Θεολογικά - Ιστορικά

Στην Αντιόχεια ονομαστήκαμε για πρώτη φορὰ «χριστιανοί» (Α΄ μέρος)14 Μαΐ. 17 (14:05) / Θεολογικά - ΙστορικάΣτην Αντιόχεια ονομαστήκαμε για πρώτη φορὰ «χριστιανοί» (Α΄ μέρος)Μία πολὺ ἐνδιαφέρουσα στιγμὴ τῆς χριστιανικῆς ζωῆς τῆς Ἀντιόχειας εἶναι ἡ μαρτυρία τοῦ Πράξεων 11:26 ὅτι ἐκεῖ ἀποδόθηκε γιὰ πρώτη φορὰ στοὺς πιστοὺς τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ὁ χαρακτηρισμὸς «χριστιανοί». Ἐπιπλέον, στὴν πόλη αὐτὴ ἡ Ἐκκλησία ὀνομάσθηκε γιὰ πρώτη φορὰ «χριστιανισμός», ὅπως μαθαίνουμε ἀπὸ τὴν Ἐπιστολὴ ποὺ ἔστειλε ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος στὴν ἐκκλησία τῆς Μαγνησίας τῆς Μικρᾶς Ἀσίας.
Η ελληνική βυζαντινή αυτοκρατορία10 Μαΐ. 17 (23:44) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ ελληνική βυζαντινή αυτοκρατορίαΣτις 11 Μαίου του 330, μια νέα Πόλη και ένας νέος κόσμος γεννιούνται. O Πρώτος Ρωμηός Αυτοκράτορας, ύστερα από την νίκη του εναντίον του Λικινίου, μένει ο μοναδικός κυρίαρχος και Ηγέτης μιας καταρρέουσας Αυτοκρατορίας, η οποία ήθελε ανανέωση και αναγέννηση. Αφήνει την παλαιά Ρώμη, η οποία είχε ξεπέσει λόγω του παρελθόντος της, αναζητά μια νέα τοποθεσία για να εγκαταστήσει εκεί το επιτελείο του και ό,τι υγιές είχε μείνει από το παρελθόν. Ο Άγιος Λέων ο εν Μεθώνη Μεσσηνίας 30 Απρ. 17 (16:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Άγιος Λέων ο εν Μεθώνη Μεσσηνίας Το παρακάτω κείμενο δημοσιεύεται με την ευκαιρία της εορτής, την Κυριακή των Μυροφόρων, της Συνάξεως των Μεσσηνίων Αγίων, προκειμένου να γίνει γνωστός ο βίος ενός εξ αυτών του Αγίου Λέοντος Μεθώνης και να δούν όλοι την ορθή εικονογράφησή του.Οἱ Μυροφόρες φθάνουν στὸν κενὸ τάφο30 Απρ. 17 (13:09) / Θεολογικά - ΙστορικάΟἱ Μυροφόρες φθάνουν στὸν κενὸ τάφοΣύμφωνα μὲ τὴν ἐπικρατοῦσα στὸν ἰουδαϊσμὸ συνήθεια κατὰ τὴν ἐποχὴ τοῦ Χριστοῦ ἕνα νεκρὸ σῶμα ἔπρεπε νὰ ἀλειφθεῖ μὲ πολύτιμα μύρα ὥστε νὰ εἶναι ἕτοιμο γιὰ νὰ παραδοθεῖ στὴ φθορὰ τοῦ θανάτου. Ἀπὸ αὐτὴ τὴν πρακτικὴ δὲν ἐξαιρέθηκε οὔτε τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ ὁμάδα μυροφόρων γυναικῶν ἐπισκέφθηκε τὸν τάφο γιὰ νὰ πράξει τὸ καθῆκον κάθε εὐσεβοῦς Ἰουδαίου ἀπέναντι σὲ ἕναν νεκρό. Μέλη της Εκκλησίας του Αναστημένου Χριστού 17 Απρ. 17 (17:31) / Θεολογικά - Ιστορικά Μέλη της Εκκλησίας του Αναστημένου Χριστού Ο Χριστός εξηγέρθη του τάφου και είδαμε την δόξαν Αυτού όπως την είδαν οι μαθητές Του. Το θαύμα το ανακοίνωσε σε ώτα ακουόντων, δεν προέβαλλε το θαύμα σε θεληματικά τυφλούς. Γι’ αυτό εκείνοι που είδαν και βλέπουν τον Χριστό είναι οι αληθινοί μάρτυρες της Αναστάσεως Του. Οι άλλοι, οι μη θελοντες να δούν, δεν μπορούν να βεβαιώσουν την Ανάσταση.«Μείνον μεθ᾿ ημών, ότι προς εσπέραν ήδη η ημέρα …»15 Απρ. 17 (21:57) / Θεολογικά - Ιστορικά«Μείνον μεθ᾿ ημών, ότι προς εσπέραν ήδη η ημέρα …»Πολλά σημεῖα γύρω ἀπό τό μεγάλο γεγονός τῆς Ἀναστάσεως μένουν ἄγνωστα καί ἀκατανόητα ἀπό τούς ἀνθρώπους, πιστούς καί μη. Πρῶτα καί κύρια τό γεγονός καθ᾿ ἑαυτό. Ὁ φιλοπερίεργος νοῦς μας συχνά ἀνατρέχει σέ αὐτές τίς μοναδικές στιγμές καί ἐρευνώντας προσπαθεῖ νά ἀποκαλύψει τόν μυστικό τρόπο μέ τόν ὁποῖο ἐξελίχθηκαν τά πράγματα.Σκοπός ζωής15 Απρ. 17 (19:00) / Θεολογικά - ΙστορικάΣκοπός ζωήςΗ λύπη έδωσε την θέση της στην χαρά, η απαισιοδοξία στην ελπίδα, η απογοήτευση στην νίκη, αφού: Χ Ρ Ι Σ Τ Ο Σ Α Ν Ε Σ Τ Η !Το μυστήριο του ευχελαίου 12 Απρ. 17 (14:49) / Θεολογικά - ΙστορικάΤο μυστήριο του ευχελαίου Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι το νοσοκομείο, όπου ο πιστός μπορεί να θεραπευτεί από τις ψυχοσωματικές ασθένειες. Η ασθένεια είναι μια φοβερή κατάσταση στον άνθρωπο, που οφείλεται στην αμαρτία που ήλθε στον κόσμο, μετά την πτώση του Αδάμ και της Εύας. Δεν έπλασε δηλαδή ο Θεός τον άνθρωπο για ν’ αρρωσταίνει, αλλά να ζει με υγεία ψυχής και σώματος. Ωστόσο όλοι, ως “απόγονοι του Αδάμ”, περνούμε ασθένειες μικρές ή μεγάλες, σύντομες ή μακροχρόνιες, ιάσιμες ή ανίατες, γιατί η ανθρώπινη φύση μας αρρώστησε.Η Κοπτική Εκκλησία12 Απρ. 17 (13:23) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ Κοπτική ΕκκλησίαΜε αφορμή την αποτρόπαια εγκληματική και τρομοκρατική επίθεση σε Κοπτική Εκκλησία της Αιγύπτου λίγες ημέρες πρίν από την Μεγάλη Εορτή του Πάσχα, θα ήθελα μέσα από την φιλόξενη ιστοσελίδα amen.gr να παρουσιάσουμε δι' ολίγον την ιστορία της εν λόγω Εκκλησίας, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει γίνει στόχος ακραίων ομάδων.Ο Μουσταφά Κεμάλ και η μουσειοποίηση της Αγίας Σοφίας12 Απρ. 17 (11:34) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Μουσταφά Κεμάλ και η μουσειοποίηση της Αγίας ΣοφίαςΟ ιδρυτής της νέας Τουρκίας Μουσταφά Κεμάλ ήταν θρησκευτικά αδιάφορος. Όμως χρησιμοποίησε τη θρησκεία του Ισλάμ και συσπείρωσε τη μουσουλμανική πλειονότητα του πληθυσμού της Τουρκίας και «συναδελφώθηκε» επίσημα με τους άθεους μπολσεβίκους για να εκδιώξει τους «χριστιανούς» Συμμάχους από τη Μικρά Ασία και να ανατρέψει τη «Συνθήκη των Σεβρών». Η βία φέρνει βία 09 Απρ. 17 (13:51) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ βία φέρνει βία Έκθαμβοι και εμβρόντητοι βρίσκονται όλοι με τα νέα άσχημα γεγονότα στην Ανατολή, όπου δεκάδες αθώα μικρά παιδιά στοιβάζονται και θάπτονται νεκρά. Τα ενταφιάζουν γρήγορα στην γη, πρόωρα, μην έχοντας ακόμα γνωρίσει ούτε στο ελάχιστο την ζωή, αλλά ταυτόχρονα έχοντας γνωρίσει τις εμπάθειες και τα αποτελέσματά τους. Εξ αυτών την πρωτοκαθεδρία κρατά ο εγωισμός. Η δύναμη των συμφερόντων είναι και αυτή δικά του «οψώνιο» και το κόστος τους οδηγεί στην απώλεια της ζωής.Συμφέρον και αντίδραση 08 Απρ. 17 (23:39) / Θεολογικά - ΙστορικάΣυμφέρον και αντίδραση Όλα είναι έτοιμα για την ιστορική είσοδο του Κυρίου στην Αγία Πόλη, λίγες μέρες πριν το Πάθος Του. Ο λαός στη θέση του, τα κλαδιά της φοινικιάς στα χέρια τους, τα ρούχα στρώθηκαν, η άρχουσα τάξη στην άκρη με την προκατάληψή της. Το θέμα είναι πώς ο καθένας αντιλαμβάνεται την υποδοχή, για ποιο λόγο συμμετέχουν κάποιοι και πού αποσκοπούν οι ζητοκραυγές τους. Κατά το συμφέρον και η αντίδραση, κατά την ανάγκη η συμμετοχή, κατά την κακία οι σκέψεις.Σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας: Χωρισμός ή ενίσχυση της αυτοδιοικήσεως της Εκκλησίας; 27 Μαρ. 17 (15:25) / Θεολογικά - ΙστορικάΣχέσεις Κράτους - Εκκλησίας: Χωρισμός ή ενίσχυση της αυτοδιοικήσεως της Εκκλησίας; Εδώ και κάποιες δεκαετίες, το «ζήτημα» των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας με ειδικότερη έκφανση αυτή του «χωρισμού» Κράτους – Εκκλησίας έρχεται και επανέρχεται στο προσκήνιο, κατά κανόνα ως ιδέα αλλά ποτέ ως πραγματικότητα. Άραγε, αυτό οφείλεται στο ότι κατά βάθος κανείς δεν θέλει να το θέσει υπό συζήτησιν ή στο ότι επί της ουσίας τελικά δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα; Η απάντηση θα δοθεί παρακάτω.Πως δημιουργηθήκαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο της 23ης Μαρτίου 1821 στην Καλαμάτα και η συμμετοχή της Εκκλησιαστικής κοινότητος.-κριτική θεώρησή τους23 Μαρ. 17 (16:33) / Θεολογικά - ΙστορικάΠως δημιουργηθήκαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο της 23ης Μαρτίου 1821 στην Καλαμάτα και η συμμετοχή της Εκκλησιαστικής κοινότητος.-κριτική θεώρησή τουςΕδώ και πολλά χρόνια ο Νίκος Ζερβής έχει αποδείξει, ότι η δοξολογία για την απελευθέρωση της Καλαμάτας από τους Τούρκους δεν πραγματοποιήθηκε στον Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων Καλαμάτας, αλλά στον Ιερό Ναό του Άγιου Ιωάννου του Προδρόμου. ( Νίκου Ζερβή, Που έγινε η πρώτη δοξολογία στην Καλαμάτα στις 23 Μαρτίου 1821; Ανάτυπον από τα Πρακτικά Β’ τοπικού Συνεδρίου Μεσσηνιακών Σπουδών Κυπαρισσία 27-29 Νοεμ. 1984 ).Η σημασία της θρησκευτικής πίστης για την κοινωνία και τη ζωή 14 Μαρ. 17 (09:18) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ σημασία της θρησκευτικής πίστης για την κοινωνία και τη ζωή Οι σύντομες παρατηρήσεις που περιέχονται στο κείμενο αυτό δεν αποτελούν μεμονωμένη απόπειρα συζήτησης και πειθούς επάνω σε ένα θεμελιώδες θεολογικό ζήτημα, αλλά εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ανανεωμένου στη βιβλιογραφία ενδιαφέροντος για ένα αντικείμενο που το πραγματεύονται τόσο εμπειρικές όσο και πειραματικές μελέτες. Κήρυγμα του π. Χρυσόστομου Χρυσόπουλου στην Καλαμάτα για την Κυριακή της Ορθοδοξίας07 Μαρ. 17 (12:12) / Θεολογικά - ΙστορικάΚήρυγμα του π. Χρυσόστομου Χρυσόπουλου στην Καλαμάτα για την Κυριακή της ΟρθοδοξίαςΣτον Ι. Μητροπολιτικό Ναό Υπαπαντής του Κυρίου κήρυξε, ευγενώς προσκληθείς από τον Σεβ. Μητροπολίτη Μεσσηνίας κο Χρυσόστομο, τον θείο λόγο κατά τον κατανυκτικό εσπερινό της Α΄ Κυριακής των νηστειών (της Ορθοδοξίας) ο Πανοσ. Αρχιμ. Χρυσόστομος Χρυσόπουλος, κληρικός της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών.Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας (1965-2007) Χρυσόστομος Θέμελης, ο από Θαυμακού και η σχέση του με το Οικουμενικό Πατριαρχείο02 Μαρ. 17 (13:32) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ Μητροπολίτης Μεσσηνίας (1965-2007) Χρυσόστομος Θέμελης, ο από Θαυμακού και η σχέση του με το Οικουμενικό ΠατριαρχείοΣτις 28 Φεβρουαρίου 2017 συμπληρώθησαν δέκα έτη από της κοιμήσεως τού Μητροπολίτου Μεσσηνίας Χρυσοστόμου Θέμελη τού από Θαυμακού. Η δράση και η ποιμαντική προσφορά του μακαριστού Μητροπολίτου ως Ποιμενάρχου της Εκκλησίας της Μεσσηνίας είναι κατά το πλείστον γνωστή, σε αντίθεση με την δράση του ως Επισκόπου Θαυμακού, Βοηθού στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών.Η αυτογνωσία ως κλειδί ερμηνείας της εναρέτου οδού 28 Φεβ. 17 (13:05) / Θεολογικά - ΙστορικάΗ αυτογνωσία ως κλειδί ερμηνείας της εναρέτου οδού Αρχίζει η Μεγάλη Τεσσαρακοστή και η μακραίωνη -και ζωντανή- παράδοση της Εκκλησίας μας παρουσιάζει, μας προτείνει μια ευκαιρία. Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι μια ευκαιρία κάθε φορά καινούρια, ζωντανή, προκλητική. Ποτέ δεν είναι ίδια, εφόσον είναι μια εμπειρία ζωής και όχι μια πάγια λειτουργική περίοδος που λογίζεται στο πλαίσιο μιας θρησκείας. Η σαρακοστή είναι κάτι παραπάνω. Είναι μια υπαρξιακή εμπειρία.Ο πειρασμός της αυτοδικίας και ο νόμος της συγχώρεσης25 Φεβ. 17 (17:04) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ πειρασμός της αυτοδικίας και ο νόμος της συγχώρεσηςΑπό τη χρονική στιγμή που ο άνθρωπος απομακρύνθηκε από το Θεό μεθυσμένος από τη θανατηφόρα ηδονή της εωσφορικής αυτοθεώσεως, και από τότε που ο Κάιν εφόνευσε τον αδελφό του Άβελ υποκινούμενος από το φθόνο και τη ζήλεια, μέχρι σήμερα, και μέχρι τη συντέλεια του αιώνος τούτου, «η κακία ακολουθεί την ανθρώπινη φύση όπως η σκουριά το χαλκό και η ακαθαρσία το σώμα», μας διδάσκει ο καθηγητής της ερήμου, Μέγας Αντώνιος. Ο άνθρωπος του Θεού 14 Φεβ. 17 (16:48) / Θεολογικά - ΙστορικάΟ άνθρωπος του Θεού Ζούμε σε μια εποχή με κύριο χαρακτηριστικό του ανθρώπου το άγχος! Η εποχή της ταχύτητος, «να τα κάνω γρήγορα όλα, να τα προλάβω όλα», έχει οδηγήσει μοιραία τον άνθρωπο σε ένταση και ταραχή, με αποτέλεσμα καταστροφικό για την ψυχική και σωματική του υγεία, το άγχος.Μεταμόρφωση ή καταπάτηση των παθών; 11 Φεβ. 17 (10:07) / Θεολογικά - ΙστορικάΜεταμόρφωση ή καταπάτηση των παθών; Η πραγματική γνώση του εαυτού μας συνίσταται στην αναγνώριση των χαρισμάτων και των ελαττωμάτων. Κανένας άνθρωπος δεν είναι χωρίς χαρίσματα, αφού σε όλους ο Θεός ως Πατέρας δίνει από τον εαυτό Του κάτι. Όπως, βέβαια, και κανένας άνθρωπος δεν είναι χωρίς ελαττώματα, αδυναμίες, πάθη.La création et la solution du problème du Filioque 10 Φεβ. 17 (12:13) / Θεολογικά - ΙστορικάLa création et la solution du problème du Filioque Il est constaté que l’examen isolé des verbes, procéde. “εκπορεύεται” (Jean 15, 26: “Ο παρά του Πατρός εκπορεύεται” (“qui du Père procede”), et du Credo. “Το εκ του Πατρός εκπορευόμενον” (“qui du Pere est procedé”), et du (verbe) procedere (en latin), n’aide pas, définitivement, à la compréhension et la solution du problème du Filioque entre l’Orient et l’Occident. Et ceci parce que et les deux ces verbes (εκπορεύεσθαι) (procéder) et procedere) peuvent recevoir et la notion spéciale d’émaner (πηγάζειν), mais aussi la notion génerale du (“προέρχεσθαι”) provenir et du (εξέρχεσθαι) sortir.Μ.Φώτιος και Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης. Η συμβολή τους στην αποτύπωση του Κανονικού συνειδότος07 Φεβ. 17 (12:59) / Θεολογικά - ΙστορικάΜ.Φώτιος και Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης. Η συμβολή τους στην αποτύπωση του Κανονικού συνειδότοςΤο συνειδός που χαρακτηρίζει και καθορίζει τη διαχρονική νομοθεσία της Εκκλησίας, αλλά και την εφαρμογή των κανόνων της, είναι θέμα πολύπτυχο. Στην εισήγηση, που έχω την τιμή να αναπτύξω ενώπιον εκλεκτής ομηγύρεως σεβασμίων κληρικών και εγκρίτων διδασκάλων, θα παρουσιασθούν έξι πτυχές, τρόπον τινά ως βαθμίδες, με την τελευταία να επέχει τη θέση μηνύματος των πηγών που χρησιμοποιούνται.