Θεολογικά - Ιστορικά

Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ και η 15η Ιανουαρίου 14 Ιαν. 17 (22:31) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ και η 15η Ιανουαρίου Ο Άγιος Νεκτάριος είναι θαυμαστώς συνδεδεμένος με την ημερομηνία της 15ης Ιανουαρίου. Είναι σημαίνουσα η ημερομηνία αυτή για την επί της γης βιοτή του Αγίου Νεκταρίου.
Πως η Εκκλησία αντιμετώπισε το 1927 μια ανταρσία06 Ιαν. 17 (00:01) / Θεολογικά - ΙστορικάΠως η Εκκλησία αντιμετώπισε το 1927 μια ανταρσίαΤο Ημερολογιακό ζήτημα εκλόνισε την ειρήνη στο Άγιον Όρος το 1927 και η περιστολή αυτής της ανταρσίας ήταν δύσκολη χωρίς πειθαρχικά μέτρα. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το κανονικό ολίσθημα και αποκατασταθεί η «κοινωνία» των Αγιορείτικων θυσιαστηρίων με τον επίσκοπο και Πατριάρχη τους στάλθηκε από το Φανάρι στις Καρυές ο μετριοπαθής και διακριτικός μητροπολίτης Μαρωνείας Άνθιμος Ε’ ο Σαρίδης, βαθύς γνώστης του «Ημερολογιακού ζητήματος» για να αποκαταστήσει τη γαλήνη στη Μοναστική Πολιτεία ως πατριαρχικός Έξαρχος.Ο Μεγάλος Αγιασμός των Φώτων και η εορτή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου 05 Ιαν. 17 (22:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Μεγάλος Αγιασμός των Φώτων και η εορτή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου Η μεγάλη και δεσποτική εορτή των Θεοφανίων σχετίζεται με την τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού, τον οποίο ο λαός μας τιμά και σέβεται ιδιαιτέρως, επιζητώντας την αγιαστική του επενέργεια. Τον αγιασμό της παραμονής ρίχνουν στις βρύσες του σπιτιού και του χωριού, και με αυτόν ραντίζουν τα σπίτια, τα χωράφια και τα υποστατικά τους, ανθρώπους, καλλιέργειες και ζώα, ώστε όλα να αγιαστούν. Θεωρούν ότι με αυτόν αποδιώκονται οι καλικάντζαροι, που ήταν ελεύθεροι όλο το Δωδεκαήμερο, και που ροκάνιζαν το στύλο της γης, παραλίγο δε να τον κόψουν.Τα Άγια Θεοφάνεια: υπόθεση παιδείας στον ελληνικό πολιτισμό 05 Ιαν. 17 (10:16) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα Άγια Θεοφάνεια: υπόθεση παιδείας στον ελληνικό πολιτισμό Ο εορτασμός των Αγίων Θεοφανείων κατέχει αναμφισβήτητα μία σπουδαία θέση στη ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στο τέλος του χρόνου… 31 Δεκ. 16 (15:51) / Θεολογικά - ΙστορικάΣτο τέλος του χρόνου… Τέλος του χρόνου… Ποιού χρόνου; Δεν είναι όλες οι μέρες ίδιες; Δημιούργημα ανθρώπινο ο χρόνος, αναγκαίο για να ορίζουμε την πορεία μας μέσα στη φθορά. Αλλά και για να μας θυμίζει ότι τίποτε στον κόσμο αυτό δεν είναι μόνιμο και στάσιμο. «Τα πάντα ρει», του αρχαίου Ηράκλειτου, είναι αλήθεια! Όλα τρέχουν, αλλάζουν, γίνονται αλλιώτικα από χθες. Αυτό σε άλλους προκαλεί πόνο και σε άλλους χαρά. Σε άλλους σημαίνει ανασφάλεια και σε άλλους ανανέωση.Ο χρόνος στην αιωνιότητα 31 Δεκ. 16 (15:43) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ χρόνος στην αιωνιότητα Τι σχέση έχει άραγε ο χρόνος με την αισθητή φύση; Με τον άνθρωπο, την κτίση, τα δέντρα, τη θάλασσα, το έδαφος; Είναι ανεξάρτητος από τα αισθητά; «Συμφυής ἄρα τῷ κόσμῳ» θα μας πει στην Εξαήμερο ο Μ. Βασίλειος.«Τό πάντων καινόν καινότατον νέον» 25 Δεκ. 16 (21:43) / Θεολογικά - Ιστορικά«Τό πάντων καινόν καινότατον νέον» Στην εποχή μας, όπως όλοι γνωρίζουμε, υπάρχει υπερπαραγωγή νέων. Χιλιάδες άνθρωποι σε όλον τον κόσμο εργάζονται στην ειδησεογραφία. Χιλιάδες οργώνουν την υφήλιο για να συλλέξουν νέα. Νέα εντυπωσιακά, περίεργα, νέα αληθινά, νέα κατασκευασμένα, νέα καλά, νέα κακά.Τα Χριστούγεννα των Χριστιανών 23 Δεκ. 16 (13:29) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα Χριστούγεννα των Χριστιανών Χριστούγεννα και φέτος! Με την πανηγυρική Λειτουργία, την προηγηθείσα νηστεία, την εξομολόγηση που καθαρίζει και τη Θεία Κοινωνία που εξαγνίζει. Όλα ήρεμα, ωραία, οικογενειακά, λαμπρά. Με χαμόγελα, ευχές και δώρα, με τραπέζια και γλυκά. Γιατί όλα θα πρέπει να επιβεβαιώνουν την ευχή «Καλά Χριστούγεννα!»…«Γένους βροτείου τὴν ἀνάπλασιν πάλαι…..» 23 Δεκ. 16 (11:47) / Θεολογικά - Ιστορικά«Γένους βροτείου τὴν ἀνάπλασιν πάλαι…..» Στην υμνολογία της εορτής των Χριστουγέννων, κυριαρχεί έντονα το στοιχείο της αναδημιουργίας, πρόκειται δηλαδή για μια εκ νέου δημιουργία του ανθρώπου από τον Θεό. Τέτοια πολύ πιο όμορφη και απείρως ανώτερη από την πρώτη.50 έτη από την κοίμηση του π. Ιωήλ Γιαννακόπουλου - Παρουσίαση ανέκδοτης ομιλίας του18 Δεκ. 16 (22:16) / Θεολογικά - Ιστορικά50 έτη από την κοίμηση του π. Ιωήλ Γιαννακόπουλου - Παρουσίαση ανέκδοτης ομιλίας τουΣτις 23 Δεκεμβρίου 2016 συμπληρώνονται 50 έτη από την κοίμηση τού Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου ( 1901-1966 ). Ο π. Ιωήλ εκοιμήθη στις 23 Δεκεμβρίου 1966.Η Εκκλησία αφορίζει τον Βενιζέλο…* 18 Δεκ. 16 (21:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ Εκκλησία αφορίζει τον Βενιζέλο…* 12 Δεκεμβρίου 1916. Πριν από 100 δηλαδή χρόνια ... Η Αυτοκέφαλη, ακριβώς ειπείν, Εκκλησία της Ελλάδος ρίχνει, κυριολεκτικώς και μεταφορικώς, τον λίθο του αναθέματος κατά του Ελ. Βενιζέλου, «του επιβουλευθέντος την Βασιλείαν και την Πατρίδα και καταδιώξαντος και φυλακίσαντος Αρχιερείς». Η δικαιολογητική θεμελίωσή του αρθρώνεται στα δύο σκέλη του, το πρώτο εκ των οποίων αποκαλύπτει ανερυθρίαστα τον πολιτικό χρωματισμό του…Η άρση των αναθεμάτων07 Δεκ. 16 (11:57) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ άρση των αναθεμάτωνΣτις 7 Δεκεμβρίου, η Εκκλησία μας τιμά την ιερά μνήμη του εν αγίοις πατρός ημών Αμβροσίου Επισκόπου Μεδιολάνων, το σημερινό Μιλάνο. Αυτήν την ημέρα διάλεξε και η Εκκλησία ώστε να σβήσει από την μνήμη της τα αναθέματα πού είχαν καταθέσει ο Καρδινάλιος Ουμβέρτος στις 16 Ιουλίου 1054 εναντίον του Πατριάρχου Μιχαήλ Κηρουλαρίου, και λίγες ημέρες μετά, στις 24 του ιδίου μηνός, ο Πατριάρχης Μιχαήλ Κηρουλάριος εξέδωσε το δικό του ανάθεμα εναντίον του Ουμβέρτου. Άγιος Αμβρόσιος Μεδιολάνων: Καρποί και πνευματική ζωή 07 Δεκ. 16 (11:47) / Θεολογικά - ΙστορικάΆγιος Αμβρόσιος Μεδιολάνων: Καρποί και πνευματική ζωή O Άγιος Αμβρόσιος Επίσκοπος Μεδιολάνων, (το σημερινό Μιλάνο), σύγχρονος των Λατίνων Πατέρων της Εκκλησίας της Δύσεως. Έζησε σε εποχή έντονων δογματικών ερίδων, τόσο για την θεότητα του Χριστού, όσο και για την θεότητα του Αγίου Πνεύματος. Ζούσε απλά και λιτά, λειτουργούσε κάθε μέρα και πήρε μέρος στην ποιμαντική αντιμετώπιση του προβλήματος της σύγχυσης, ανάμεσα στα δογματικά ζητήματα και των θεμάτων των μετανοημένων αμαρτωλών.Ο Άγιος Νικόλαος στην Α' Οικουμενική Σύνοδο 05 Δεκ. 16 (11:49) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Άγιος Νικόλαος στην Α' Οικουμενική Σύνοδο Βρισκόμαστε στη Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ.Χ.. Ο Χριστιανισμός και το κήρυγμα της Αναστάσεως του Χριστού από τη μικρή γειτονία της Παλαιστίνης διαδίδεται σε ολόκληρο τον κόσμο.«Η γλώσσα της Καινής Διαθήκης»: μία ενδιαφέρουσα μελέτη28 Νοε. 16 (12:45) / Θεολογικά - Ιστορικά«Η γλώσσα της Καινής Διαθήκης»: μία ενδιαφέρουσα μελέτηΈνα από τα τελευταία έργα του Αναπληρωτή Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ Θωμά Αντ. Ιωαννίδη πραγματεύεται το εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα «Η γλώσσα της Καινής Διαθήκης». Ο καλαίσθητος αυτός τόμος εξεδόθη από τις Εκδόσεις «Έννοια» τον Ιούνιο του 2014.H μέθοδος των ιερών Πατέρων της Εκκλησίας και των Οικουμενικών Συνόδων σε αντιδιαστολή προς τους αρνητές της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου (Β' Μέρος)21 Νοε. 16 (23:19) / Θεολογικά - ΙστορικάH μέθοδος των ιερών Πατέρων της Εκκλησίας και των Οικουμενικών Συνόδων σε αντιδιαστολή προς τους αρνητές της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου (Β' Μέρος)Αὐτό εἶναι τό πνεῦμα καί τό φρόνημα, ἀλλά καί ἡ συγκεκριμένη ποιμαντική τῶν ἱ. Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας καί κατά συνέπειαν καί τό ἔργον τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων στή διατύπωση τῆς ὀρθῆς, τῆς ὀρθοδόξου πίστεως. Ὡς ἐκ τούτου κανείς ποτέ δέν ἰσχυρίσθηκε, ὅτι καί οἱ δογματικές λεκτικές διατυπώσεις τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων ἦταν ἐπαναλήψεις τῶν προηγουμένων Συνόδων οὔτε ὅτι εἶχαν ἀπόλυτο θεόπνευστο χαρακτῆρα.[1]Η χρήση του όρου «Εκκλησία-Εκκλησίαι» στο Κείμενο «Σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας προς τον λοιπόν Χριστιανικόν κόσμον» 18 Νοε. 16 (19:54) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ χρήση του όρου «Εκκλησία-Εκκλησίαι» στο Κείμενο «Σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας προς τον λοιπόν Χριστιανικόν κόσμον» Τόν τελευταῖο καιρό καταβάλλεται μία συντονισμέ­νη προσπάθεια, ἀπό ὁρισμένες ὁμάδες (κληρικῶν καί λαϊκῶν) μέ σκοπό νά ἀποδυναμώσουν ἤ καί νά ἀκυρώσουν τό ἔργο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου τῆς Ὀρθόδο­ξης Ἐκκλησίας, (Κρήτη, Ἰούνιο τοῦ 2016), μέ κύριο καί πρωταρχικό ἐπιχείρημά τους, ὅτι μέ τή χρήση τοῦ ὅρου «Ἐκκλησία-Ἐκκλησίαι» στό συνοδικό Κείμενο « Σχέσεις τῆς Ὀρ­θο­δόξου Ἐκκλησίας πρός τόν λοιπόν Χρι­στια­νι­κόν κόσμον», προσ­δίδεται καί ἀναγνωρίζεται ἐκκλησιαστικό­τη­­τα καί σέ ἄλλες ἑτερόδοξες χριστιανικές κοινότητες καί ὁμολογίες.Ο καλός Σαμαρείτης σήμερα 12 Νοε. 16 (11:06) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ καλός Σαμαρείτης σήμερα Κάποιος νομικός προσπαθεί να πειράξει, να περιγελάσει τον Χριστό. Ο Χριστός χωρίς να πειραχθεί απαντά στα ερωτήματά του λέγοντάς του την παραβολή του Καλού Σαμαρείτη.Τα λυπηρά της ζωής των ανθρώπων ως οδός Μετανοίας08 Νοε. 16 (23:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα λυπηρά της ζωής των ανθρώπων ως οδός Μετανοίας“Όποιος υποφέρει τα λυπηρά, θα πετύχει και τα χαρούμενα. Και όποιος ανέχεται με καρτερικότητα τα θλιβερά συμβάντα, δεν θα στερηθεί και τα ευχάριστα”, μας διαβεβαιώνει ο άγιος Νείλος ο Ασκητής. Άγιος Νεκτάριος: Ο προσωπικός μας πρόδρομος 08 Νοε. 16 (21:08) / Θεολογικά - ΙστορικάΆγιος Νεκτάριος: Ο προσωπικός μας πρόδρομος Για κάθε άνθρωπο υπάρχει η ιστορία, η οποία μαρτυρεί το παρελθόν, ερμηνεύει τις προθέσεις και αποκαλύπτει τις διαθέσεις. Όταν μάλιστα πρόκειται για πρόσωπο της Εκκλησίας η κατάσταση αποκτά άλλη βαρύτητα, γιατί εκείνο το πρόσωπο γίνεται σημείο σύγκρισης με τους άλλους και αποβαίνει παράδειγμα να το ακολουθήσουμε. Μια τέτοια μορφή συναντά το συναξάρι και η υμνολογία της Εκκλησίας μας στις 9 Νοεμβρίου, όπου το ημερολόγιο καταγράφει την κοίμηση του Αγίου Νεκταρίου. H μέθοδος των ιερών Πατέρων της Εκκλησίας και των Οικουμενικών Συνόδων σε αντιδιαστολή προς τους αρνητές της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου (Α' Μέρος)03 Νοε. 16 (18:08) / Θεολογικά - ΙστορικάH μέθοδος των ιερών Πατέρων της Εκκλησίας και των Οικουμενικών Συνόδων σε αντιδιαστολή προς τους αρνητές της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου (Α' Μέρος)Εἶναι γνωστό ὅτι σέ κάθε ἐποχή οἱ ἱ. Πατέρες καί οἱ Οἰκουμενικές Σύνοδοι στίς δογματικές τους ἀποφάσεις καί διατυπώσεις χρησιμοποίησαν τή γλώσσα τῆς ἐποχῆς τους και ὁρολογία εἴτε μέ τό περιεχόμενο, τό ὁποῖο εἶχε, ἤ δίδοντας νέα χριστιανική σημασία στίς λέξεις ἀκόμα καί ἀπό τήν ἑλληνική φιλοσοφία. Αὐτό εἶναι γνωστόν. Η ιστόρηση του εν Φαναρίω «Μικρού Συνοδικού» 22 Οκτ. 16 (00:03) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ ιστόρηση του εν Φαναρίω «Μικρού Συνοδικού» Οι θρησκευτικές πεποιθήσεις των λαών όταν εκφράζονται δημόσια και ιστορούν σπουδαία γεγονότα δεν διακηρύττουν μόνον τις αξίες που διατηρούν στη μνήμη και στη ζωή τους, αλλά φανερώνουν και το πνευματικό τους βάθος. Με τις εικαστικές απεικονίσεις σημαντικών γεγονότων διασφαλίζεται η συνέχεια της μνήμης στις διάδοχες γενεές.Η παράδοξη καταξίωση όσων ... περίμεναν – Η περίπτωση του Επισκόπου Ερυθρών 11 Οκτ. 16 (00:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ παράδοξη καταξίωση όσων ... περίμεναν – Η περίπτωση του Επισκόπου Ερυθρών Οι αποφράδες ημέρες ανακαλούν δυσάρεστες μνήμες. Την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, κατά το Ιουλιανό Ημερολόγιο, τον Σεπτέμβριο του 1922, η εκεί Ρωμιοσύνη οδηγήθηκε στη προσφυγιά και έσβησε μετά από 20 αιώνες η λυχνία της Εκκλησίας της Σμύρνης. Απλώθηκε σιγή για 94 χρόνια.