Κυριακός Λόγος

Κυριακή της Απόκρεω – Αναφορά στη Δευτέρα Παρουσία 18 Φεβ. 17 (19:09) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή της Απόκρεω – Αναφορά στη Δευτέρα Παρουσία Κάθε χρόνο κατά τη Κυριακή της Απόκρεω η Εκκλησία μας αναφέρεται στην Δευτέρα Παρουσία του Χριστού και στην τελική μας κρίση, εκφράζοντας έτσι το ζωηρό ενδιαφέρον της για την σωτηρία μας, τονίζοντας ταυτόχρονα την φιλευσπλαχνία και την φιλανθρωπία του Θεού προς όλους μας.
Όριο της ελευθερίας του χριστιανού η αγάπη 18 Φεβ. 17 (11:57) / Κυριακός ΛόγοςΌριο της ελευθερίας του χριστιανού η αγάπη Την Κυριακή των Απόκρεω η Εκκλησία μάς προβάλλει στην Ευαγγελική περικοπή της μελλούσης κρίσεως (Ματθ.25,31-46) την αγάπη ως το τελικό κριτήριο για τη διάκριση των ανθρώπων στους εκ δεξιών του Κριτού και στους εξ ευωνύμων και συνακόλουθα τη μελλοντική τύχη των ανθρώπων. Στην Αποστολική περικοπή (Α΄Κορ.8,8-9,2) ο Απ. Παύλος παρουσιάζει την αγάπη ως το όριο της ελευθερίας του χριστιανού. Ας δούμε πρώτα σε μετάφραση την Αποστολική περικοπή: Εδώ είναι ο παράδεισος και η κόλαση ; 18 Φεβ. 17 (11:43) / Κυριακός ΛόγοςΕδώ είναι ο παράδεισος και η κόλαση ; Περί της κολάσεως και περί της αιωνίου ζωής αναφέρει η σημερινή ευαγγελική περικοπή. Γενικότερα περί της μέλλουσας ζωής ή καλυτέρα περί της μέλλουσας υπάρξεως του ανθρώπου και της ανυπαρξίας.Η αγάπη στον πυρήνα της τελικής κρίσεως 18 Φεβ. 17 (10:53) / Κυριακός ΛόγοςΗ αγάπη στον πυρήνα της τελικής κρίσεως Μπροστά σε μια τρομερή αλλά και δίκαιη σκηνή μας τοποθετεί η σημερινή ευαγγελική διήγηση (Ματθ. 25, 31-46).. Την αγα­θότητα και καλοσύνη του Θεου μας υπογράμμισε η παρα­βολή της προηγούμενης Κυριακής με την εικόνα του Πα­τέρα που γεμάτος στοργή υποδέχεται το μετανιωμένο άσω­το παιδί του. Νεκροί μετά ή πριν τον Θάνατο; 17 Φεβ. 17 (17:33) / Κυριακός ΛόγοςΝεκροί μετά ή πριν τον Θάνατο; Πειρασμούς γεμάτη η ζωή. Πειρασμούς και κινδύνους. Εχθρούς ορατούς και αόρατους. Μα τελευταίος εχθρός μας ο Θανατος. Ο Θάνατος που άρπαξε το δικαίωμα της κοινωνίας με τον αδελφό, με τον συνάνθρωπο και μας χωρίζει από τα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής αυτής. Έτσι πορευόταν για αιώνες ο κόσμος. Με τον Θάνατο να διαφεντεύει. Με τον Θάνατο να καταβροχθίζει κάθε ίχνος ελπίδας. Μια Διαθήκη παλιά, γραμμένη από χέρι Θεού και μια προηγούμενη συντρίμμια της οργής του Μωϋσή πώς να νικήσουν τον "Ανίκητο";Η ασωτία της εποχής μας 11 Φεβ. 17 (21:17) / Κυριακός ΛόγοςΗ ασωτία της εποχής μας Στην Ευαγγελική Περικοπή αυτής της Κυριακής έχουμε την Παραβολή του Άσωτου υιού.Η παραβολή του αγαθού πατέρα 11 Φεβ. 17 (20:30) / Κυριακός ΛόγοςΗ παραβολή του αγαθού πατέρα Είπε ο Κύριος αυτή την παραβολή: «Κάποιος άνθρωπος είχε δύο γιους. Ο μικρότερος απ' αυτούς είπε στον πατέρα του: “πατέρα, δώσε μου το μερίδιο της περιουσίας που μου αναλογεί”· κι εκείνος τους μοίρασε την περιουσία. 'Υστερα από λίγες μέρες ο μικρότερος γιος τα μάζεψε όλα κι έφυγε σε χώρα μακρινή. Εκεί σκόρπισε την περιουσία του κάνοντας άσωτη ζωή. "Πάτερ αγαθέ" 11 Φεβ. 17 (12:03) / Κυριακός Λόγος"Πάτερ αγαθέ" Οι σκέψεις για την περίοδο του Τριωδίου, που ξεκίνησε από την προηγούμενη Κυριακή, ποικίλουν ανάλογα με το φρόνημα ή την άποψι του ανθρώπου για τη ζωή. Άλλοι βλέπουμε την περίοδο αυτή σαν μια ευκαιρία για άφθονο γλέντι και ξεφάντωμα και άλλοι σαν ένα προκαταρκτικό στάδιο με ωφέλιμες διηγήσεις του Κυρίου ως εφόδια για τη Μεγάλη Σαρακοστή που καταφθάνει. Πού βρίσκεται άραγε η Αλήθεια;Ασωτεία και Μετάνοια 11 Φεβ. 17 (11:14) / Κυριακός ΛόγοςΑσωτεία και Μετάνοια Ο λεγόμενος στην σημερινή ευαγγελική περικοπή άσωτος υιός είναι ένας από εμάς, ή καλύτερα εμείς είμαστε κατά την διάρκεια του επιγείου βίου μας οι άσωτοι υιοί. Ο συγκεκριμένος υιός δύναται κρινόμενος από τα έργα του σε σχέση με τους άλλους και συγκεκριμένα με τον πατέρα του να ονομαστεί και άσωτος αλλά και μετανοών.Απόστολος Παύλος: Ελευθερία και ευθύνη του Ανθρώπου έναντι του σώματος 11 Φεβ. 17 (11:05) / Κυριακός ΛόγοςΑπόστολος Παύλος: Ελευθερία και ευθύνη του Ανθρώπου έναντι του σώματος Η Αποστολική περικοπή, που διαβάζεται στη θεία Λειτουργία την β΄Κυριακή του Τριωδίου μαζί με τη Ευαγγελική παραβολή του ασώτου υιού ή ορθότερα του Εύσπλαχνου Πατέρα, είναι από την Α΄ προς Κορινθίους επιστολή 6,12-20 που σε μετάφραση είναι η εξής: «Αδελφοί, μερικοί μεταξύ σας λένε: ‘'Ολα μού επιτρέπονται’. Σωστά· όλα όμως δεν είναι προς το συμφέρον μου. 'Ολα μού επιτρέπονται, εγώ όμως δε θα αφήσω τίποτε να με κυριέψει. Η ταπεινή προσευχή οδηγεί στην ενότητα 04 Φεβ. 17 (21:29) / Κυριακός ΛόγοςΗ ταπεινή προσευχή οδηγεί στην ενότητα Η προσευχή είναι η αλυσίδα ουρανού και γης, ανθρώπου και Θεού. Με αυτήν συνδέεται όλη η ύπαρξη του ανθρώπου, καρδιά, νους, σώμα, ψυχή με την αγαθότητα του Θεού. Είναι μια ευχαριστιακή στάση μπροστά στον Θεό ή και μαζί με άλλους συνανθρώπους. Η προσευχή είναι ενοποιός πράξη γιατί μέσα από τον λόγο της, που γίνεται διάλογος επέρχεται και η ενότητα Θεού και ανθρώπων αλλά κυρίως ανθρώπων μεταξύ των. Η προσευχή είναι ταπείνωση σώματος και ψυχής, την οποία δεν είχε ο Φαρισαίος και είχε ο Τελώνης, όπως αναφέρεται στην σημερινή ευαγγελική περικοπή.H Κυριακή του Τελώνη και του Φαρισαίου 04 Φεβ. 17 (21:18) / Κυριακός ΛόγοςH Κυριακή του Τελώνη και του Φαρισαίου Αυτή η Κυριακή, που είναι γνωστή ως η Κυριακή του Τελώνη και του Φαρισαίου, αποτελεί ένα σημαντικό γεγονός μέσα στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας. Από σήμερα αρχίζουμε να χρησιμοποιούμε στις καθημερινές προσευχές μας τους ύμνους του Τριωδίου. Τα κείμενα αυτά συγκεντρώνονται στη σημασία της προσευχής και της μετάνοιας, ως μέσα που μας προετοιμάζουν πνευματικά με πίστη, αγάπη και ταπείνωση να ζήσουμε τα μεγάλα γεγονότα της ζωής του Κυρίου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού. Ο Χριστός ανατρέπει την ανθρώπινη αυτάρκεια και βεβαιότητα 04 Φεβ. 17 (21:11) / Κυριακός ΛόγοςΟ Χριστός ανατρέπει την ανθρώπινη αυτάρκεια και βεβαιότητα «Είπε ο Κύριος αυτήν την παραβολή: «Δύο άνθρωποι ανέβηκαν στο ναό για να προσευχηθούν. Ο ένας ήταν Φαρισαίος κι ο άλλος τελώνης. Ο Φαρισαίος στάθηκε επιδεικτικά κι έκανε την εξής προσευχή σχετικά με τον εαυτό του: “Θεέ μου, σ' ευχαριστώ που εγώ δεν είμαι σαν τους άλλους ανθρώπους άρπαγας, άδικος, μοιχός, ή και σαν αυτόν εδώ τον τελώνη. Εγώ νηστεύω δύο φορές την εβδομάδα και δίνω στο ναό το δέκατο απ' όλα τα εισοδήματά μου”. Ο τελώνης, αντίθετα, στεκόταν πολύ πίσω και δεν τολμούσε ούτε τα μάτια του να σηκώσει στον ουρανό. Χτυπούσε το στήθος του και έλεγε: “Θεέ μου, σπλαχνίσου με τον αμαρτωλό”. Σας βεβαιώνω πως αυτός έφυγε για το σπίτι του αθώος και συμφιλιωμένος με τον Θεό, ενώ ο άλλος όχι· γιατί όποιος υψώνει τον εαυτό του θα ταπεινωθεί, κι όποιος τον ταπεινώνει θα υψωθεί» (Λουκ. 18, 10-14).H ιστορία της Χαναναίας και η υγιής πίστη 28 Ιαν. 17 (17:41) / Κυριακός ΛόγοςH ιστορία της Χαναναίας και η υγιής πίστη Η Ευαγγελική περικοπή αυτής της Κυριακής αναφέρεται σε μια Χαναναία, που ζητούσε από τον Ιησού να θεραπεύσει την άρρωστη θυγατέρα της (Ματθαίου 15,21-28).Πίστη και Λογική που οδηγούν στην σωτηρία 28 Ιαν. 17 (17:27) / Κυριακός ΛόγοςΠίστη και Λογική που οδηγούν στην σωτηρία Από την σημερινή περικοπή εντύπωση κάνει η ευφυής απάντηση στον Χριστό μιας γυναίκας Χαναναίας, όταν ο Χριστός δεν ανταποκρίνεται αρχικά στο αίτημά της για θεραπεία της κόρης της. Είπε στον Χριστό, ότι ο άνθρωπος πρέπει να μην παίρνει το ψωμί των παιδιών του και να το δίνει στα ζώα, ζητώντας με τον τρόπο αυτό το έλεος του Κυρίου.Η πάλη εναντίον των συμβιβασμών και της υποκρισίας 28 Ιαν. 17 (17:11) / Κυριακός ΛόγοςΗ πάλη εναντίον των συμβιβασμών και της υποκρισίας Το αποστολικό ανάγνωσμα της Κυριακής, από την Β΄προς Κορινθίους επιστολή του Απ. Παύλου, είναι σε νεοελληνική μετάφραση το ακόλουθο: Δικαιοσύνη και ελεημοσύνη 21 Ιαν. 17 (19:22) / Κυριακός Λόγος Δικαιοσύνη και ελεημοσύνη Κατά την σημερινή ευαγγελική περικοπή δύο είναι οι καρποί της μετανοίας του Ζακχαίου.Όταν ο Χριστός συνάντησε έναν διεφθαρμένο 21 Ιαν. 17 (19:16) / Κυριακός ΛόγοςΌταν ο Χριστός συνάντησε έναν διεφθαρμένο Ο Χριστός σε όλη τη διδασκαλία του έχει μία άκρως αντισυμβατική συμπεριφορά. Εναντιώνεται σε κάθε τι που δεσμεύει τον άνθρωπο να ελευθερωθεί. Αποστρέφεται το γράμμα του νόμου και διδάσκει το πνεύμα του νόμου που σώζει. Συχνάζει στις πιο αλήτικες και διεφθαρμένες παρέες της εποχής και αδιαφορεί για τη γνώμη που ο κόσμος θα σχηματίσει.Κυριακή ΙΕ΄ Λουκά: Η σωτηρία ως συγχώρεση των αμαρτιών 21 Ιαν. 17 (19:08) / Κυριακός ΛόγοςΚυριακή ΙΕ΄ Λουκά: Η σωτηρία ως συγχώρεση των αμαρτιών Η περιγραφή μιας συνάντησης και των συνεπειών της αποτελεί το θέμα της ευαγγελικής περικοπής Λου 19:1-10. Πρωταγωνιστές της συνάντησης δύο μορφές που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αρχετυπικές. O Aπόστολος Παύλος για τα χαρακτηριστικά του γνήσιου εκκλησιαστικού ηγέτη 21 Ιαν. 17 (19:00) / Κυριακός ΛόγοςO Aπόστολος Παύλος για τα χαρακτηριστικά του γνήσιου εκκλησιαστικού ηγέτη Η αποστολική περικοπή της Κυριακής ΙΕ΄Λουκά προέρχεται από τις Ποιμαντικές επιστολές του Απ.Παύλου και ακριβέστερα από την Α΄προς Τιμόθεον 4,9-15. Είναι σε Νεοελληνική μετάφραση η ακόλουθη:Ευεργεσία χωρίς αντάλλαγμα που οδηγεί στην ευτυχία 14 Ιαν. 17 (17:26) / Κυριακός ΛόγοςΕυεργεσία χωρίς αντάλλαγμα που οδηγεί στην ευτυχία Συμφώνως με το σημερινό ευαγγέλιο οι εννέα ευεργετηθέντες λεπροί από τον Χριστό έδειξαν αδιαφορία και αχαριστία μετά από την δωρεά, παρότι πριν επιζητούσαν διακαώς την ευεργεσία..Τo «Ευχαριστώ» της ευγνωμοσύνης 14 Ιαν. 17 (15:28) / Κυριακός ΛόγοςΤo «Ευχαριστώ» της ευγνωμοσύνης Είναι τρομερό να φανταστούμε για μια στιγμή τον εαυτό μας απομακρυσμένο από όλους τους άλλους ανθρώπους, με απαγόρευση κάθε δυνατότητας επαφής και συναντήσεως, με άρρωστο και συνεχώς φθειρόμενο κορμί από κάποια μεταδοτική αρρώστια και επί πλέον συνοδευμένο με τη μόνιμη καταφρόνια της κοινωνίας ότι η αρρώστια που έχουμε αποτελεί τιμωρία για την αμαρτωλή ζωή μας. Και ξαφνικά κάποιος μας πλησιάζει αψηφώντας τους κιν­δύνους, καταπατώντας τις επικρατούσες κοινωνικές προ­καταλήψεις, δείχνοντας άφοβα και απεριόριστα την αγά­πη του. «Μετανοείτε γιατί έφτασε η Βασιλεία των Ουρανών» 07 Ιαν. 17 (23:59) / Κυριακός Λόγος«Μετανοείτε γιατί έφτασε η Βασιλεία των Ουρανών» Η ευαγγελική περικοπή αυτής της Κυριακής αναφέρεται στην έναρξη του δημόσιου κηρύγματος του Ιησού Χριστού (Ματθαίου 4, 12 – 17). Το βασικό περιεχόμενο του κηρύγματος του Ιησού Χριστού αναφέρεται στη Μετάνοια και στη Βασιλεία των Ουρανών.