Απ.Παύλος στη σημερινή αποστολική περικοπή τη βαθιά τομή που έγινε μέσα στην ιστορία της ανθρωπότητας πριν από δύο περίπου χιλιάδες χρόνια. Η περικοπή από την προς Εφεσίους επιστολή του (2,4-10) είναι σε μετάφραση η ακόλουθη:Ο Χριστός, ο πλούτος και η ζωή 04 Νοε. 17 (12:24) / Κυριακός ΛόγοςΟ Χριστός, ο πλούτος και η ζωή Ποιον λυπήθηκε ο θάνατος για τα πλούτη του; Ποιος γλίτωσε από την αρρώστια εξ’ αιτίας των χρημάτων του; Μεταξύ άλλων, τις παραπάνω σκέψεις εκθέτει ο Μ. Βασίλειος στον εξαίσιο του λόγο «Προς τους πλουτοῦντας».Η αισιόδοξη προοπτική του Χριστιανισμού για τον άνθρωπο 04 Νοε. 17 (12:10) / Κυριακός ΛόγοςΗ αισιόδοξη προοπτική του Χριστιανισμού για τον άνθρωπο «Προσέξτε με πόσο μεγάλα γράμματα σας γράφω τώρα με το ίδιο μου το χέρι. 'Οσοι θέλουν ν' αποκτήσουν καλή φήμη στους ανθρώπους, αυτοί σας υποχρεώνουν να περιτέμνεστε με μόνο στόχο να μην καταδιώκονται από τους Ιουδαίους εξαιτίας του σταυρού του Χριστού. 'Αλλωστε ούτε κι αυτοί που επιμένουν στην περιτομή τηρούν το νόμο. Απλώς θέλουν να περιτέμνεστε εσείς, για να καυχηθούν ότι σας κατάφεραν να το κάνετε. 'Η ελευθερία του ανθρώπου κατά τον Απ.Παύλο 26 Οκτ. 17 (20:26) / Κυριακός ΛόγοςΗ ελευθερία του ανθρώπου κατά τον Απ.Παύλο Το θέμα της δικαιώσεως του ανθρώπου με την πίστη στον Ιησού Χριστό και της ελευθερίας κυριαρχεί στην προς Γαλάτας επιστολή του Απ.Παύλου από την οποία είναι παρμένο το αποστολικό ανάγνωσμα της Κυριακής, το οποίο είναι σε μετάφραση το εξής:Η σπορά και η καρποφορία του Θείου Λόγου 14 Οκτ. 17 (15:32) / Κυριακός ΛόγοςΗ σπορά και η καρποφορία του Θείου Λόγου «Είπε ο Κύριος αυτήν την παραβολή: Βγήκε ο σπορέας για να σπείρει τον σπόρο του· καθώς έσπερνε, μερικοί σπόροι έπεσαν στον δρόμο, όπου καταπατήθηκαν και τους έφαγαν τα πουλιά. 'Αλλοι έπεσαν στις πέτρες και, όταν φύτρωσαν, ξεράθηκαν, γιατί δεν είχε υγρασία. 'Αλλοι σπόροι έπεσαν ανάμεσα σε αγκάθια και, όταν αυτά φύτρωσαν μαζί τους, τους έπνιξαν. 'Αλλοι όμως έπεσαν στο γόνιμο έδαφος, φύτρωσαν κι έδωσαν καρπό εκατό φορές περισσότερο. Αφού τα είπε όλα αυτά, πρόσθεσε με έμφαση: 'Οποιος έχει αυτιά για ν' ακούει ας τα ακούει.«Ο Θεός αγαπάει αυτόν που δίνει με ευχαρίστηση»08 Οκτ. 17 (10:12) / Κυριακός Λόγος«Ο Θεός αγαπάει αυτόν που δίνει με ευχαρίστηση»Η περικοπή αυτή από την Β΄ προς Κορινθίους επιστολή είναι εξαιρετικά επίκαιρη σήμερα. Το συγκεκριμένο ιστορικό υπόβαθρο για να την κατανοήσει κανείς είναι το εξής: Οι χριστιανοί των Ιεροσολύμων βρίσκονταν σε δύσκολη οικονομική και κοινωνική κατάσταση και αντιμετώπιζαν συνεπώς ζωτικά καθημερινά προβλήματα.