Θεολογικά - Ιστορικά

Σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας: Χωρισμός ή ενίσχυση της αυτοδιοικήσεως της Εκκλησίας; 27 Μαρ. 17 (15:25) / Θεολογικά - ΙστορικάΣχέσεις Κράτους - Εκκλησίας: Χωρισμός ή ενίσχυση της αυτοδιοικήσεως της Εκκλησίας; Εδώ και κάποιες δεκαετίες, το «ζήτημα» των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας με ειδικότερη έκφανση αυτή του «χωρισμού» Κράτους – Εκκλησίας έρχεται και επανέρχεται στο προσκήνιο, κατά κανόνα ως ιδέα αλλά ποτέ ως πραγματικότητα. Άραγε, αυτό οφείλεται στο ότι κατά βάθος κανείς δεν θέλει να το θέσει υπό συζήτησιν ή στο ότι επί της ουσίας τελικά δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα; Η απάντηση θα δοθεί παρακάτω.
Πως δημιουργηθήκαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο της 23ης Μαρτίου 1821 στην Καλαμάτα και η συμμετοχή της Εκκλησιαστικής κοινότητος.-κριτική θεώρησή τους23 Μαρ. 17 (16:33) / Θεολογικά - ΙστορικάΠως δημιουργηθήκαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο της 23ης Μαρτίου 1821 στην Καλαμάτα και η συμμετοχή της Εκκλησιαστικής κοινότητος.-κριτική θεώρησή τουςΕδώ και πολλά χρόνια ο Νίκος Ζερβής έχει αποδείξει, ότι η δοξολογία για την απελευθέρωση της Καλαμάτας από τους Τούρκους δεν πραγματοποιήθηκε στον Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων Καλαμάτας, αλλά στον Ιερό Ναό του Άγιου Ιωάννου του Προδρόμου. ( Νίκου Ζερβή, Που έγινε η πρώτη δοξολογία στην Καλαμάτα στις 23 Μαρτίου 1821; Ανάτυπον από τα Πρακτικά Β’ τοπικού Συνεδρίου Μεσσηνιακών Σπουδών Κυπαρισσία 27-29 Νοεμ. 1984 ).Η σημασία της θρησκευτικής πίστης για την κοινωνία και τη ζωή 14 Μαρ. 17 (09:18) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ σημασία της θρησκευτικής πίστης για την κοινωνία και τη ζωή Οι σύντομες παρατηρήσεις που περιέχονται στο κείμενο αυτό δεν αποτελούν μεμονωμένη απόπειρα συζήτησης και πειθούς επάνω σε ένα θεμελιώδες θεολογικό ζήτημα, αλλά εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ανανεωμένου στη βιβλιογραφία ενδιαφέροντος για ένα αντικείμενο που το πραγματεύονται τόσο εμπειρικές όσο και πειραματικές μελέτες. Κήρυγμα του π. Χρυσόστομου Χρυσόπουλου στην Καλαμάτα για την Κυριακή της Ορθοδοξίας07 Μαρ. 17 (12:12) / Θεολογικά - ΙστορικάΚήρυγμα του π. Χρυσόστομου Χρυσόπουλου στην Καλαμάτα για την Κυριακή της ΟρθοδοξίαςΣτον Ι. Μητροπολιτικό Ναό Υπαπαντής του Κυρίου κήρυξε, ευγενώς προσκληθείς από τον Σεβ. Μητροπολίτη Μεσσηνίας κο Χρυσόστομο, τον θείο λόγο κατά τον κατανυκτικό εσπερινό της Α΄ Κυριακής των νηστειών (της Ορθοδοξίας) ο Πανοσ. Αρχιμ. Χρυσόστομος Χρυσόπουλος, κληρικός της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών.Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας (1965-2007) Χρυσόστομος Θέμελης, ο από Θαυμακού και η σχέση του με το Οικουμενικό Πατριαρχείο02 Μαρ. 17 (13:32) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Μητροπολίτης Μεσσηνίας (1965-2007) Χρυσόστομος Θέμελης, ο από Θαυμακού και η σχέση του με το Οικουμενικό ΠατριαρχείοΣτις 28 Φεβρουαρίου 2017 συμπληρώθησαν δέκα έτη από της κοιμήσεως τού Μητροπολίτου Μεσσηνίας Χρυσοστόμου Θέμελη τού από Θαυμακού. Η δράση και η ποιμαντική προσφορά του μακαριστού Μητροπολίτου ως Ποιμενάρχου της Εκκλησίας της Μεσσηνίας είναι κατά το πλείστον γνωστή, σε αντίθεση με την δράση του ως Επισκόπου Θαυμακού, Βοηθού στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών.Η αυτογνωσία ως κλειδί ερμηνείας της εναρέτου οδού 28 Φεβ. 17 (13:05) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ αυτογνωσία ως κλειδί ερμηνείας της εναρέτου οδού Αρχίζει η Μεγάλη Τεσσαρακοστή και η μακραίωνη -και ζωντανή- παράδοση της Εκκλησίας μας παρουσιάζει, μας προτείνει μια ευκαιρία. Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι μια ευκαιρία κάθε φορά καινούρια, ζωντανή, προκλητική. Ποτέ δεν είναι ίδια, εφόσον είναι μια εμπειρία ζωής και όχι μια πάγια λειτουργική περίοδος που λογίζεται στο πλαίσιο μιας θρησκείας. Η σαρακοστή είναι κάτι παραπάνω. Είναι μια υπαρξιακή εμπειρία.Ο πειρασμός της αυτοδικίας και ο νόμος της συγχώρεσης25 Φεβ. 17 (17:04) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ πειρασμός της αυτοδικίας και ο νόμος της συγχώρεσηςΑπό τη χρονική στιγμή που ο άνθρωπος απομακρύνθηκε από το Θεό μεθυσμένος από τη θανατηφόρα ηδονή της εωσφορικής αυτοθεώσεως, και από τότε που ο Κάιν εφόνευσε τον αδελφό του Άβελ υποκινούμενος από το φθόνο και τη ζήλεια, μέχρι σήμερα, και μέχρι τη συντέλεια του αιώνος τούτου, «η κακία ακολουθεί την ανθρώπινη φύση όπως η σκουριά το χαλκό και η ακαθαρσία το σώμα», μας διδάσκει ο καθηγητής της ερήμου, Μέγας Αντώνιος. Ο άνθρωπος του Θεού 14 Φεβ. 17 (16:48) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ άνθρωπος του Θεού Ζούμε σε μια εποχή με κύριο χαρακτηριστικό του ανθρώπου το άγχος! Η εποχή της ταχύτητος, «να τα κάνω γρήγορα όλα, να τα προλάβω όλα», έχει οδηγήσει μοιραία τον άνθρωπο σε ένταση και ταραχή, με αποτέλεσμα καταστροφικό για την ψυχική και σωματική του υγεία, το άγχος.Μεταμόρφωση ή καταπάτηση των παθών; 11 Φεβ. 17 (10:07) / Θεολογικά - ΙστορικάΜεταμόρφωση ή καταπάτηση των παθών; Η πραγματική γνώση του εαυτού μας συνίσταται στην αναγνώριση των χαρισμάτων και των ελαττωμάτων. Κανένας άνθρωπος δεν είναι χωρίς χαρίσματα, αφού σε όλους ο Θεός ως Πατέρας δίνει από τον εαυτό Του κάτι. Όπως, βέβαια, και κανένας άνθρωπος δεν είναι χωρίς ελαττώματα, αδυναμίες, πάθη.La création et la solution du problème du Filioque 10 Φεβ. 17 (12:13) / Θεολογικά - ΙστορικάLa création et la solution du problème du Filioque Il est constaté que l’examen isolé des verbes, procéde. “εκπορεύεται” (Jean 15, 26: “Ο παρά του Πατρός εκπορεύεται” (“qui du Père procede”), et du Credo. “Το εκ του Πατρός εκπορευόμενον” (“qui du Pere est procedé”), et du (verbe) procedere (en latin), n’aide pas, définitivement, à la compréhension et la solution du problème du Filioque entre l’Orient et l’Occident. Et ceci parce que et les deux ces verbes (εκπορεύεσθαι) (procéder) et procedere) peuvent recevoir et la notion spéciale d’émaner (πηγάζειν), mais aussi la notion génerale du (“προέρχεσθαι”) provenir et du (εξέρχεσθαι) sortir.Μ.Φώτιος και Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης. Η συμβολή τους στην αποτύπωση του Κανονικού συνειδότος07 Φεβ. 17 (12:59) / Θεολογικά - ΙστορικάΜ.Φώτιος και Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης. Η συμβολή τους στην αποτύπωση του Κανονικού συνειδότοςΤο συνειδός που χαρακτηρίζει και καθορίζει τη διαχρονική νομοθεσία της Εκκλησίας, αλλά και την εφαρμογή των κανόνων της, είναι θέμα πολύπτυχο. Στην εισήγηση, που έχω την τιμή να αναπτύξω ενώπιον εκλεκτής ομηγύρεως σεβασμίων κληρικών και εγκρίτων διδασκάλων, θα παρουσιασθούν έξι πτυχές, τρόπον τινά ως βαθμίδες, με την τελευταία να επέχει τη θέση μηνύματος των πηγών που χρησιμοποιούνται.H εθνική παρακαταθήκη του μητροπολίτη Σάμου Ειρηναίου για το Προσφυγικό πρόβλημα στα ελληνικά νησιά 31 Ιαν. 17 (05:56) / Θεολογικά - ΙστορικάH εθνική παρακαταθήκη του μητροπολίτη Σάμου Ειρηναίου για το Προσφυγικό πρόβλημα στα ελληνικά νησιά Γνώρισα πρώτα τη Φωνή του Ιεράρχη. Μέσα από τις ηχογραφήσεις της εθνικής μας μουσικολόγου, της Μέλπως Μερλιέ, συζύγου του αείμνηστου Οκτάβιου Μερλιέ, διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου που του χρωστάμε την διάσωση από την πείνα και ενδεχομένως τον θάνατο στην Κατοχή ενός Κορνήλιου Καστοριάδη και μιας πλειάδας εκλεκτών νέων που αργότερα διέπρεψαν.Στο δένδρο της Ιστορίας21 Ιαν. 17 (12:24) / Θεολογικά - ΙστορικάΣτο δένδρο της ΙστορίαςΤην είσοδο του Κυρίου στην Ιεριχώ θα μας θυμίσει το αυριανό ευαγγελικό ανάγνωσμα. Ήρθε στον κόσμο και μας ανταμώνει σε κάθε γωνιά του τόπου του, σε κάθε γειτονιά της γης. Στους πιο απίθανους τόπους συναντάτε το βλέμμα Του με τους πιο τρομερούς τύπους.Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ και η 15η Ιανουαρίου 14 Ιαν. 17 (22:31) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ και η 15η Ιανουαρίου Ο Άγιος Νεκτάριος είναι θαυμαστώς συνδεδεμένος με την ημερομηνία της 15ης Ιανουαρίου. Είναι σημαίνουσα η ημερομηνία αυτή για την επί της γης βιοτή του Αγίου Νεκταρίου.Πως η Εκκλησία αντιμετώπισε το 1927 μια ανταρσία06 Ιαν. 17 (00:01) / Θεολογικά - ΙστορικάΠως η Εκκλησία αντιμετώπισε το 1927 μια ανταρσίαΤο Ημερολογιακό ζήτημα εκλόνισε την ειρήνη στο Άγιον Όρος το 1927 και η περιστολή αυτής της ανταρσίας ήταν δύσκολη χωρίς πειθαρχικά μέτρα. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το κανονικό ολίσθημα και αποκατασταθεί η «κοινωνία» των Αγιορείτικων θυσιαστηρίων με τον επίσκοπο και Πατριάρχη τους στάλθηκε από το Φανάρι στις Καρυές ο μετριοπαθής και διακριτικός μητροπολίτης Μαρωνείας Άνθιμος Ε’ ο Σαρίδης, βαθύς γνώστης του «Ημερολογιακού ζητήματος» για να αποκαταστήσει τη γαλήνη στη Μοναστική Πολιτεία ως πατριαρχικός Έξαρχος.Ο Μεγάλος Αγιασμός των Φώτων και η εορτή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου 05 Ιαν. 17 (22:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Μεγάλος Αγιασμός των Φώτων και η εορτή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου Η μεγάλη και δεσποτική εορτή των Θεοφανίων σχετίζεται με την τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού, τον οποίο ο λαός μας τιμά και σέβεται ιδιαιτέρως, επιζητώντας την αγιαστική του επενέργεια. Τον αγιασμό της παραμονής ρίχνουν στις βρύσες του σπιτιού και του χωριού, και με αυτόν ραντίζουν τα σπίτια, τα χωράφια και τα υποστατικά τους, ανθρώπους, καλλιέργειες και ζώα, ώστε όλα να αγιαστούν. Θεωρούν ότι με αυτόν αποδιώκονται οι καλικάντζαροι, που ήταν ελεύθεροι όλο το Δωδεκαήμερο, και που ροκάνιζαν το στύλο της γης, παραλίγο δε να τον κόψουν.Τα Άγια Θεοφάνεια: υπόθεση παιδείας στον ελληνικό πολιτισμό 05 Ιαν. 17 (10:16) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα Άγια Θεοφάνεια: υπόθεση παιδείας στον ελληνικό πολιτισμό Ο εορτασμός των Αγίων Θεοφανείων κατέχει αναμφισβήτητα μία σπουδαία θέση στη ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στο τέλος του χρόνου… 31 Δεκ. 16 (15:51) / Θεολογικά - ΙστορικάΣτο τέλος του χρόνου… Τέλος του χρόνου… Ποιού χρόνου; Δεν είναι όλες οι μέρες ίδιες; Δημιούργημα ανθρώπινο ο χρόνος, αναγκαίο για να ορίζουμε την πορεία μας μέσα στη φθορά. Αλλά και για να μας θυμίζει ότι τίποτε στον κόσμο αυτό δεν είναι μόνιμο και στάσιμο. «Τα πάντα ρει», του αρχαίου Ηράκλειτου, είναι αλήθεια! Όλα τρέχουν, αλλάζουν, γίνονται αλλιώτικα από χθες. Αυτό σε άλλους προκαλεί πόνο και σε άλλους χαρά. Σε άλλους σημαίνει ανασφάλεια και σε άλλους ανανέωση.Ο χρόνος στην αιωνιότητα 31 Δεκ. 16 (15:43) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ χρόνος στην αιωνιότητα Τι σχέση έχει άραγε ο χρόνος με την αισθητή φύση; Με τον άνθρωπο, την κτίση, τα δέντρα, τη θάλασσα, το έδαφος; Είναι ανεξάρτητος από τα αισθητά; «Συμφυής ἄρα τῷ κόσμῳ» θα μας πει στην Εξαήμερο ο Μ. Βασίλειος.«Τό πάντων καινόν καινότατον νέον» 25 Δεκ. 16 (21:43) / Θεολογικά - Ιστορικά«Τό πάντων καινόν καινότατον νέον» Στην εποχή μας, όπως όλοι γνωρίζουμε, υπάρχει υπερπαραγωγή νέων. Χιλιάδες άνθρωποι σε όλον τον κόσμο εργάζονται στην ειδησεογραφία. Χιλιάδες οργώνουν την υφήλιο για να συλλέξουν νέα. Νέα εντυπωσιακά, περίεργα, νέα αληθινά, νέα κατασκευασμένα, νέα καλά, νέα κακά.Τα Χριστούγεννα των Χριστιανών 23 Δεκ. 16 (13:29) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα Χριστούγεννα των Χριστιανών Χριστούγεννα και φέτος! Με την πανηγυρική Λειτουργία, την προηγηθείσα νηστεία, την εξομολόγηση που καθαρίζει και τη Θεία Κοινωνία που εξαγνίζει. Όλα ήρεμα, ωραία, οικογενειακά, λαμπρά. Με χαμόγελα, ευχές και δώρα, με τραπέζια και γλυκά. Γιατί όλα θα πρέπει να επιβεβαιώνουν την ευχή «Καλά Χριστούγεννα!»…«Γένους βροτείου τὴν ἀνάπλασιν πάλαι…..» 23 Δεκ. 16 (11:47) / Θεολογικά - Ιστορικά«Γένους βροτείου τὴν ἀνάπλασιν πάλαι…..» Στην υμνολογία της εορτής των Χριστουγέννων, κυριαρχεί έντονα το στοιχείο της αναδημιουργίας, πρόκειται δηλαδή για μια εκ νέου δημιουργία του ανθρώπου από τον Θεό. Τέτοια πολύ πιο όμορφη και απείρως ανώτερη από την πρώτη.50 έτη από την κοίμηση του π. Ιωήλ Γιαννακόπουλου - Παρουσίαση ανέκδοτης ομιλίας του18 Δεκ. 16 (22:16) / Θεολογικά - Ιστορικά50 έτη από την κοίμηση του π. Ιωήλ Γιαννακόπουλου - Παρουσίαση ανέκδοτης ομιλίας τουΣτις 23 Δεκεμβρίου 2016 συμπληρώνονται 50 έτη από την κοίμηση τού Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου ( 1901-1966 ). Ο π. Ιωήλ εκοιμήθη στις 23 Δεκεμβρίου 1966.