Θεολογικά - Ιστορικά

Ο συμβολισμός - το μυστήριο δύο επιστολών του αποστόλου Ιωάννου 19 Ιουν. 17 (11:23) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ συμβολισμός - το μυστήριο δύο επιστολών του αποστόλου Ιωάννου Ὁ λόγος εἶναι γιά τίς Β΄ καί Γ΄ μικρές, ἀλλά καθολικές, ἐπιστολές τοῦ ἀποστόλου Ἰωάννου.
Οι "Χριστιανοί" στα πρώτα Αποστολικά χρόνια15 Ιουν. 17 (08:59) / Θεολογικά - ΙστορικάΟι "Χριστιανοί" στα πρώτα Αποστολικά χρόνιαΣτὸ κείμενο τῶν Πράξεων ὡς αἰτία γιὰ τὴν καθιέρωση τοῦ ὀνόματος «χριστιανοὶ» προβάλλεται ἡ μεγάλη αὔξηση τοῦ πλήθους τῶν πιστῶν μετὰ ἀπὸ τὸ ἐπιτυχημένο ἱεραποστολικὸ ἔργο τῶν Ἀποστόλων Παύλου καὶ Βαρνάβα στὴν Ἀντιόχεια καὶ τὴν ἐνίσχυση τῆς αὐτοπεποίθησης καὶ τῆς αὐτοσυνειδησίας τῶν πιστῶν.40 μέρες για 1000 χρόνια... 29 Μαΐ. 17 (21:10) / Θεολογικά - Ιστορικά40 μέρες για 1000 χρόνια... Πολλές φορές έγραψα για το πάρσιμο της Πόλις όπως θα έλεγε προσφυώς και ο πολύς Κόντογλους! Κάθε φορά όμως είναι ξέχωρη όταν ανατέλλει μια συγκεκριμένη ημερομηνία στο ημερολόγιο που γράφει 29 Μαΐου! Άλωση και αλλοίωση 29 Μαΐ. 17 (20:15) / Θεολογικά - ΙστορικάΆλωση και αλλοίωση Έρχεται το ημερολόγιο να μας θυμίσει και ταυτόχρονα να μας λυπήσει καθώς αυτό συναντά την 29η Μαΐου κάθε χρόνου. Τρέχει 564 χρόνια πίσω και βλέπει πολιορκία μέχρι αίματος, αντίσταση μέχρι πτώσης, μάχη μέχρι ήττας. Η του Μεγάλου Κωνσταντίνου πόλη δέχεται την μανία των Οθωμανών, ισοπεδώνεται και γυρίζει σελίδα. Πρωτοφανή η βαρβαρότητα, πιο ανήκουστα όσα θ' ακολουθήσουν.Die Schaffung und Lösung des Filioque-Problems 29 Μαΐ. 17 (11:00) / Θεολογικά - ΙστορικάDie Schaffung und Lösung des Filioque-Problems Die getrennte Untersuchung der Verben εκπορεύεται - ausgehen (Joh 15,26 «ὅ παρά τοῦ Πατρός ἐκπορεύεται - der vom Vater ausgeht» und des Glaubensbekenntnisses: «τό ἐκ τοῦ Πατρός ἐκπορευόμενον - der aus dem Vater hervorgeht») und procedere (auf Latein) hilft, wie festgestellt wurde, nicht entscheidend für das Verständnis und die Lösung des Filioque-Problems zwischen Ost und West. Denn beide Verben (ἐκπορεύεσθαι und procedere) können die besondere Bedeutung des Entspringen annehmen und die allgemeine Bedeutung des Kommens und Herauskommens.Η τελευταία ομιλία του αυτοκράτορος Κωνσταντίνου ΙΑ΄ Παλαιολόγου πριν την άλωση28 Μαΐ. 17 (16:29) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ τελευταία ομιλία του αυτοκράτορος Κωνσταντίνου ΙΑ΄ Παλαιολόγου πριν την άλωσηΣτις 29 Μαΐου 1453, στις 14:30 το μεσημέρι ακούστηκε το "Εάλω η Πόλις". Ένας κόσμος τελειώνει και ένας νέος αρχίζει. Η Πόλις, το καύχημα της Οικουμένης πέφτει ύστερα από έντεκα αιώνες στα χέρια αλλογενούς, αλλογλώσσου και αλλοθρήσκου κατακτητού. Η Άλωση της Πόλεως σημάδεψε την μετέπειτα πορεία του Γένους και της Εκκλησίας. Η ετυμολογία του ονόματος «χριστιανοί»27 Μαΐ. 17 (02:46) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ ετυμολογία του ονόματος «χριστιανοί»Ἡ λέξη «χριστιανοὶ» ἀποτελεῖται ἀπὸ ἀπὸ δύο διαφορετικὰ μεταξύ τους μέρη:Τα μέλη της Εκκλησίας «Οι επικαλούμενοι το όνομα»27 Μαΐ. 17 (02:40) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα μέλη της Εκκλησίας «Οι επικαλούμενοι το όνομα»Σὲ προηγούμενη ἀνάρτησή μας μὲ τίτλο «Πῶς ἀποκαλοῦνται τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας στὴν Καινὴ Διαθήκη. Στὴν Ἀντιόχεια ὀνομαστήκαμε γιὰ πρώτη φορὰ «χριστιανοὶ» (Α΄ μέρος)» ἀναφερθήκαμε σὲ διάφορους προσδιορισμοὺς μὲ τοὺς ὁποίους ἀποκαλοῦσαν τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας στὴν Καινὴ Διαθήκη.Στην Αντιόχεια ονομαστήκαμε για πρώτη φορὰ «χριστιανοί» (Α΄ μέρος)14 Μαΐ. 17 (14:05) / Θεολογικά - ΙστορικάΣτην Αντιόχεια ονομαστήκαμε για πρώτη φορὰ «χριστιανοί» (Α΄ μέρος)Μία πολὺ ἐνδιαφέρουσα στιγμὴ τῆς χριστιανικῆς ζωῆς τῆς Ἀντιόχειας εἶναι ἡ μαρτυρία τοῦ Πράξεων 11:26 ὅτι ἐκεῖ ἀποδόθηκε γιὰ πρώτη φορὰ στοὺς πιστοὺς τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ὁ χαρακτηρισμὸς «χριστιανοί». Ἐπιπλέον, στὴν πόλη αὐτὴ ἡ Ἐκκλησία ὀνομάσθηκε γιὰ πρώτη φορὰ «χριστιανισμός», ὅπως μαθαίνουμε ἀπὸ τὴν Ἐπιστολὴ ποὺ ἔστειλε ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος στὴν ἐκκλησία τῆς Μαγνησίας τῆς Μικρᾶς Ἀσίας.Η ελληνική βυζαντινή αυτοκρατορία10 Μαΐ. 17 (23:44) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ ελληνική βυζαντινή αυτοκρατορίαΣτις 11 Μαίου του 330, μια νέα Πόλη και ένας νέος κόσμος γεννιούνται. O Πρώτος Ρωμηός Αυτοκράτορας, ύστερα από την νίκη του εναντίον του Λικινίου, μένει ο μοναδικός κυρίαρχος και Ηγέτης μιας καταρρέουσας Αυτοκρατορίας, η οποία ήθελε ανανέωση και αναγέννηση. Αφήνει την παλαιά Ρώμη, η οποία είχε ξεπέσει λόγω του παρελθόντος της, αναζητά μια νέα τοποθεσία για να εγκαταστήσει εκεί το επιτελείο του και ό,τι υγιές είχε μείνει από το παρελθόν. Ο Άγιος Λέων ο εν Μεθώνη Μεσσηνίας 30 Απρ. 17 (16:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Άγιος Λέων ο εν Μεθώνη Μεσσηνίας Το παρακάτω κείμενο δημοσιεύεται με την ευκαιρία της εορτής, την Κυριακή των Μυροφόρων, της Συνάξεως των Μεσσηνίων Αγίων, προκειμένου να γίνει γνωστός ο βίος ενός εξ αυτών του Αγίου Λέοντος Μεθώνης και να δούν όλοι την ορθή εικονογράφησή του.Οἱ Μυροφόρες φθάνουν στὸν κενὸ τάφο30 Απρ. 17 (13:09) / Θεολογικά - ΙστορικάΟἱ Μυροφόρες φθάνουν στὸν κενὸ τάφοΣύμφωνα μὲ τὴν ἐπικρατοῦσα στὸν ἰουδαϊσμὸ συνήθεια κατὰ τὴν ἐποχὴ τοῦ Χριστοῦ ἕνα νεκρὸ σῶμα ἔπρεπε νὰ ἀλειφθεῖ μὲ πολύτιμα μύρα ὥστε νὰ εἶναι ἕτοιμο γιὰ νὰ παραδοθεῖ στὴ φθορὰ τοῦ θανάτου. Ἀπὸ αὐτὴ τὴν πρακτικὴ δὲν ἐξαιρέθηκε οὔτε τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ ὁμάδα μυροφόρων γυναικῶν ἐπισκέφθηκε τὸν τάφο γιὰ νὰ πράξει τὸ καθῆκον κάθε εὐσεβοῦς Ἰουδαίου ἀπέναντι σὲ ἕναν νεκρό. Μέλη της Εκκλησίας του Αναστημένου Χριστού 17 Απρ. 17 (17:31) / Θεολογικά - Ιστορικά Μέλη της Εκκλησίας του Αναστημένου Χριστού Ο Χριστός εξηγέρθη του τάφου και είδαμε την δόξαν Αυτού όπως την είδαν οι μαθητές Του. Το θαύμα το ανακοίνωσε σε ώτα ακουόντων, δεν προέβαλλε το θαύμα σε θεληματικά τυφλούς. Γι’ αυτό εκείνοι που είδαν και βλέπουν τον Χριστό είναι οι αληθινοί μάρτυρες της Αναστάσεως Του. Οι άλλοι, οι μη θελοντες να δούν, δεν μπορούν να βεβαιώσουν την Ανάσταση.«Μείνον μεθ᾿ ημών, ότι προς εσπέραν ήδη η ημέρα …»15 Απρ. 17 (21:57) / Θεολογικά - Ιστορικά«Μείνον μεθ᾿ ημών, ότι προς εσπέραν ήδη η ημέρα …»Πολλά σημεῖα γύρω ἀπό τό μεγάλο γεγονός τῆς Ἀναστάσεως μένουν ἄγνωστα καί ἀκατανόητα ἀπό τούς ἀνθρώπους, πιστούς καί μη. Πρῶτα καί κύρια τό γεγονός καθ᾿ ἑαυτό. Ὁ φιλοπερίεργος νοῦς μας συχνά ἀνατρέχει σέ αὐτές τίς μοναδικές στιγμές καί ἐρευνώντας προσπαθεῖ νά ἀποκαλύψει τόν μυστικό τρόπο μέ τόν ὁποῖο ἐξελίχθηκαν τά πράγματα.Σκοπός ζωής15 Απρ. 17 (19:00) / Θεολογικά - ΙστορικάΣκοπός ζωήςΗ λύπη έδωσε την θέση της στην χαρά, η απαισιοδοξία στην ελπίδα, η απογοήτευση στην νίκη, αφού: Χ Ρ Ι Σ Τ Ο Σ Α Ν Ε Σ Τ Η !Το μυστήριο του ευχελαίου 12 Απρ. 17 (14:49) / Θεολογικά - ΙστορικάΤο μυστήριο του ευχελαίου Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι το νοσοκομείο, όπου ο πιστός μπορεί να θεραπευτεί από τις ψυχοσωματικές ασθένειες. Η ασθένεια είναι μια φοβερή κατάσταση στον άνθρωπο, που οφείλεται στην αμαρτία που ήλθε στον κόσμο, μετά την πτώση του Αδάμ και της Εύας. Δεν έπλασε δηλαδή ο Θεός τον άνθρωπο για ν’ αρρωσταίνει, αλλά να ζει με υγεία ψυχής και σώματος. Ωστόσο όλοι, ως “απόγονοι του Αδάμ”, περνούμε ασθένειες μικρές ή μεγάλες, σύντομες ή μακροχρόνιες, ιάσιμες ή ανίατες, γιατί η ανθρώπινη φύση μας αρρώστησε.Η Κοπτική Εκκλησία12 Απρ. 17 (13:23) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ Κοπτική ΕκκλησίαΜε αφορμή την αποτρόπαια εγκληματική και τρομοκρατική επίθεση σε Κοπτική Εκκλησία της Αιγύπτου λίγες ημέρες πρίν από την Μεγάλη Εορτή του Πάσχα, θα ήθελα μέσα από την φιλόξενη ιστοσελίδα amen.gr να παρουσιάσουμε δι' ολίγον την ιστορία της εν λόγω Εκκλησίας, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει γίνει στόχος ακραίων ομάδων.Ο Μουσταφά Κεμάλ και η μουσειοποίηση της Αγίας Σοφίας12 Απρ. 17 (11:34) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Μουσταφά Κεμάλ και η μουσειοποίηση της Αγίας ΣοφίαςΟ ιδρυτής της νέας Τουρκίας Μουσταφά Κεμάλ ήταν θρησκευτικά αδιάφορος. Όμως χρησιμοποίησε τη θρησκεία του Ισλάμ και συσπείρωσε τη μουσουλμανική πλειονότητα του πληθυσμού της Τουρκίας και «συναδελφώθηκε» επίσημα με τους άθεους μπολσεβίκους για να εκδιώξει τους «χριστιανούς» Συμμάχους από τη Μικρά Ασία και να ανατρέψει τη «Συνθήκη των Σεβρών». Η βία φέρνει βία 09 Απρ. 17 (13:51) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ βία φέρνει βία Έκθαμβοι και εμβρόντητοι βρίσκονται όλοι με τα νέα άσχημα γεγονότα στην Ανατολή, όπου δεκάδες αθώα μικρά παιδιά στοιβάζονται και θάπτονται νεκρά. Τα ενταφιάζουν γρήγορα στην γη, πρόωρα, μην έχοντας ακόμα γνωρίσει ούτε στο ελάχιστο την ζωή, αλλά ταυτόχρονα έχοντας γνωρίσει τις εμπάθειες και τα αποτελέσματά τους. Εξ αυτών την πρωτοκαθεδρία κρατά ο εγωισμός. Η δύναμη των συμφερόντων είναι και αυτή δικά του «οψώνιο» και το κόστος τους οδηγεί στην απώλεια της ζωής.Συμφέρον και αντίδραση 08 Απρ. 17 (23:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΣυμφέρον και αντίδραση Όλα είναι έτοιμα για την ιστορική είσοδο του Κυρίου στην Αγία Πόλη, λίγες μέρες πριν το Πάθος Του. Ο λαός στη θέση του, τα κλαδιά της φοινικιάς στα χέρια τους, τα ρούχα στρώθηκαν, η άρχουσα τάξη στην άκρη με την προκατάληψή της. Το θέμα είναι πώς ο καθένας αντιλαμβάνεται την υποδοχή, για ποιο λόγο συμμετέχουν κάποιοι και πού αποσκοπούν οι ζητοκραυγές τους. Κατά το συμφέρον και η αντίδραση, κατά την ανάγκη η συμμετοχή, κατά την κακία οι σκέψεις.Σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας: Χωρισμός ή ενίσχυση της αυτοδιοικήσεως της Εκκλησίας; 27 Μαρ. 17 (15:25) / Θεολογικά - ΙστορικάΣχέσεις Κράτους - Εκκλησίας: Χωρισμός ή ενίσχυση της αυτοδιοικήσεως της Εκκλησίας; Εδώ και κάποιες δεκαετίες, το «ζήτημα» των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας με ειδικότερη έκφανση αυτή του «χωρισμού» Κράτους – Εκκλησίας έρχεται και επανέρχεται στο προσκήνιο, κατά κανόνα ως ιδέα αλλά ποτέ ως πραγματικότητα. Άραγε, αυτό οφείλεται στο ότι κατά βάθος κανείς δεν θέλει να το θέσει υπό συζήτησιν ή στο ότι επί της ουσίας τελικά δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα; Η απάντηση θα δοθεί παρακάτω.Πως δημιουργηθήκαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο της 23ης Μαρτίου 1821 στην Καλαμάτα και η συμμετοχή της Εκκλησιαστικής κοινότητος.-κριτική θεώρησή τους23 Μαρ. 17 (16:33) / Θεολογικά - ΙστορικάΠως δημιουργηθήκαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο της 23ης Μαρτίου 1821 στην Καλαμάτα και η συμμετοχή της Εκκλησιαστικής κοινότητος.-κριτική θεώρησή τουςΕδώ και πολλά χρόνια ο Νίκος Ζερβής έχει αποδείξει, ότι η δοξολογία για την απελευθέρωση της Καλαμάτας από τους Τούρκους δεν πραγματοποιήθηκε στον Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων Καλαμάτας, αλλά στον Ιερό Ναό του Άγιου Ιωάννου του Προδρόμου. ( Νίκου Ζερβή, Που έγινε η πρώτη δοξολογία στην Καλαμάτα στις 23 Μαρτίου 1821; Ανάτυπον από τα Πρακτικά Β’ τοπικού Συνεδρίου Μεσσηνιακών Σπουδών Κυπαρισσία 27-29 Νοεμ. 1984 ).Η σημασία της θρησκευτικής πίστης για την κοινωνία και τη ζωή 14 Μαρ. 17 (09:18) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ σημασία της θρησκευτικής πίστης για την κοινωνία και τη ζωή Οι σύντομες παρατηρήσεις που περιέχονται στο κείμενο αυτό δεν αποτελούν μεμονωμένη απόπειρα συζήτησης και πειθούς επάνω σε ένα θεμελιώδες θεολογικό ζήτημα, αλλά εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ανανεωμένου στη βιβλιογραφία ενδιαφέροντος για ένα αντικείμενο που το πραγματεύονται τόσο εμπειρικές όσο και πειραματικές μελέτες.