Θεολογικά - Ιστορικά

Ο άνθρωπος του Θεού 14 Φεβ. 17 (16:48) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ άνθρωπος του Θεού Ζούμε σε μια εποχή με κύριο χαρακτηριστικό του ανθρώπου το άγχος! Η εποχή της ταχύτητος, «να τα κάνω γρήγορα όλα, να τα προλάβω όλα», έχει οδηγήσει μοιραία τον άνθρωπο σε ένταση και ταραχή, με αποτέλεσμα καταστροφικό για την ψυχική και σωματική του υγεία, το άγχος.
Μεταμόρφωση ή καταπάτηση των παθών; 11 Φεβ. 17 (10:07) / Θεολογικά - ΙστορικάΜεταμόρφωση ή καταπάτηση των παθών; Η πραγματική γνώση του εαυτού μας συνίσταται στην αναγνώριση των χαρισμάτων και των ελαττωμάτων. Κανένας άνθρωπος δεν είναι χωρίς χαρίσματα, αφού σε όλους ο Θεός ως Πατέρας δίνει από τον εαυτό Του κάτι. Όπως, βέβαια, και κανένας άνθρωπος δεν είναι χωρίς ελαττώματα, αδυναμίες, πάθη.La création et la solution du problème du Filioque 10 Φεβ. 17 (12:13) / Θεολογικά - ΙστορικάLa création et la solution du problème du Filioque Il est constaté que l’examen isolé des verbes, procéde. “εκπορεύεται” (Jean 15, 26: “Ο παρά του Πατρός εκπορεύεται” (“qui du Père procede”), et du Credo. “Το εκ του Πατρός εκπορευόμενον” (“qui du Pere est procedé”), et du (verbe) procedere (en latin), n’aide pas, définitivement, à la compréhension et la solution du problème du Filioque entre l’Orient et l’Occident. Et ceci parce que et les deux ces verbes (εκπορεύεσθαι) (procéder) et procedere) peuvent recevoir et la notion spéciale d’émaner (πηγάζειν), mais aussi la notion génerale du (“προέρχεσθαι”) provenir et du (εξέρχεσθαι) sortir.Μ.Φώτιος και Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης. Η συμβολή τους στην αποτύπωση του Κανονικού συνειδότος07 Φεβ. 17 (12:59) / Θεολογικά - ΙστορικάΜ.Φώτιος και Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης. Η συμβολή τους στην αποτύπωση του Κανονικού συνειδότοςΤο συνειδός που χαρακτηρίζει και καθορίζει τη διαχρονική νομοθεσία της Εκκλησίας, αλλά και την εφαρμογή των κανόνων της, είναι θέμα πολύπτυχο. Στην εισήγηση, που έχω την τιμή να αναπτύξω ενώπιον εκλεκτής ομηγύρεως σεβασμίων κληρικών και εγκρίτων διδασκάλων, θα παρουσιασθούν έξι πτυχές, τρόπον τινά ως βαθμίδες, με την τελευταία να επέχει τη θέση μηνύματος των πηγών που χρησιμοποιούνται.H εθνική παρακαταθήκη του μητροπολίτη Σάμου Ειρηναίου για το Προσφυγικό πρόβλημα στα ελληνικά νησιά 31 Ιαν. 17 (05:56) / Θεολογικά - ΙστορικάH εθνική παρακαταθήκη του μητροπολίτη Σάμου Ειρηναίου για το Προσφυγικό πρόβλημα στα ελληνικά νησιά Γνώρισα πρώτα τη Φωνή του Ιεράρχη. Μέσα από τις ηχογραφήσεις της εθνικής μας μουσικολόγου, της Μέλπως Μερλιέ, συζύγου του αείμνηστου Οκτάβιου Μερλιέ, διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου που του χρωστάμε την διάσωση από την πείνα και ενδεχομένως τον θάνατο στην Κατοχή ενός Κορνήλιου Καστοριάδη και μιας πλειάδας εκλεκτών νέων που αργότερα διέπρεψαν.Στο δένδρο της Ιστορίας21 Ιαν. 17 (12:24) / Θεολογικά - ΙστορικάΣτο δένδρο της ΙστορίαςΤην είσοδο του Κυρίου στην Ιεριχώ θα μας θυμίσει το αυριανό ευαγγελικό ανάγνωσμα. Ήρθε στον κόσμο και μας ανταμώνει σε κάθε γωνιά του τόπου του, σε κάθε γειτονιά της γης. Στους πιο απίθανους τόπους συναντάτε το βλέμμα Του με τους πιο τρομερούς τύπους.Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ και η 15η Ιανουαρίου 14 Ιαν. 17 (22:31) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ και η 15η Ιανουαρίου Ο Άγιος Νεκτάριος είναι θαυμαστώς συνδεδεμένος με την ημερομηνία της 15ης Ιανουαρίου. Είναι σημαίνουσα η ημερομηνία αυτή για την επί της γης βιοτή του Αγίου Νεκταρίου.Πως η Εκκλησία αντιμετώπισε το 1927 μια ανταρσία06 Ιαν. 17 (00:01) / Θεολογικά - ΙστορικάΠως η Εκκλησία αντιμετώπισε το 1927 μια ανταρσίαΤο Ημερολογιακό ζήτημα εκλόνισε την ειρήνη στο Άγιον Όρος το 1927 και η περιστολή αυτής της ανταρσίας ήταν δύσκολη χωρίς πειθαρχικά μέτρα. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το κανονικό ολίσθημα και αποκατασταθεί η «κοινωνία» των Αγιορείτικων θυσιαστηρίων με τον επίσκοπο και Πατριάρχη τους στάλθηκε από το Φανάρι στις Καρυές ο μετριοπαθής και διακριτικός μητροπολίτης Μαρωνείας Άνθιμος Ε’ ο Σαρίδης, βαθύς γνώστης του «Ημερολογιακού ζητήματος» για να αποκαταστήσει τη γαλήνη στη Μοναστική Πολιτεία ως πατριαρχικός Έξαρχος.Ο Μεγάλος Αγιασμός των Φώτων και η εορτή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου 05 Ιαν. 17 (22:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Μεγάλος Αγιασμός των Φώτων και η εορτή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου Η μεγάλη και δεσποτική εορτή των Θεοφανίων σχετίζεται με την τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού, τον οποίο ο λαός μας τιμά και σέβεται ιδιαιτέρως, επιζητώντας την αγιαστική του επενέργεια. Τον αγιασμό της παραμονής ρίχνουν στις βρύσες του σπιτιού και του χωριού, και με αυτόν ραντίζουν τα σπίτια, τα χωράφια και τα υποστατικά τους, ανθρώπους, καλλιέργειες και ζώα, ώστε όλα να αγιαστούν. Θεωρούν ότι με αυτόν αποδιώκονται οι καλικάντζαροι, που ήταν ελεύθεροι όλο το Δωδεκαήμερο, και που ροκάνιζαν το στύλο της γης, παραλίγο δε να τον κόψουν.Τα Άγια Θεοφάνεια: υπόθεση παιδείας στον ελληνικό πολιτισμό 05 Ιαν. 17 (10:16) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα Άγια Θεοφάνεια: υπόθεση παιδείας στον ελληνικό πολιτισμό Ο εορτασμός των Αγίων Θεοφανείων κατέχει αναμφισβήτητα μία σπουδαία θέση στη ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στο τέλος του χρόνου… 31 Δεκ. 16 (15:51) / Θεολογικά - ΙστορικάΣτο τέλος του χρόνου… Τέλος του χρόνου… Ποιού χρόνου; Δεν είναι όλες οι μέρες ίδιες; Δημιούργημα ανθρώπινο ο χρόνος, αναγκαίο για να ορίζουμε την πορεία μας μέσα στη φθορά. Αλλά και για να μας θυμίζει ότι τίποτε στον κόσμο αυτό δεν είναι μόνιμο και στάσιμο. «Τα πάντα ρει», του αρχαίου Ηράκλειτου, είναι αλήθεια! Όλα τρέχουν, αλλάζουν, γίνονται αλλιώτικα από χθες. Αυτό σε άλλους προκαλεί πόνο και σε άλλους χαρά. Σε άλλους σημαίνει ανασφάλεια και σε άλλους ανανέωση.Ο χρόνος στην αιωνιότητα 31 Δεκ. 16 (15:43) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ χρόνος στην αιωνιότητα Τι σχέση έχει άραγε ο χρόνος με την αισθητή φύση; Με τον άνθρωπο, την κτίση, τα δέντρα, τη θάλασσα, το έδαφος; Είναι ανεξάρτητος από τα αισθητά; «Συμφυής ἄρα τῷ κόσμῳ» θα μας πει στην Εξαήμερο ο Μ. Βασίλειος.«Τό πάντων καινόν καινότατον νέον» 25 Δεκ. 16 (21:43) / Θεολογικά - Ιστορικά«Τό πάντων καινόν καινότατον νέον» Στην εποχή μας, όπως όλοι γνωρίζουμε, υπάρχει υπερπαραγωγή νέων. Χιλιάδες άνθρωποι σε όλον τον κόσμο εργάζονται στην ειδησεογραφία. Χιλιάδες οργώνουν την υφήλιο για να συλλέξουν νέα. Νέα εντυπωσιακά, περίεργα, νέα αληθινά, νέα κατασκευασμένα, νέα καλά, νέα κακά.Τα Χριστούγεννα των Χριστιανών 23 Δεκ. 16 (13:29) / Θεολογικά - ΙστορικάΤα Χριστούγεννα των Χριστιανών Χριστούγεννα και φέτος! Με την πανηγυρική Λειτουργία, την προηγηθείσα νηστεία, την εξομολόγηση που καθαρίζει και τη Θεία Κοινωνία που εξαγνίζει. Όλα ήρεμα, ωραία, οικογενειακά, λαμπρά. Με χαμόγελα, ευχές και δώρα, με τραπέζια και γλυκά. Γιατί όλα θα πρέπει να επιβεβαιώνουν την ευχή «Καλά Χριστούγεννα!»…«Γένους βροτείου τὴν ἀνάπλασιν πάλαι…..» 23 Δεκ. 16 (11:47) / Θεολογικά - Ιστορικά«Γένους βροτείου τὴν ἀνάπλασιν πάλαι…..» Στην υμνολογία της εορτής των Χριστουγέννων, κυριαρχεί έντονα το στοιχείο της αναδημιουργίας, πρόκειται δηλαδή για μια εκ νέου δημιουργία του ανθρώπου από τον Θεό. Τέτοια πολύ πιο όμορφη και απείρως ανώτερη από την πρώτη.50 έτη από την κοίμηση του π. Ιωήλ Γιαννακόπουλου - Παρουσίαση ανέκδοτης ομιλίας του18 Δεκ. 16 (22:16) / Θεολογικά - Ιστορικά50 έτη από την κοίμηση του π. Ιωήλ Γιαννακόπουλου - Παρουσίαση ανέκδοτης ομιλίας τουΣτις 23 Δεκεμβρίου 2016 συμπληρώνονται 50 έτη από την κοίμηση τού Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου ( 1901-1966 ). Ο π. Ιωήλ εκοιμήθη στις 23 Δεκεμβρίου 1966.Η Εκκλησία αφορίζει τον Βενιζέλο…* 18 Δεκ. 16 (21:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ Εκκλησία αφορίζει τον Βενιζέλο…* 12 Δεκεμβρίου 1916. Πριν από 100 δηλαδή χρόνια ... Η Αυτοκέφαλη, ακριβώς ειπείν, Εκκλησία της Ελλάδος ρίχνει, κυριολεκτικώς και μεταφορικώς, τον λίθο του αναθέματος κατά του Ελ. Βενιζέλου, «του επιβουλευθέντος την Βασιλείαν και την Πατρίδα και καταδιώξαντος και φυλακίσαντος Αρχιερείς». Η δικαιολογητική θεμελίωσή του αρθρώνεται στα δύο σκέλη του, το πρώτο εκ των οποίων αποκαλύπτει ανερυθρίαστα τον πολιτικό χρωματισμό του…Η άρση των αναθεμάτων07 Δεκ. 16 (11:57) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ άρση των αναθεμάτωνΣτις 7 Δεκεμβρίου, η Εκκλησία μας τιμά την ιερά μνήμη του εν αγίοις πατρός ημών Αμβροσίου Επισκόπου Μεδιολάνων, το σημερινό Μιλάνο. Αυτήν την ημέρα διάλεξε και η Εκκλησία ώστε να σβήσει από την μνήμη της τα αναθέματα πού είχαν καταθέσει ο Καρδινάλιος Ουμβέρτος στις 16 Ιουλίου 1054 εναντίον του Πατριάρχου Μιχαήλ Κηρουλαρίου, και λίγες ημέρες μετά, στις 24 του ιδίου μηνός, ο Πατριάρχης Μιχαήλ Κηρουλάριος εξέδωσε το δικό του ανάθεμα εναντίον του Ουμβέρτου. Άγιος Αμβρόσιος Μεδιολάνων: Καρποί και πνευματική ζωή 07 Δεκ. 16 (11:47) / Θεολογικά - ΙστορικάΆγιος Αμβρόσιος Μεδιολάνων: Καρποί και πνευματική ζωή O Άγιος Αμβρόσιος Επίσκοπος Μεδιολάνων, (το σημερινό Μιλάνο), σύγχρονος των Λατίνων Πατέρων της Εκκλησίας της Δύσεως. Έζησε σε εποχή έντονων δογματικών ερίδων, τόσο για την θεότητα του Χριστού, όσο και για την θεότητα του Αγίου Πνεύματος. Ζούσε απλά και λιτά, λειτουργούσε κάθε μέρα και πήρε μέρος στην ποιμαντική αντιμετώπιση του προβλήματος της σύγχυσης, ανάμεσα στα δογματικά ζητήματα και των θεμάτων των μετανοημένων αμαρτωλών.Ο Άγιος Νικόλαος στην Α' Οικουμενική Σύνοδο 05 Δεκ. 16 (11:49) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Άγιος Νικόλαος στην Α' Οικουμενική Σύνοδο Βρισκόμαστε στη Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ.Χ.. Ο Χριστιανισμός και το κήρυγμα της Αναστάσεως του Χριστού από τη μικρή γειτονία της Παλαιστίνης διαδίδεται σε ολόκληρο τον κόσμο.«Η γλώσσα της Καινής Διαθήκης»: μία ενδιαφέρουσα μελέτη28 Νοε. 16 (12:45) / Θεολογικά - Ιστορικά«Η γλώσσα της Καινής Διαθήκης»: μία ενδιαφέρουσα μελέτηΈνα από τα τελευταία έργα του Αναπληρωτή Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ Θωμά Αντ. Ιωαννίδη πραγματεύεται το εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα «Η γλώσσα της Καινής Διαθήκης». Ο καλαίσθητος αυτός τόμος εξεδόθη από τις Εκδόσεις «Έννοια» τον Ιούνιο του 2014.H μέθοδος των ιερών Πατέρων της Εκκλησίας και των Οικουμενικών Συνόδων σε αντιδιαστολή προς τους αρνητές της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου (Β' Μέρος)21 Νοε. 16 (23:19) / Θεολογικά - ΙστορικάH μέθοδος των ιερών Πατέρων της Εκκλησίας και των Οικουμενικών Συνόδων σε αντιδιαστολή προς τους αρνητές της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου (Β' Μέρος)Αὐτό εἶναι τό πνεῦμα καί τό φρόνημα, ἀλλά καί ἡ συγκεκριμένη ποιμαντική τῶν ἱ. Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας καί κατά συνέπειαν καί τό ἔργον τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων στή διατύπωση τῆς ὀρθῆς, τῆς ὀρθοδόξου πίστεως. Ὡς ἐκ τούτου κανείς ποτέ δέν ἰσχυρίσθηκε, ὅτι καί οἱ δογματικές λεκτικές διατυπώσεις τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων ἦταν ἐπαναλήψεις τῶν προηγουμένων Συνόδων οὔτε ὅτι εἶχαν ἀπόλυτο θεόπνευστο χαρακτῆρα.[1]Η χρήση του όρου «Εκκλησία-Εκκλησίαι» στο Κείμενο «Σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας προς τον λοιπόν Χριστιανικόν κόσμον» 18 Νοε. 16 (19:54) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ χρήση του όρου «Εκκλησία-Εκκλησίαι» στο Κείμενο «Σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας προς τον λοιπόν Χριστιανικόν κόσμον» Τόν τελευταῖο καιρό καταβάλλεται μία συντονισμέ­νη προσπάθεια, ἀπό ὁρισμένες ὁμάδες (κληρικῶν καί λαϊκῶν) μέ σκοπό νά ἀποδυναμώσουν ἤ καί νά ἀκυρώσουν τό ἔργο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου τῆς Ὀρθόδο­ξης Ἐκκλησίας, (Κρήτη, Ἰούνιο τοῦ 2016), μέ κύριο καί πρωταρχικό ἐπιχείρημά τους, ὅτι μέ τή χρήση τοῦ ὅρου «Ἐκκλησία-Ἐκκλησίαι» στό συνοδικό Κείμενο « Σχέσεις τῆς Ὀρ­θο­δόξου Ἐκκλησίας πρός τόν λοιπόν Χρι­στια­νι­κόν κόσμον», προσ­δίδεται καί ἀναγνωρίζεται ἐκκλησιαστικό­τη­­τα καί σέ ἄλλες ἑτερόδοξες χριστιανικές κοινότητες καί ὁμολογίες.